۱۲ درصد از تلفات جاده‌ای دنیا تنها در یک شهر رخ می‌دهد

با وجود اینکه تنها دو درصد از وسایل نقلیه موتوری جهان در بمبئی است، با این حال بیش از ۱۲ درصد از تلفات جانی ناشی از تصادف در دنیا در این شهر اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرساله حدود ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان شهر بمبئی جان خود را در تصادفات خیابانی از دست می‌دهند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۷، بنیاد پژوهشی WRI India در بمبئی، با همکاری پلیس ترافیک و مقامات شهری تصمیم به انجام پروژه‌ای به منظور اصلاح و بهبود تقاطع‌های خطرآفرین در سراسر شهر کرد. هدف از انجام این پروژه کاهش تلفات جاده‌ای تا حدود ۵۰۰ نفر در سال بود که ۳۰ درصد از این تلفات در تقاطع‌های بمبئی اتفاق می‌افتاد.

WRI India در آغاز فعالیت خود، تقاطع پمپ بنزین HP در باندرا، یکی از حومه‌های غربی شهر بمبئی را انتخاب کرد. در چند دهه گذشته، تقاطع HP دارای یک فلکه بزرگ بود که سه راه مهم شهر به آن وصل می‌شد. پس از مدتی شهرداری میدان را به منظور افزایش ظرفیت تردد از بین برد. با این وجود تقاطع همچنان وسیع بود و عبور از آن را برای موتورسواران و عابران بسیار خطرناک می‌کرد. در دسامبر سال ۲۰۱۸، WRI India با استفاده از یک رویکرد جدید سه مرحله‌ای تصمیم گرفت تغییراتی در تقاطع HP به وجود آورد تا میزان تلفات جانی را به حداقل برساند.

طراحی تقاطع برای تمام کاربران راه

WRI India قبل از انجام هرگونه تغییر در تقاطع، الگوهای حرکت را برای همه کاربران، موتوری و غیر موتوری، مورد بررسی قرار داد. نتیجه بررسی نشان داد که در ساعات شلوغی، بیش از پنج هزار خودرو از تقاطع عبور می‌کند؛ جالب است بدانید که همین تعداد عابر نیز از این مسیر عبور می‌کرد. مقامات شهری که پیش از این نگران تردد خودروها بودند، با مشاهده تعدادعابران از تقاطع HP شگفت‌زده شدند، زیرا با وجود این تعداد عابر، تا آن زمان هیچ زیرساختی به آن‌ها اختصاص داده‌ نشده‌ بود.

WRI India در اولین اقدام خود برای اصلاح تقاطع HP تصمیم گرفت فضایی را به عبور عابران و همه کاربران اختصاص دهد. با گسترش پیاده‌روها، گل‌کاری وسط خیابان و ایجاد باندهای تردد، اندازه تقاطع تا ۲۹ درصد کاهش یافت. علاوه براین، ایجاد خطوط عابر پیاده، فضاهای انتظار و مسیرهای اختصاصی برای ویلچر به افزایش ایمنی تقاطع کمک می‌کرد.

مشارکت جامعه و نظر سنجی  از ساکنان شهر

یکی از اجزای اصلی پروژه WRI India نظر سنجی از جامعه و پلیس ترافیک محلی بود. WRI India اقدام به انجام مصاحبه‌هایی با عابران شهر، پلیس ترافیک، ساکنان محلی و مغازه‌داران کرد تا با جمع‌آوری نظرات این افراد به یک توافق عام برای طرح نهایی تقاطع دست یابد.

اجرای تغییرات

پروژه WRI India یک موفقیت مهم برای شهر بمبئی محسوب می‌شد. یکی از نگرانی‌های عمده مقامات شهری، میزان تأثیر کاهش فضای ترافیک پر ازدحام بود. نتیجه اقدامات انجام شده توسط WRI India نشان داد که جریان ترافیک و تردد  برای راننده‌ها و عابران بهبود یافته ‌بود.

موفقیت پروژه WRI India نه تنها در آینده، تردد روزانه ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان بمبئی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بلکه تاکنون باعث شده تا مقامات شهری از چنین طرحی برای ۱۲ تقاطع خطرآفرین دیگر در شهر استفاده کنند. علاوه براین، پروژه WRI India طراحی تقاطع‌های جدید در شهر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 374616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.