رنج خاطرات بد با "بی‌خوابی" تشدید می شود

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که عملکر مغز مبتلایان به بی خوابی با افرادی که خواب معمولی دارند، متفاوت است و نداشتن خواب کافی باعث تشدید یادآوری خاطرات بد گذشته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات جدید محققان مؤسسه هلندی Neuroscience در آمستردام نشان می‌دهد که خوابیدن به رفع یا کاهش رنج حاصل از اختلالات عاطفی یا تجربیات ناخوشایند افراد مبتلا به بی‌خوابی، کمکی نمی‌کند. در این افراد، آشفتگی از بین نمی‌رود بلکه با سپری شدن شبی ناآرام، خود را به شکلی ناخوشایندتر از قبل نشان می‌دهد.

در مطالعه اخیر با استفاده از اسکن MRI، فعالیت‌ مغزی افرادی که خواب معمولی داشتند و همچنین مبتلایان به بی‌خوابی، مورد ارزیابی قرار گرفت و  اختلالات مغزی این دو گروه بررسی شد. پیش از اسکن مغزی، تجربیات ناخوشایند چند دهه‌ گذشته و خاطرات بد یک هفته اخیر شرکت‌کنندگان به آن‌ها یادآوری شد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مدارهای مغزی فعال برای خواب در گروهی که مشکل بی‌خوابی نداشتند با گروه دیگری که دچار این شرایط بودند، تفاوت‌ دارد، به گونه‌ای که در مبتلایان به بی‌خوابی این مدارها در قشر  قدامی مغز (ACC)، بخشی که پردازش‌های عاطفی و شناختی مغز را برعهده دارد، همپوشانی داشتند.

 بنابراین یافته‌های جدید حاکی است که همپوشانی قشر قدامی مغز ( ACC) که به تنظیم احساسات کمک می‌کند، نقش بسزایی در بی‌خوابی دارد. در گذشته محققان برای جستجوی علل بی‌خوابی، بر قسمت‌های کنترل‌کننده خواب در مغز تمرکز داشتند اما در حال حاضر آن‌ها معتقد هستند که در بخش ACC افراد مبتلا به بی‌خوابی، ژن‌هایی وجود دارد که در طول حرکت سریع چشم‌ها در خواب فعال نمی‌شوند و این امر مانع رهایی مدارهای عاطفی مغز از رنج ناشی از خاطرات بد گذشته است.

نتایج این مطالعات در مجله Brain منتشر شده است.

کد خبر 374615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan DE ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    0 0
    جالب بود