۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
فرهنگ روح سیال جامعه

تیران - هنر روح سیال هر جامعه است، قلب تپنده‌ای که میراث گذشته را به افق‌های آینده پیوند می‌دهد و در این میان، هنرمند به مثابه دم روح‌القدسی است تضمین حیات این قلب؛ هرجامعه بدون هنر و هنرمند در حقیقت کالبدی است در آستانه احتضار که سکرات موت را انتظار می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، اصفهان در کانون فلات ایران، میراث‌دار پیشینه درخشان تمدن ایرانی است و هر شهر این استان هفت شهر عشقی است که از هر هنر گزیده‌ای دارد و از هر حظ هنری جرعه‌ای در کام اصحاب هنر آن ریخته شده است.

تیران و کرون بخشی از گلستان هزار نقش هنر استان اصفهان است و کشف ارزش‌های آن ذوقی سلیم می‌خواهد تا ذره ذره آن را شناخته و پس از استخراج، پیشکش دوستداران هنر و فرهنگ کند.

برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی این شهرستان با اقبال صالحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

ظرفیت‌های هنری را در تیران‌وکرون چطور ارزیابی می‌کنید؟

پتانسیل‌ها و چالش‌هایی در عرصه فرهنگی‌هنری شهرستان تیران‌وکرون وجود دارد که با تقویت آن‌ها و رفع چالش‌های موجود، موفقیت‌هایی بدست خواهد آمد. در سال گذشته بخشی از این موفقیت‌ها را شاهد بویدم که از جمله آن رشد فعالیت هنرمندان منطقه در عرصه‌های مختلف و اجرای برنامه در سطح استانی بود.

هنرمندان شهرستان در بعضی صحنه‌ها حضور جدی و اثرگذاری ندارند و گاهی کمبود بعضی امکانات و نبود همراهی مسئولان با هنرمندان مانع رونق فعالیت‌های هنری و عدم شناخت ظرفیت‌های هنری شهرستان در سطح ملی و استانی شده که باید به همه این مسائل پرداخت و راهکارها و پیشنهادات را شنید و برای اجرای آن تصمیم‌گیری کرد.

نقش انجمن و مراکز فرهنگی هنری شهرستان در رونق هنر چطور بوده‌است؟

تشکل‌های مردمی مانند هیئت‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی هنری، موسسات فرهنگی هنری و انجمن‌های هنری مهمترین ظرفیت فرهنگی و هنری شهرستان تیران‌وکرون است. ظرفیت‌های مردمی نیروی انسانی و منابع مالی را در اختیار دارند و شاهد رخدادهای زیادی به واسطه فعالیت‌های این مراکز در طول سال هستیمکانون های . فرهنگی و هنری مردمی باتوجه به رویکرد کاری خود برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و برنامه‌های آن‌ها موج‌های فرهنگی و هنری ایجاد می‌کند.

فعالیت کانون فیلم، انجمن تئاتر، انجمن موسیقی، موسسه فرهنگی،  ۵۴ کانون فرهنگی هنری مساجد، انجمن هنرهای تجسمی، انجمن خوشنویسی، انجمن تعزیه، انجمن ادبی سینا از مراکز وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در شهرستان فعالیت می‌کنند.

در عرصه فیلم با توجه به هزینه‌های بالا و نیاز به جمعیت کم هنرمندان در این عرصه اقدامات گسترده‌ای صورت نگرفته است، اما در بخش هنرهای تجمسی، خوشنویسی و هنرهای نمایشی فعالیت‌هایی در تربیت نیرو و برنامه‌های هنری مانند جشنواره‌ها صورت گرفته است.

برگزاری جشنواره‌های خوشنویسی، عکاسی، هنرهای تجمسی و برنامه‌ها و همایش‌های هنری فرصتی برای رشد استعدادهای هنری شهرستان بوده است و استقبال نسبتا خوبی از این جشنواره‌ها شده که به دنبال آن سال گذشته کنسرت موسیقی در شهرستان برگزار و امسال نیز این برنامه ادامه دارد.

هنرمندان شهرستان در بعضی از رشته‌ها در سطح استان جایگاه خوبی داشته‌اند. به عنوان نمونه گروه موسیقی این منطقه درشهرستان‌های دیگر نیز اجرا داشته اند.

فرصت‌های خوبی را در نویسندگی نداریم و این به دلیل عدم وجود نویسنده و موسسه انتشارات در شهرستان است که در این عرصه نویسنده و تالیف کتاب اندکی داشته‌ایم که البته برای رشد این عرصه دوره‌های داستان‌نویسی برگزار شده است

انجمن ادبی ویژه خواهران نیز در حال ثبت است که با ثبت این انجمن فرصت برای فعالیت در عرصه شعر و ادب شهرستان فراهم می شود.

ظرفیت‌های فعال هنری شهرستان تا چه حدی بکار گرفته شده است؟

با وجود ظرفیت‌های فرهنگی هنری فراوان در بعضی زمینه‌ها، بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مغفول مانده است و کمتر از این ظرفیت‌ها استفاده شده است. استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجب رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و معرفی هنرمندان به کشور و رشد این استعدادها می‌شود.

اساتید خوبی در عرصه های فرهنگی و هنری در دانشگاه‌های کشور از این شهرستان مشغول به فعالیت علمی هستند که از این ظرفیت‌ها نیز استفاده نشده و این‌ها خسارتی برای شهرستان است که معرفی این ظرفیت‌ها و چهره ها به رشد سایر استعدادهای فرهنگی‌ و هنری کمک می کند.

هنرمندان شهرستان تا چه اندازه با یکدیگر تعامل دارند؟

متاسفانه نبود گردهمایی هنرمندان یکی از چالش‌های عرصه هنر شهرستان است. در عرصه فعالیت‌های هنری با کمبودهای زیر ساختی و اعتباری روبرو هستیم که این کمبودها نباید مانع اجتماع و اتحاد و همبستگی هنرمندان بشود. باید هنرمندان به دور از برنامه‌های دولتی جلساتی داشته باشند و با کمک خیران و جلب مشارکت‌های عمومی برنامه‌های خود را دنبال کنند.

حضور هنرمندان به صورت خودجوش در عرصه‌های مختلف مهمترین عامل در اعتلای هنری شهرستان است و نباید در این زمینه مسئولان دستگاه‌های دولتی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را مقصر کنند؛ بلکه باید خودشان بستر سازی کنند و برنامه‌های هنری را پیش ببرند، زیرا دولت و اداره ارشاد دارای محدودیت‌هایی است که این محدودیت‌ها فرصت‌ها را از آن‌ها می‌گیرد، اما هنرمندان با تلاش خود می‌توانند فرصت برای رشد هنر در شهرستان بسازند.

چه انتظاری از مدیران شهرستانی برای اعتلای هنر در شهرستان وجود دارد؟

برخی مسئولان  برای هنر دلسوز نیستند در حالی که اگر بیشتر حمایت کنند انگیزه‌ هنرمندان دوچندان می‌شود. باید با درخواست‌هایی مثل اختصاص سالن‌های اداری به صورت رایگان به هنرمندان برای انجام فعالیت‌های هنری موافقت شود، زیرا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سالن مجهز و مناسب فعالیت های هنری ندارد.

جایگاه رسانه های محلی در تیران‌ و کرون تا چه حدی تامین شده است؟

تنها یک نشریه در شهرستان مجوز گرفته که نقطه مثبتی برای ارتباط گیری بین هنرمندان، مردم و مسئولان است و اهالی فرهنگ و هنر باید از این ظرفیت بهره ببرند و دیدگاه های خود را بیان کنند. نشریه محلی می‌تواند با فعالیت حرفه‌ای ظرفیت‌های منطقه را رشد دهد و فرصت را برای رشد شهرستان فراهم کند.

کد خبر 374604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.