محدودکردن اختیارات شوراها جای تأمل دارد

رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: متأسفانه روز به روز از قدرت شوراها کاسته شده و هر دولتی بر سر کار آمده تا حدودی اختیارات شوراها را محدود کرده است که این موضوع جای بسی تأمل دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پور محمد شریعتی‌نیا در برنامه رادیویی «صدای شهر» ضمن اشاره به جایگاه شوراها در نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس دین مبین اسلام برقرار شده و تمام قوانین آن برگرفته از اعتقادات و باورهای دینی است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی از شورا به عنوان نهادی تصمیم‌گیر یاد می‌شود، افزود: امروزه یکی از نهادهای مهم تصمیم‌گیر در شهر، روستا و شورای عالی استان‌ها، شوراهای فرادستی هستند.

رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از مردم شورای شهر را هم ردیف شهرداری می‌دانند، در صورتی که انتخاب شهردار و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری تنها یکی از مهمترین وظایف شوراهای شهر به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اهمیتی که قانونی اساسی برای شوراهای شهر قائل شده، این نهاد مردمی به جایی برسد که سیستم یکپارچه مدیریت شهری در اختیار مردم قرار گیرد و شوراها به اهمیتی که در نظام جمهوری اسلامی دارد، خواهند رسید

شریعتی‌نیا تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی شورای روستاها، انتخاب دهیار است، در واقع دهیار وظایفی که شهردار در شهر بر عهده دارد، در روستاها انجام می‌دهد که از جمله این وظایف نظارت بر ساخت و سازها، اجرای طرح هادی و ساماندهی به روستا است.

وی با بیان اینکه شوراهای شهرستان برگرفته از نمایندگان شوراهای شهرها و بخش‌های هر شهرستان است، گفت: در شهرستان اصفهان ۱۴ شهر و شش بخش وجود دارد که ۲۱ نفر به نمایندگی از آنها (کلانشهر اصفهان دو نماینده دارد) عضو شورای شهرستان اصفهان هستند، همچنین هر کدام از این شوراها یک نماینده در شورای استان دارند و این شورا نظارت بر کار شوراها و پیگیری امور شوراها را انجام می دهد.

رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان ادامه داد: از هر استان، سه نفر به عنوان نماینده، در شورای عالی شوراهای کشور عضو هستند که امیدواریم با قدرتی که شوراهای عالی استان‌ها دارند، بسیاری از قدرت‌های تصمیم‌گیری هیئت وزیران به شورای عالی استان‌ها نیز داده شود.

وی افزود: متأسفانه شاهد هستیم که روز به روز از قدرت شوراها کاسته شده و هر دولتی بر سر کار آمده تا حدودی اختیارات شوراها را محدود کرده است که این موضوع جای بسی تأمل دارد.

شریعتی‌نیا اظهار کرد: با توجه به تراکم کاری که در هر شهر وجود دارد، روزهای مشخصی تعیین می‌شود تا جلسات علنی برگزار شود، در تمام شهرها یک روز در هفته جلسات علنی است، در روستاها نیز همینطور است

وی با بیان اینکه در شورای شهرستان به طور معمول هر سه هفته یکبار جلسات برگزار می‌شود، گفت: قانونگذاری در جلسات علنی شوراهای شهرستان همچون شوراهای شهر به دو شیوه انجام می‌شود، یکی در قالب لایحه(بر اساس درخواست شهرداری) و دیگری در قالب طرح (بر اساس برنامه‌های اعضای شورا) است که مصوب و شهرداری را مکلف به اجرای آن می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به وظایف نظارتی شوراهای شهرستان، تصریح کرد: کمیته‌ای در شوراهای کلانشهرها وجود دارد با عنوان «کمیته نظارت بر مصوبات شوراها» که وظیفه نظارت دقیق بر اجرای مصوبات دارد و چنانچه اقدامی انجام نشده باشد، در قالب تذکر اخطارهای لازم را به شهردار خواهد داد.

وی افزود: شماره ۱۳۷ شهرداری به صورت ۲۴ ساعته آماده است تا نقاط قوت و ضعف شوراهای شهرها و شهرداری‌ها را از مردم دریافت و به مسئولان مربوطه انعکاس دهد، البته برای برخورد با تخلفات احتمالی شوراها بر اساس مفاد قانونی اقدام خواهد شد.

شریعتی‌نیا در خصوص نحوه ارتباط مردم با اعضای شورای شهر، گفت: ساختمان شورای شهر در خیابان بزرگمهر واقع شده و تمام اعضای شورا ساعات حضور و ملاقات خود را به شهروندان اطلاع‌رسانی کرده‌اند، همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت شورای شهر برنامه ملاقات را مشاهده و برای حضور اقدام کنند.

کد خبر 374585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.