تاثیر بیماری چشم بر میگرن/ مزایای کلم بروکلی را بشناسید

مشکلات چشمی و ایجاد میگرن، داروهای تقلبی هندی،  تهدید جامعه با معضل سالمندی، الکترونیکی شدن نسخ پزشکان و مزایای شگفت انگیز کلم بروکلی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ طبق گزارش موسوم به ۳۰۱ منتشر شده از سوی USTR بیست درصد از داروهای هندی که ساخته و در سطح جهانی توزیع می‌شوند، تقلبی هستند.
در این گزارش هند همراه با چین منبع اصلی داروها و تجهیزات پزشکی قلابی در جهان هستند.
در این گزارش که روی مالکیت معنوی در سراسر جهان تاکید دارد، به ۲۰ درصد تقلبی بودن اشاره شده و اینکه جان مردم با این داروها به خطر افتاده است.
هرچند هند این گزارش را رد کرده، اما با توجه به افزایش واردات دارو از هند و حضور آنها در داروخانه‌های کشور لزوم «دابل چک» از سوی مقامات بهداشتی کشور ضروری به نظر می‌رسد.
سال ۱۳۹۲ نیز ورود سرنگ‌های چینی حاشیه‌ساز شده بود که با ورود مقامات مربوطه، این مشکل مرتفع شد.

معضل سالمندی جامعه را تهدید می کند

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با تاکید بر شناسایی و پرورش پرستاران برای فعالیت در حیطه آموزش به بیمار، آموزش و توانمندسازی مردم را گام اول در مراقبت از سلامت مردم دانست.

مریم حضرتی  تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا با مسئله سالمندی جهانی روبه‌رو هستیم و در سال ۲۰۳۰ از هر ۴ نفر یک نفر سالمند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹ درصد جمعیت، سالمند است و این جمعیت به زودی تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال آینده مهم‌ترین معضل جامعه سالمندی است که اگر اکنون به فکر نباشیم، دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

وی با بیان اینکه امید به زندگی افزایش یافته و میزان زاد و ولد نیز کاهش یافته است، افزود: این امر یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای تعادل جمعیت است. کشور ما اکنون در مرحله پنجره طلایی قرار دارد یعنی زمانی که بیشترین نیروی جوان را دارا است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پیش بینی شده است در سال ۲۰۴۰، ۲۱ درصد جامعه فرزندی نداشته باشند و ۴۹ درصد یک تا ۲ فرزند داشته باشند، خاطرنشان کرد: زنان سالمند چون در سطح پایین‌تری از اقتصاد و سلامت قرار دارند با مشکلات ویژه‌ای در این حوزه روبه رو هستند.

حضرتی با بیان اینکه انتظارات مردم از خدمات درمان تغییر کرده است، افزود: در ۱۰ سال آینده سیستم نظام سلامت با امروز متفاوت است و مردم به سمت دریافت خدمات درمانی و مراقبتی در منزل گرایش پیدا می‌کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: اگر بهترین جراحی‌ها انجام شود اما مراقبت‌های پرستاری کافی نباشد این کار ناقص خواهد ماند و به سرانجام مطلوبی نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌های سازمان WHO سیستم‌های درمانی باید به سوی سیستم‌های بهداشتی قوی و سرمایه‌گذاری در این حیطه بروند، یادآور شد: شناسایی و توانمندسازی پرستاران برای آموزش به مردم کار بسیار خوبی بود که انجام شد و برپایی چنین همایش‌هایی نشان‌دهنده مدیریت صحیح است.

حضرتی با بیان اینکه به حداکثر رساندن و تأمین نیروی پرستاری، لازمه توسعه آموزش به بیمار است، تاکید کرد: ایجاد مشارکت بین پرستاران و سازمان‌های بین بخشی حوزه سلامت دسترسی عادلانه مردم را تأمین می‌کند.

نسخ‌ کدام پزشکان امسال "الکترونیک" می‌شود؟

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت از ورود طرح نسخه نویسی الکترونیک به مرحله اجرایی خبر داد و گفت: در سال جاری درصدد تکمیل این برنامه برای بیمه شدگان مشمول نظام ارجاع هستیم، به خصوص در استان‌های فارس و مازندران که پزشک خانواده در آن مستقر شده و بیمه‌شدگان روستایی که از مراکز بهداشتی درمانی به سطوح بالاتر ارجاع می‌شوند.

حنان حاجی محمودی، در خصوص برنامه‌های اجرایی برای نسخه نویسی الکترونیک گفت: برنامه پایلوت در استان کرمان انجام شده و از اواسط اسفند ماه سال گذشته این برنامه در یک شهرستان از هر استان پیاده‌سازی شده و در نظر است به تدریج در کل کشور اجرا شود و ما وارد فاز استقرار شویم.

وی گفت: در سال جاری درصدد تکمیل این برنامه برای بیمه شدگان مشمول نظام ارجاع هستیم، به خصوص در استان‌های فارس و مازندران که پزشک خانواده در آن مستقر شده و بیمه‌شدگان روستایی که از مراکز بهداشتی درمانی به سطوح بالاتر ارجاع می‌شوند. البته پزشکانی که تا کنون درگیر این طرح شدند، در بخش خصوصی اشتغال داشتند و عمدتاً در مسیر نظام ارجاع کار نمی‌کردند و نظام پرداخت به آنها به ازای نسخه بوده است.

حاجی محمودی درباره همکاری پزشکان با طرح نسخه نویسی الکترونیک گفت: پزشکانی که تجربه کار با نرم افزارهای مختلف را داشته‌اند، از این طرح استقبال کردند، اما پزشکانی هم هستند که نیاز هست وقت بیشتری برایشان صرف شود.

مدیر کل دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت، طرح نسخه نویسی الکترونیک را در راستای مدیریت اطلاعات نظام سلامت دانست و افزود: با شروع و ادامه این طرح یک بانک اطلاعاتی به وجود می‌آید که می‌توان علاوه بر رعایت کلیه قوانین و جلوگیری از تخلفات، شاهد بهبود وضعیت درمانی و دارویی بیمار، اطلاع رسانی به بیمه شده و پزشک معالج و شفافیت مالی در انجام تمام خدمات به صورت آنلاین باشیم.

وی افزود: برای تکمیل قوانین نسخه نویسی الکترونیک در بحث پزشک خانواده، در حال شناسایی و انتساب جمعیت به پزشک خانواده هستیم تا هر پزشک فقط برای بیماران تحت پوشش خود اقدام به نسخه نویسی کند و در همین زمینه برخی فعالیت‌های نرم افزاری در حال انجام است.

مزایای شگفت انگیز کلم بروکلی

کلم بروکلی متعلق به خانواده سبزیجات چلیپایی است که شامل انواع کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکسل، و … است. خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی با کاهش خطر بسیاری ازبیماری ها مرتبط است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند بروکلی خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و مرگ و میر کلی را کاهش می دهند. همچنین تضمین کننده ی پوست و موی سالم و افزایش انرژی هستند.

خوردن سبزیجات با خطر کمتر سرطان همراه است؛ به ویژه سرطان ریه و کولون. مطالعات نشان داده است که سولفورفان، ترکیب گوگردی که سبزیجات چلیپایی دارند به این سبزیجات قدرت مبارزه با سرطان را می دهد.

سولفورفان می تواند هیستون دیازتیلاز آنزیم (HDAC) که می تواند در پیشرفت سلول های سرطانی دخیل باشد را مهار کند.

یکی دیگر از ویتامین های مهم بروکلی فولات است، که سبب کاهش خطر سرطان سینه در زنان می شود. مصرف فولات در برابر سرطان روده بزرگ، معده، پانکراس و سرطان دهانه رحم نقش محافظت کننده دارد.

کلم بروکلی بعلت داشتن ویتامین K. باعث بهبود جذب کلسیم و کاهش دفع ادراری کلسیم می شود ودر کل موجب بهبود سلامت استخوان می شود.

کلم بروکلی حاوی کلسیم است. کلم بروکلی غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. ویتامین C، هنگامی که به شکل طبیعی خود مصرف شود، می تواند به مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از خورشید و آلودگی برود، و باعث کاهش چین و چروک پوست و بهبود کلی پوست شود.

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، سیستم پشتیبانی اصلی پوست دارد. ویتامین A و ویتامین E نیز برای پوست سالم به نظر می رسند، که هر دوی آنها را بروکلی فراهم می کند.

خوردن غذاهای حاوی فیبر طبیعی مثل بروکلی می تواند سبب حفظ دستگاه گوارش سالم و کاهش خطر سرطان روده بزرگ شود.

آیا مشکلات چشمی باعث ایجاد میگرن می شوند؟

یک متخصص چشم گفت: مهم‌ترین علامت خشکی چشم، خارش و سوزش و حساسیت به نور و قرمزی و زخم قرنیه است.

محمد طاهر رجبی فوق تخصص پلک و کاسه چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درباره ارتباط بیماری خشکی چشم و میگرن گفت: اشک مایعی است که طی فرآیندی در چشم‌ها تولید می‌شود، وظایف اشک تمیز کردن و شست و شو چشم و لغزنده کردن آن برای حرکت بهتر چشم و پلک‌ها است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از وظایف اشک دفع مواد تجمع یافته در چشم‌ها و از سوی دیگر پاسخی به استرس است، هر عامل استرس زایی از نوع روانی یا فیزیکی می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود.

وی گفت: معمولا افرادی که میگرن دارند ترس و فوبیا از نور دارند و با خاموش کردن نور، میگرن و سردرد آن‌ها آرام می‌شود.
متخصص چشم درباره علائم و نشانه‌های خشکی چشم گفت: مهم‌ترین علامت خشکی چشم، خارش و سوزش و حساسیت به نور و قرمزی و زخم قرنیه است، افرادی که به خشکی چشم مبتلا هستند و همچنین مستعد ابتلا به میگرن باشند حتما دچار سردرد می‌شوند.
وی تصریح کرد: پرده اشک چشم انسان از سه لایه مجزا تشکیل شده است؛ لایه موکوسی داخلی‌ترین لایه پرده اشک، چسپناک و لزج و از موسین تشکیل شده است. این لایه توسط سلول‌های ملتحمه و قسمت داخلی پلک‌ها ترشح می‌شود. این لایه قرنیه را می‌پوشاند تا یک لایه آبگریز برای پخش و گسترش یکنواخت لایه آبی فراهم کند؛ لایه موکوسی پرده اشک را روی سطح چشم می‌چسپاند، بدون این لایه، پرده اشک به صورت قطره‌های ریز در می‌آید.
ادامه داد: لایه آبی دومین لایه پرده اشک است، این لایه آبکی بوده و ۹۰ درصد پرده اشک را تشکیل می‌دهد، حاوی آب و مواد دیگری همچون پروتئین‌های لاکتوزین ولیزوزیم، لیپوکالین، الکترولیت‌ها و برخی ویتامین‌ها است. این لایه عمدتا توسط غدد اشکی ترشح می‌شود و وظیفه آن اکسیژن رسانی است.
لایه چربی سومین لایه از پرده اشکی را تشکیل می‌دهدف این لایه خارجی‌ترین لایه پرده اشک است، این لایه توسط غدد میبومین که در لبه پلک‌های فوقانی و تحتانی واقع است، ترشح می‌شود؛ این لایه با ایجاد یک حایل آبگریز، از تبخیر لایه اصلی پرده اشک جلوگیری می‌کند؛ وظایف لایه چربی کشش سطحی و جلوگیری از سرریزشدن اشک از پلک‌ها و لغزنده کردن چشم و تسهیل عمل باز و بسته کردن پلک‌ها است.
رجبی تاکید کرد: اگر ترشحات یکی از این لایه‌ها کاهش یابد، فرد دچار خشکی چشم و میگرن می‌شود، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موجود در چشم لزجی است زیرا چربی از غده چربی ترشح می‌شود و اجازه نمی‌دهد اشک تبخیر شود.
در ادامه متخصص چشم گفت: ترشحات مخاطی در برخی افراد که بیماری‌های روماتولوژی و سوختگی و چسپندگی دارند، کمتر است؛ اگر ترشحات قسمت لایه آبی کم‌ شود برای فرد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، چون ۹۰ درصد غده اصلی و فرعی پرده چشم را آب پوشش می‌دهد، مگر این که فرد دچار بیماری غده اشکی باشد.
رجبی درباره درمان این نوع بیماری گفت:‌ می‌توان با ماساژ و شست و شو پرده چشم به وسیله قطره از این بیماری پیشگیری کرد؛ یکی دیگر از راه‌های درمان، جراحی غده اشکی یا تخلیه کامل چشم است؛ البته ممکن است برخی از نوزادان در همان ابتدا تولد غده اشکی نداشته باشند و تا بزرگسالی این بیماری ادامه پیدا کند.

کد خبر 374569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.