دانشگاه‌ها پیش گام مدیریت سبز و توسعه پایدار باشند

قائم مقام وزیر علوم یکی از مهم‌ترین مباحث امروز در سطح بین المللی را توسعه شهرهای پایدار عنوان کرد و گفت: در شهرهای پایدار استفاده از دستاوردهای بشری برای حفظ اکوسیستم های طبیعی و حرکت از اقتصاد منبع بنیان به دانش بنیان و توسعه پایدار مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا عبدالرضا باقری در دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز که امروز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد ضمن تبریک روز معلم اظهار کرد: مدیریت سبز در واقع استفاده بهینه از منابع و حفظ اکوسیستم های طبیعی است و به نوعی یکی از مقوله های توسعه پایدار است که از اواخر دهه ۸۰ میلادی در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفت و اقدامات زیادی نیز در سطح ملی انجام شده است.

وی یکی از مهم ترین مباحث امروز در سطح بین المللی را توسعه شهرهای پایدار عنوان کرد و افزود: در شهرهای پایدارمبنا استفاده از دستاوردهای بشری برای حفظ اکوسیستم های طبیعی و حرکت از اقتصاد منبع بنیان به دانش بنیان و توسعه پایدار است.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: در چند دهه گذشته در سطح بین المللی و کشور به طور عمده از منابع خدادادی استفاده شده است اما امروز باید به سمت مدیریت منابع رفت که نه تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسل های آینده نیز به طور پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهر پایدار، انسان محور است نه ماشین محور، به ۱۰ ویژگی شهرهای پایدار اشاره کرد و گفت: استفاده از خودروهای عمومی، دوگانه سوز و بازنگری در طراحی حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از الودگی های زیست محیطی است. شهرهایی مانند لندن و استکهلم یک دهه پیش برای ورود خودروها در شهر مالیات وضع کرده اند که باید ما نیز تمهیداتی برای کنترل ورود خودروها در دانشگاهها در نظر بگیریم و عواید حاصل از این عوارض را صرف بهبود سیستم های توسعه حمل و نقل عمومی داخل پردیس های دانشگاهی کنیم.  

باقری ادامه داد: استفاده از دوچرخه ها از آلودگی های زیست محیطی در دانشگاه‌ها جلوگیری می کند، شهرهایی مثل پاریس با بیش از یک هزار ایستگاه دوچرخه سواری یکی از شهرهای پیشرو در این زمینه است، ما نیز در پردیس های دانشگاهی باید فرهنگ استفاده از دوچرخه را اشاعه کنیم.  

وی کاهش مصرف آب را دیگر ویژگی شهرهای پایدار دانست و گفت: باید با استفاده از تجربیات جهانی به ذخیره آبهای فصلی برای آبیاری فضای سبز دانشگاهی پرداخت، جداکردن و بازچرخانی پساب، بازنگری در تمام وسایل آبیاری و نوع آبیاری نیز از دیگر موارد مدیریت مصرف آب است که در برخی دانشگاهها در حال پیگیری است.  

قائم مقام وزیر علوم افزود: هوشمندسازی سیستم روشنایی برای استفاده بهینه از انرژی، توسعه فضای سبز با استفاده از مطالعات علمی و کاشت درختان و گیاهان متناسب با اقلیم منطقه،  تعبیه سیستم های بازیافت کاغذ و شیشه ، استفاده از انرژی های پاک و حذف تدریجی انرژی های فسیلی، حذف تدریجی استفاده از ظروف یک بار مصرف و تغییر نگرش و رژیم غذایی مردم و تشویق به استفاده از پروتئین های گیاهی  و همچنین توسعه آگاهی های عمومی از جمله ویژگی های شهرهای پایدار به شمار می رود.

وی تصریح کرد: باید حذف تدریجی ظروف یکبار مصرف را ابتدا از دانشگاهها و سپس در جامعه ترویج داد. همچنین باید فرهنگ سازی مصرف پروتئین های گیاهی از دانشگاهها آغاز شود زیرا مصرف زیاد گوشت، تولید گیاه و مصرف آب و انرژی بیشتر و سلامت کمتر به دنبال دارد.  

باقری با اشاره به تدابیر وزارت علوم برای پیشبرد ۱۰ ویژگی شهرهای پایدار در دانشگاه‌ها گفت: در نظر گرفتن مشوق و ایجاد نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها برای ورود به عرصه های جدید ، جمع آوری تجارب علمی و برگزاری نمایشگاه سبز در دانشگاهها و مراکزاستانها برای اشاعه فرهنگ مدیریت سبز است.

وی افزود: انتظار داریم که دانشگاه‌ها پیش گام فرهنگ سازی و توسعه مدیریت سبز و توسعه پایدار باشند تا نسل‌های آینده ما را بازخواست نکنند.  

کد خبر 374555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.