۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
مهمترین عامل افزایش وزن چیست؟

بررسی‌های جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد پرخوری‌های ناشی از استرس نقش مهمی در افزایش وزن افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقات علمی ثابت کرده است که استرس مزمن می‌تواند باعث تغییر الگوهای تغذیه‌ای شود و بر نحوه انتخاب غذاها تأثیرگذار باشد.

هر چند استرس در برخی افراد خود را به صورت کاهش میل به خوردن غذا بروز می‌دهد اما در اغلب افراد به صورت پرخوری عصبی و افزایش میل به مصرف خوراکی‌های پر کالری نمایان می‌شود و دلیلش این است که در زمان استرس غدد فوق کلیوی از خود هورمون "کورتیزول" ترشح می‌کنند.  این هورمون باعث افزایش اشتها شده و میل فرد را به خوردن خوراکی‌های چرب، سرشار از قند یا هر دو تحریک می‌کند. بنابراین سطوح بالای کورتیزول، عامل مهم پرخوری عصبی در زمان قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا است.

بررسی‌های جدید محققان موسسه تحقیقات پزشکی گاروان در "دارلینگ هرست" استرالیا نتایج عجیب و جالب توجهی را در این زمینه نشان می‌دهد. طبق این مطالعات انسولین (هورمونی که توسط پانکراس تولید می‌شود) کنترل یک مسیر مولکولی در مغز را بر عهده دارد که در طول استرس فعال و منجر به افزایش بیش از حد وزن می‌شود. مولکول مرکزی این مسیر در مغز NPY نامیده می‌شود که مغز به طور طبیعی آن را در  زمان استرس تولید می‌کند. سلول‌های عصبی تولید کننده این مولکول در ناحیه آمیگدال واقع شده‌اند و مسئولیت پردازش احساسات عاطفی و هیجانی را برعهده دارند.

NPY تمایل به مصرف غذاهای پر کالری را افزایش می‌دهد و غیرفعال کردن آن روند افزایش وزن را پایین می‌آورد. به گفته محققان مولکول‌های NPY دارای گیرنده‌های انسولین هستند و چنانچه  استرس بالا و اتخاذ رژیم غذایی پر کالری باعث شوند که سطوح بالای انسولین بدن به صورت مزمن در آید میل به خوردن غذا بیشتر و بیشتر می‌شود.

افزایش انسولین بدن باعث می‌شود که سلول های عصبی ناحیه آمیگدال به انسولین حساس شده و سطح NPY را افزایش دهند. این موضوع نشان می‌دهد که انسولین نه تنها در تنظیم بخش‌های محیطی بدن نقش دارد بلکه می‌تواند مسیرهای مهم مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه بررسی های جدید در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

کد خبر 374505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.