طی ۲۰ روز صاحب ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب شدیم

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر در کشور در کمتر از ۲۰ روز صاحب ۱۰۰ میلیارد مکعب آب شدیم، گفت: درست است که سیل خساراتی را به دنبال داشت، اما منافع آن نیز برای کشور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود و از این رو نباید کفران نعمت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری صبح امروز (سه‌شنبه) در دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در دانشگاه اصفهان ضمن تقدیر از دانشگاه‌های سبز با بیان اینکه با وجود دانشگاه‌های سبز ، وضعیت محیط زیست ما مطلوب نیست، اظهار کرد: حدود ۹۹ درصد تصمیم گیران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، ای کاش به موازات توسعه دانشگاه‌های سبز به  آموزش حفظ محیط زیست در دانشگاه‌ها توجه می کردیم.

وی ضمن تقدیر از اجرای طرح دانشگاه‌های سبز، افزود: مهم این است که دانشگاه‌های ما صرفه‌جو شده‌اند، زیرا بدترین کشور بعد از روسیه در مصرف انرژی ایران است.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه ضروری است آموزش محیط زیست به عنوان دروس اجباری در دانشگاه‌ها تدریس شود، اضافه کرد: تاکنون این درس تنها به عنوان درس تکمیلی در دانشگاه‌ها تدریس شده است.

لزوم پیگیری جدی آموزش مسایل محیط زیستی در دانشگاه‌ها

کلانتری با بیان اینکه اگر در دانشگاه‌ها به محیط زیست اهمیت ندهیم و دانشجو را به گونه‌ای تربیت نکنیم که امانتدار نسل‌های آینده باشد ، کشور به نتیجه نخواهد رسید، افزود: از رییس جمهور و دانشگاهیان استدعا می‌کنم آموزش محیط زیست در وزارت علوم به طور جدی پیگیری شود زیرا دانشگاه است که مدیران اجرایی آینده را تربیت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بنده مسئول احیای دریاچه ارومیه هستم، افزود: برای این امر با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و مهم‌ترین این مشکلات ناآگاهی مسئولان نسبت به محیط زیست بود که به مدت دو سال برای توجیه مسئولان در این زمینه زمان صرف کردیم.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه مسئولان کلانشهرهای کشور به آلودگی هوا عادت کرده بودند، ادامه داد: برای توجیه مسئولان در این خصوص و اینکه تعداد تلفات آلودگی هوا بیشتر از تلفات تصادفات است، زمان زیادی را صرف کردیم و خوشبختانه موفق شدیم میزان گوگرد موجود در بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم و از حجم آلاینده‌های هوا بکاهیم.

تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا به صفر نزدیک شد

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای نخستین بار طی سال‌های اخیر تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نزدیک به صفر شد، اضافه کرد: در سال جاری نیز تعداد روزهای هوای پاک در کشور و به ویژه در تهران افزایش چشمگیری داشته و مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان به افزایش درک مدیران نسبت به مسایل زیست محیطی نسبت داد.

کلانتری با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه‌های سبزتر این است که تمام فارغ التحصیلان کشور با مبانی محیط زیست به صورت تخصصی آشنا شوند، گفت: کم برای محیط زیست خرج نمی‌کنیم، سال گذشته دستگاه‌های مختلف سه میلیارد دلار برای اهداف زیست محیطی هزینه کردند، در حالی که بودجه سازمانی محیط زیست کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است، چون مدیران اهمیت مسایل زیست محیطی را چندان درک نمی‌کنند و از این رو بازدهی سرمایه گذاری در این زمینه نیز کم است.

وی تصریح کرد: ما برای جاده‌کشی از الموت به تنکابن هزاران میلیارد تومان هزینه می‌کنیم در حالی که اتفاق خاصی برای تردد نمی‌افتد اما جنگل‌های البرز نابود می شود و این امر توجیه اقتصادی ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته برای احیای تالاب‌های کشور هزاران میلیارد تومان هزینه شده است، ادامه داد: این حجم از هزینه به دلیل ناآگاهی مدیرانی بوده است که با برنامه‌های کوتاه مدت امانت نسل‌های آینده را به تاراج برده‌اند.

وی با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر در کشور در کمتر از ۲۰ روز صاحب ۱۰۰ میلیارد مکعب آب شدیم، تصریح کرد: درست است که این سیل خساراتی را به دنبال داشت اما منافع آن نیز برای کشور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود و از این رو نباید کفران نعمت کرد.

کد خبر 374504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.