۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
سند توسعه زنبورداری کشور تدوین شد

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور از تدوین سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فرهاد مشیر غفاری در مراسم امضای توافقنامه کاری مشترک توسعه کسب و کار و تجارت صنعت زنبورداری ایران در بازارهای بین المللی، با بیان اینکه سند اجرایی توسعه زنبورداری کشور نیز در حال تدوین است، اظهار کرد: اهداف و چشم انداز صنعت زنبورداری در این سند ترسیم شده است.

وی گفت: با وجود پتانسیل‌های خوب در حوزه زنبورداری از جمله ۲۵۰ تعاونی،۲۶ اتحادیه، یک اتحادیه سراسری، یک صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و انجمن علمی، توسعه این حرفه در بخش کشاورزی بر افزایش تولید و کیفیت محصولات با گردافشانی تاثیرگذار خواهد بود.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور افزود: محصولات اصلی زنبور عسل مانند ژل رویال، گرده گل، موم عسل و زهر زنبور عسل ارزش بالایی برای این حرفه و جمعیت ۸۵ هزار نفری زنبورداری کشور به همراه دارد.

وی ابراز امیدورای کرد که همکاری مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور توسعه صنعت زنبورداری ادامه پیدا کند.

در این مراسم، مدیر ارشد پروژه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد موسوم به یونیدو (UNIDO) بر نوآوری و خلاقیت به منظور پیشرفت صنعت زنبورداری در ایران تاکید و تصریح کرد: صنعت زنبورداری در ایران نیاز دارد که به تکنولوزی های جدید متصل شود.

"مارلین باکالی" افزود: تکنولوژی‌های جدید از جمله  Block Chain به ایجاد شفافیت در حوزه عسل و زنبورداری و دسترسی آسانتر به بازار کمک می کند. از طریق این تکنولوژی، اطلاعات مربوط به تولید کننده، منطقه تولید شده و سایر اطلاعات در زنجیره ارزش برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عسل و فرآورده های آن قابل دسترسی است.

وی گفت: کارآفرینی بدون نوآوری امکان پذیر نیست و در سایه تکنولوژی های جدید می توان به اهداف توسعه صنعت زنبورداری در ایران دست یافت.

توافقنامه سه جانبه در حوزه صنعت زنبورداری امضا شد

توافقنامه کاری مشترک با هدف توسعه کسب و کار و تجارت زنبورداری ایران در بازارهای بین المللی میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور امضا شد.

این توافقنامه برای مدت سه سال و در قالب شش ماده به امضای معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق حمایت از توصعه صنعت زنبورداری کشور رسید.

در مراسم امضای این توافقنامه کاری مشترک، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بر ایجاد زنجیره ارزش در حوزه زنبورداری کشور تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از تکنولوژی و دانش باید محصولات جانبی و فرآوری عسل و ارزش افزوده آن افزایش یابد، زیرا خام فروشی در حوزه کشاورزی دیگر ارزش نیست.

مرتضی رضایی با اشاره به فرآورده های عسل اظهار کرد: رویال ژل به عنوان یکی از محصولات فرآوری شده عسل از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و امروز این محصول در دنیا به صورت میلی گرم و به صورت کپسول مصرف می شود.

وی افزود: در سال گذشته بر اساس سرشماره کلنی ها و زنبورداری های کشور سه تا چهار تن رویال ژل در ایران با استفاده از تکنولوژی و دانش تولید شد.

رضایی در عین حال بر ورود به بازارهای جهانی عسل و فرآورده های آن تاکید و تصریح کرد: یکی از اهداف این توافقنامه کاری مشترک، انتقال دانش و آموزش مهارت در صنعت زنبورداری و کارشناسان فنی و شناسایی بازارهای جهانی برای صادرات عسل و محصولات جانبی آن است.

وی با بیان این که باید برندسازی در مورد عسل و فرآورده های آن در کشور تکمیل شود، گفت: برندهای محلی نیز ارزش خاص خود را دارند و باید روی آن کار و استانداردسازی شود. ایران به دلیل برخورداری از ۷ تا ۹ اقلیم مختلف برای انواع فعالیت ها در حوزه کشاورزی بستر مناسبی دارد و دارای رتبه در جهان است به طوری که از نظر تولید مرغ رتبه هفتم و تولید عسل رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است

کد خبر 374503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.