۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
زاینده‌رود دیگر زاینده نیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه احیای تالاب‌ها جز سیاست‌های نخست دولت است، گفت: در پی رایزنی و هماهنگی با وزارت نیرو امیدواریم حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی دست کم برای ۱۰۰ روز در سال رهاسازی شود تا آب به تالاب برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای احیای تالاب گاوخونی مانند طرح احیای دریاچه ارومیه دارد یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه با توجه به اینکه رودخانه زاینده رود از میان شهر اصفهان و پس از آن از وسط زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان می‌گذرد، آبی به گاوخونی نمی‌رسد، زیرا آب را برداشت می‌کنند. 

وی افزود: باید آب برای تالاب گاوخونی به صورت سیلابی در فصل‌های غیرکشت و در ماه‌های بهمن و اسفند رهاسازی شود تا به گاوخونی برسد در غیر این صورت آب سد زاینده‌رود با وجود  رهاسازی در رودخانه هیچ وقت به تالاب نمی‌رسد.

کلانتری ادامه داد: میزان مصرف و بهره برداری از زاینده رود به قدری بالاست که دیگر زاینده رود زاینده نیست، یک رودخانه یک بار مصرف است و در حقیقت آبی وارد زاینده رود نمی‌شود که به تالاب برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه احیای تالاب‌ها جز سیاست‌های نخست دولت است، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون پس از  شرب ، اولویت تأمین حقابه های زیست محیطی است.

وی ابراز امیدواری کرد که در پی هماهنگی و رایزنی با وزارت نیرو رهاسازی سهمیه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی گاوخونی حداکثر در ۱۰۰ روز  زمستان و بهار صورت گیرد تا آب به گاوخونی برسد، در غیر این صورت با این روند هرگز آبی به تالاب نخواهد رسید.

کد خبر 374498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید صادقی FR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    1 0
    طبق قانون تامین حقابه محیط زیست در اولویت دوم پس از شرب است .