توسعه و آبادانی جایگزین محرومیت منطقه می‌شود

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: این منطقه با اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شده که به سمت توسعه و آبادانی حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شمسی صبح امروز_سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۸_در بیست و هشتمین نشست «سه شنبه ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» اظهار کرد: منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در شمال شرقی این شهر با مساحت یک هزار و ۹۳۸ هکتار واقع شده که نیمی از منطقه خارج از محدوده خدماتی است و ۵۰۰ هکتار آن در پرتراکم‌ترین نقطه جمعیتی واقع شده است.

وی افزود: این منطقه ۱۲ محله دارد که تراکم جمعیتی برخی از آن‌ها همچون عمان سامانی زیاد است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسائل این منطقه در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، تصریح کرد: باتوجه به سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌ایم «رفع محرومیت» را در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم و با افتتاح پروژه‌های عمرانی در سال جاری شاهد پویایی و رشد این منطقه خواهیم بود.

وی ادامه داد: منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اجرای پروژه‌هایی همچون خط دو قطار شهری اصفهان، احداث پایانه مسافربری درون شهری شمال شرق، سومین میدان بزرگ شهری در محدوده بافت فرسوده، تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی و خیابان فرهیختگان غبار محرومیت را از چهره این منطقه زدوده و توسعه و آبادانی را جایگزین آن خواهد کرد.

احداث سومین میدان شهری در راستای بازآفرینی بافت فرسوده

شمسی با اشاره به احداث سومین میدان بزرگ شهری اصفهان در منطقه ۱۴ اظهار کرد: ایجاد این میدان یکی از مباحث مهم دولت در حوزه بازآفرینی شهری است. در سومین میدان شهری اصفهان توجه به کمبود سرانه‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و هتل مورد نیاز در مجاورت حرم حضرت زینب مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خیابان فرهیختگان در نیمه دوم سال جاری آماده بهره برداری است، گفت: با افتتاح این خیابان که ترافیک شمال شهر را به دوش خواهد کشید، امنیت جانی شهروندان منطقه به آن‌ها بازگردانده خواهد شد و دانش آموزانی که در مسیر خیابان‌های عاشق اصفهانی شرقی و غربی، لاله و آیت الله غفاری به جهت تردد خودروهای سنگین امنیت نداشتند و اتصال آن به تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی که نیمه دوم امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد، برقرار خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: خیابان فرهیختگان به عرض ۳۶ متر و طول پنج کیلومتر پس از بهره برداری مشکلات ترافیکی منطقه را برطرف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ پروژه‌هایی در دست اقدام داریم، افزود: برای ادامه آزادسازی خیابان محوری اصفهانی در بودجه سال جاری منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اعتبار لازم درنظر گرفته شده البته آزادسازی آن تدریجی خواهد بود.

شمسی تصریح کرد: منطقه ۱۴ یکی از مناطقی است که بیشترین سرانه ورزشی را برای شهروندان خود دارد.

وی با اشاره به ذهنیت‌های عده‌ای از شهروندان در خصوص ساخت و ساز های اطراف حرم حضرت زینب گفت: ذهنیت‌ها درباره ساخت و سازهای اطراف حرم اشتباه است چرا که این حرم در محدوده محله ارزنان قرار گرفته و بقعه و اطراف آن در اختیار اداره اوقاف است.

شهرداری در محدوده چهار هکتاری اوقاف هزینه نمی‌کند

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه چهار هکتار از سومین میدان شهری اصفهان در اختیار اوقاف قرار دارد، ادامه داد:  سفت کاری احداث بقعه که به اتمام رسیده و چند شبستان و یک پارکینگ در حال احداث برعهده اوقاف است و هیچ ریالی از عوارض شهری مردم منطقه ۱۴، شهر اصفهان و همچنین ‌حساب‌های ارزش افزوده‌ای که به شهرداری ارائه می‌شود در این محدوده هزینه نخواهد شد و تمام هزینه‌ها توسط اداره اوقاف و خیران تأمین می‌شود.

وی افزود: در بخش تجاری‌های اطراف حرم حضرت زینب که در پیش بینی ۱۵ هکتار سومین میدان بزرگ شهری قرار دارد، ساخت مجتمع تجاری یکی از ۱۳ باکس تعریف شده برای اطراف حرم است که توسط سرمایه گذار شریک شهرداری در حال ساخت است و پس از اتمام پروژه، درآمد حاصل از آن را برای آزادسازی مابقی پروژه این میدان استفاده خواهیم کرد.

شمسی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف پلاک‌های مسکونی ریزدانه‌ این منطقه گفت: در محله عمان سامانی بیشترین پلاک‌های ریزدانه طی سال‌های قبل ساخته شده است، اما باتوجه به اینکه ساکنان این منطقه رغبتی به آپارتمان نشینی ندارند و بیشتر پلاک‌های مسکونی فاقد سند مالکیت است، نتوانسته‌ایم طرحی مشابه طرح همت آباد را در این منطقه اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد، تأکید کرد: از بدو ورود به این منطقه تلاش کردیم تا برای جلوگیری از افزایش ریزدانه‌ها اقدامات اساسی انجام شود، از این رو شاهد بودیم که در سال ۹۵ کمتر از انگشتان یک دست پلاک‌های ریزدانه احداث شد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای دو صحرای سودان با ۲۸ هکتار و باتان با ۳۴ هکتار «طرح جامع» برای تفکیکی‌هایی که دارای سرانه هستند به منظور ارتقاء کیفیت ساخت و سازها تبیین شده است.

احداث فضای سبز پنج هکتاری در صحرای سودان

وی با اشاره به سرانه فضای سبز منطقه ۱۴ گفت: در سال ۹۵ سرانه فضای سبز این منطقه ۷.۳ مترمربع بوده که در سال گذشته این رقم به هشت متر مربع افزایش یافت، اما همچنان کمترین سرانه فضای سبز را در بین مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان داریم.

شمسی گفت: در صحرای سودان فضای سبز پنج هکتاری پیش بینی شده و منتظر تأیید اداره کل راه و شهرسازی و استانداری اصفهان هستیم تا در برنامه‌های سال آینده اقدامات لازم برای احداث آن صورت گیرد.

توسعه برنامه‌های نشاط آور

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در سطح این منطقه گفت: سال گذشته با اجرای ۱۸۰ عنوان برنامه فرهنگی که ۷۰ هزار مخاطب از آن استفاده کردند، یکی از پرجمعیت‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌ها را در بین تمام مناطق برای شهروندان اجرا کردیم در واقع جذب مخاطب بالا ما را بر آن داشت که اجرای برنامه‌های نشاط آور را نیاز اصلی مردم بدانیم و در سال جاری این برنامه‌ها را توسعه دهیم.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: درحال حاضر در منطقه ۱۴ سه فرهنگسرا وجود دارد از جمله فرهنگسرای دارک که قبلاً به عنوان کتابخانه فعال بود، اما باتوجه به نزدیکی کتابخانه آیت الله نایینی در ۳۰۰ متری آن، با تغییرکاربری این محل را به فرهنگسرا تبدیل کردیم.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرهنگسرای انتظار در سال ۹۶ اظهار کرد: فرهنگسرای محله حصه از دیگر فرهنگسرای فعال در منطقه ۱۴ به شمار می‌رود که پیش از این برای جذب مخاطبان کارآفرین مورد استفاده قرار گرفته بود، اما این کتابخانه نیز به فرهنگسرا تبدیل شد و در اختیار ساکنان محله حصه قرار گرفت.

شمسی گفت: در محله‌های منطقه ۱۴ اصیل‌ترین ایرانی‌ها از قوم‌های بختیاری، عرب و اصفهانی‌های اصیل ساکن هستند به طوری که محله ارزنان بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به در حاشیه قرار گرفتن منطقه ۱۴، متأسفانه افراد جویای کار که از سایر استان‌ها به شهر اصفهان مهاجرت می کنند، به دلیل نبودن شغل به حاشیه شهر رانده می شوند.

درخشش مردم منطقه ۱۴ در حوزه‌های فرهنگی

مدیرمنطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با تأکید به اینکه به اصیل بودن مردم منطقه ۱۴ افتخار می کنیم، گفت: متأسفانه ذهن‌ مردم از این منطقه تنها دیدن آسیب‌های آن است، اما در حوزه فرهنگی می‌بینیم که بهترین خواننده‌های شهر که در سیمای کشور برنامه‌های آن‌ها اجرا می‌شود از ساکنان این منطقه هستند به عنوان مثال دارنده مقام سوم فستیوال شعبده بازی و بهترین خطاط قرآن همچنین بیشترین دارندگان افتخارات مسابقات آسیایی در رشته‌های ورزشی کونگ فو، کشتی و ورزش‌های رزمی از این منطقه ۱۴ است.

احداث مکان‌های فرهنگی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به کاهش افراد کارتن خواب در این منطقه اظهار کرد: در سال ۹۵ با حضور ماهانه دو شب بازدید شبانه در سطح این منطقه نزدیک به ۳۰۰ کارتن خواب را مشاهده می کردیم، اما خوشبختانه با همکاری‌های تنگاتنگ مسئولان گرم خانه مردمی بی‌خانمان‌های کارتن خوابی امید در حال حاضر تعداد این افراد به حدود ۱۵ نفر رسیده است.

شمسی ادامه داد: نبود مکان‌های فرهنگی و زیرساخت‌های شهری یکی از دلایل وجود آسیب‌های اجتماعی در این منطقه بوده که با احداث ورزشگاه‌ها و سوق دادن جوانان به آن‌ها تا حد زیادی آسیب‌ها کاهش یافت.

وی تأکید کرد: مصمم هستیم از وجود مسائلی در حوزه آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم.

پیشرفت ۲۰درصدی عملیات ساخت ایستگاه مترو حرم زینبیه

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به کلنگ زنی ایستگاه امام حسین(ع) خط دو قطار شهری اصفهان اظهار کرد: ایستگاه امام حسین(ع) در مجاورت شهرک امام حسین(ع) نخستین ایستگاه خط دو مترو است که تی بی ام و شفت احداث تونل خط دو نیز از این ایستگاه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود صدمتر حفاری تونل خط دو انجام شده است، گفت: ایستگاه حرم زینبیه یکی دیگر از ایستگاه های خط دو است که به دلیل عرض کم خیابان ها ابتدا ایستگاه احداث می‌شود و سپس تونل قطار از این مسیر عبور خواهد کرد.

شمسی خاطرنشان کرد: عملیات ساخت ایستگاه حرم زینبیه تاکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین ایستگاه میدان عاشق اصفهانی با پیشرفت ۲۰درصد در حال احداث است.

وی با بیان اینکه ایستگاه عمان سامانی به عنوان چهارمین ایستگاه خط دو با ۱۰درصد پیشرفت در دوشیفت کاری درحال احداث است، گفت: اعتبار ویژه برای احداث چهار ایستگاه خط دو مترو واقع در محدوده منطقه ۱۴ تخصیص یافته و محدودیت‌های ترافیکی زیرگذر میدان عاشق اصفهانی تا پایان اردیبهشت ماه برچیده خواهد شد.

احداث دو باغ بانوان

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای افزایش سرانه تفریحی شهروندان ساکن در این منطقه در محله‌های باتان و سودان مکان یابی برای احداث باغ بانوان انجام شده که پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: برداشتن محرومیت از زیرساخت‌های شهری منطقه ۱۴ مهم‌ترین هدف ما در این منطقه است، البته مهم‌ترین زیرساخت شهری «ساختن راه» است از این رو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی که برای آزادسازی آن ۵۰ میلیارد تومان اعتبار توسط منطقه ۱۴ پرداخت شده و هزینه‌های احداث آن را شهرداری مرکزی پرداخت می‌کند، ساخته خواهد شد تا پس از آن به مجموعه پل‌های پروژه تقاطع نصف جهان متصل و مشکلات ترافیکی شمال را برطرف کند.

بیش از ۹۰درصد بودجه سال گذشته وصول شده است

شمسی با اشاره به بودجه منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در سال ۹۸ تصریح کرد: بودجه امسال این منطقه ۶۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۳۳ درصد آن جاری و مابقی به بخش عمرانی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۹۰درصد بودجه منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان وصول شده است.

مدیرمنطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه های این منطقه گفت: تاکنون ۳۸درصد آزاد سازی خیابان مهدیه انجام شده همچنین زیرسازی، روکش آسفالت خیابان های الهیه، آوا و چندخیابان محله های دیگر منطقه ۱۴ در سال جاری انجام می شود که برای اجرای آن ها هفت میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت ورزشگاه عمان سامانی ۳.۵ میلیارد تومان جهت اجرا و یک میلیارد تومان اعتبار برای آزادسازی در نظر گرفته شده است، گفت: برای ساخت ورزشگاه ارزنان نیز ۵.۵ میلیارد تومان هزینه اجرا و ۱.۵ میلیارد تومان جهت آزادسازی اعتبار پیش بینی شده است.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع محرومیت

شمسی خاطرنشان کرد: برای سال جاری ۱۰ میلیارد تومان برای رفع محرومیت شهری توسط شهرداری مرکزی اصفهان اعتبار پیش بینی شده که با وصول آن می‌توانیم اقدامات بسیار خوبی را در منطقه اجرایی کنیم.

تفاوت مبلمان شهری در منطقه ۱۴ با دیگر مناطق شهر

وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در خصوص تفاوت مبلمان شهری در منطقه ۱۴ با دیگر مناطق شهر گفت: نوع مصالحی که در پیاده روهای خیابان لاله انجام شده با سایر مناطق شهر هیچ تفاوتی ندارد، وقتی منطقه‌ای به کارگاه عمرانی تبدیل می‌شود نمی‌تواند پتانسیل‌های خود در مبلمان را به خوبی نشان دهد زیرا جرثقیل‌ها و کارگاه‌هایی در میانه بلوارها برای ارتقاء زیرساخت‌های شهری قرار گرفت است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان ادامه داد: فضای سبزی که در خیابان لاله احداث شده را کمتر می‌توان در سایر مناطق شهر، مشاهده کرد البته تراکم جمعیتی و نوع فرهنگ شهروندان تا حدودی شهرداری را اذیت کرده و تا زمانی که فرهنگ‌ها تجمیع شود مدت زمانی طول می‌کشد.

وی با تأکید بر اینکه در پارک شهید عماد مغنیه بهترین مبلمان شهری استفاده شده است، گفت: پارک سلمان و سایر پارکینگ‌های محلی این منطقه هیچ کمبودی از لحاظ مبلمان شهری با سایر مناطق ندارد.

شمسی خاطرنشان کرد: مکانی در نزدیکی میدان عاشق اصفهانی برای احداث استخر و سالن آمفی تئاتر پیش بینی شده که زمین آن خریداری و در آینده با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به سرانه ورزشی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: یکی از عوامل کاهش آسیب های اجتماعی احداث ورزشگاه‌ها است از این رو با احداث دو ورزشگاه عمان سامانی و ارزنان کمبود سرانه ورزشی نخواهیم داشت.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در محل‌های شاهپسند و الهیه فرهنگسرا پیش بینی شده است، گفت: در این منطقه ۷۰درصد سرانه فرهنگی وجود دارد و تنها ۳۰درصد کمبود سرانه فرهنگی داریم.

احداث شبکه فاضلاب در مناطق محروم

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پنج محله از جمله دارک، ارزنان، جلوان و حصه از داشتن شبکه‌های فاضلاب محروم بودند، گفت: خوشبختانه در سال ۹۶ با همکاری بسیار خوب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، شبکه فاضلاب این محله‌ها احداث شد.

شمسی با بیان اینکه خیابان منتظرالمهدی به عنوان یکی از خیابان‌هایی که بازگشایی گلوگاه محلی را به همراه دارد، اوایل خردادماه امسال موردبهره برداری قرار می گیرد، گفت: برای اجرای این پروژه ۷۵۰ میلیون تومان و برای آزادسازی آن ۸.۵ میلیاردتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: احداث خیابان لاله شمالی به موازات انتهای محله‌های عمان سامانی، سودان و ۱۶ متری طالقانی برای کاهش ترافیک پیش بینی شده است.

مدیرمنطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: این منطقه در حال توسعه و پیشرفت است و امیدواریم به زودی شاهد محرومیت زدایی از این منطقه باشیم.

کد خبر 374483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.