مذاکره با آمریکا نه، با عربستان آری

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، دیدار عراقچی با اعضای گروه دوستی پارلمانی اتریش و مجلس ایران و قصه تکراری فعالیت احزاب نوظهور در آستانه انتخابات مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز سه شنبه - دهم اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز گذشته با حضور در مصلای امام خمینی(ره) به مدت دو ساعت و نیم از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند. در این بازدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت حضرت آیت الله خامنه ای ضمن گفت وگو با ناشران در جریان تازه های نشر قرار گرفتند.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب اختصاص داد و به نقل از مقام معظم رهبری در تیتر یک نوشت:«وزرای ارشاد و صنعت مسئله کاغذ را حل کنند» حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از این بازدید فرمودند: صورت‌ وضعیت نشان‌ دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن می‌خرند. دنیای کتاب دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی وزیر ارشاد باید توجه کند. باید مسئله کاغذ را حل کرد؛ این‌طور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسئله را حل کنند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به انتشار سخنان معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با رئیس و تعدادی از اعضای گروه دوستی پارلمانی اتریش و مجلس شورای اسلامی ایران اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «تهران در تدارک پاسخ به اقدامات غیرقانونی آمریکا» عباس عراقچی در این دیدار ضمن تشکر از همدردی دولت و مردم اتریش به خاطر سیل‌های اخیر و نیز ارسال کمک به سیل زدگان در مورد برجام افزود: برجام یک توافق بین‌المللی است و آمریکا با خروج خود از این توافق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است ولی این اقدام غیرقانونی با واکنش مناسب از سوی شورای امنیت و یا کشورهای اروپایی مواجه نشده است.

عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و با انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته ای تاکید کرد: صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد.

روزنامه همدلی صفحه نخست خود را به نگاه رئیس مجلس شورای اسلامیدر مورد دیپلماسی گفت‌وگو و مذاکره با کشورهای منطقه اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «مذاکره با آمریکا نه، با عربستان آری» به نظر علی لاریجانی باب مذاکره با عربستان بسته نیست. این نگاه رئیس مجلس در حقیقت می‌تواند به نوعی برگرفته از دیپلماسی گفت‌وگو و مذاکره که از سیاست‌های مورد قبول مسئولان حکومت است باشد. 

ایران همواره بر بهبود روابط و حسن همجواری با همسایگان و کشورهای منطقه تاکید کرده است. اما برخی کشورهای منطقه تحت تاثیر سیاست‌های فراقاره‌ای ایالات متحده قرار گرفته‌اند به جای آنکه به بهبود مناسبات با ایران بیندیشند و با تکیه بر عوامل منطقه‌ای به کشورهای قدرتمند تبدیل شوند. علی لاریجانی در این زمینه گفت: «بنده آدم بی‌سوادی در مسائل سیاسی نیستم. با پیگیری مجموعه گفتمان‌ها معتقدم که گفتمان آمریکا تسلیم و تحقیر دیگران است. نمونه آن وضعیت سعودی است که تسلیم شد و پول هم داد اما ببینید چطور با این کشور صحبت می‌شود. یک روز می‌گوید که اگر دست از پشت آن‌ها برداشته شود به زمین می‌خورد و روز دیگر می‌گوید که این کشور فقط پول دارد.»

روزنامه جوان  صفحه نخست امروز خود را به خبر مراسم تشییع روحانی همدانی که چند روز پیش به قتل رسید اختصاص داد و در عکس یک خود نوشت: «شکوه وداع با عمامه خونین» روزنامه جوان در ادامه افزود: جمعیت آن‌قدر پرتعداد بود گویی پیکر شهیدی از جبهه نبرد بازگشته؛ شاید برای خیلی از مردم تصاویر طلبه‌های جوانی را که با عمامه به سیل‌زده‌ها کمک می‌کردند، تداعی شد؛ وقتی پیکر او را غلطیده در خون و پیچیده در عبا و عمامه‌اش دیدند. لباس دین گاه برای خدمت به خلق خاکی و گلی می‌شود، گاه از سر نمایندگی دین خدا که آن هم خدمت به خلق است، مورد کینه بدخواهان قرار می‌گیرد و خونین می‌شود. این میانه، اما طلبه‌ای در توئیتر نوشته بود «ما طلبه‌ها با قتل از بین نمی‌رویم». میزان جمعیت حاضر در تشییع دیروز همدان درستی این توئیت کوتاه را تأیید می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به انتشار نتایج همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» اختصاص داد و در تیتر یک نوشت «دو دنیای متفاوت اقتصاد ایران» روزنامه دنیای اقصاد در ادامه افزود: روز گذشته، هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» برای پاسخ به این سئوال برگزار شد؛ راز و رمز ماندگاری و تناوب بالای برخی چالش‌ها در اقتصاد ایران چیست؟ این سئوال به این دلیل اهمیت دارد که ارائه هرگونه تجویز برای تغییر شرایط، نیازمند درک صحیح از علل ریشه‌ دواندن این چالش‌ها در اقتصاد ایران است. اقتصاددانان و صاحب‌نظران در این گردهمایی دو دنیای متفاوت را دلیل مزمن شدن حضور چالش‌ها در اقتصاد ایران دانستند. از یکسو راه‌حل‌های ارائه‌شده از سوی اقتصاددانان در بازار سیاسیون خریداری ندارد و از سوی دیگر دغدغه‌های کوتاه‌مدت سیاستگذاران نیزدر نگاه کارشناسان از اعتبار علمی چندانی برخوردار نیست. البته «علی لاریجانی» که در این همایش به ایراد سخن پرداخت، ضمن تایید برخی از این نظرات تاکید کرد که اصول علمی مورد قبول در بحث توسعه بخش خصوصی و رقابت، در راس حاکمیت نیز پذیرفته شده ‌است. لاریجانی از نظام کارشناسی کشور خواست تا نسبت به همگرایی دو دنیای یاد شده، اولا ناامید نباشند و ثانیا در عین حال که چارچوب‌های کلی و اصول تئوریک اقتصاد خدشه‌دار نشود، به‌صورت مصداقی برخی مسائل را در کنار سیاستگذاران به پیش برند. چارچوبی که از نگاه رئیس قوه‌ مقننه می‌تواند راه‌ همگرایی اقتصاد و سیاست باشد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی قصه تکراری فعالیت احزاب نوظهور در آستانه انتخابات مجلس  پرداخت و در تیتر یک نوشت: «همه چیز درباره ورود حزبی به مجلس» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: یکی از مصوبات اخیر بهارستان در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس استانی شدن انتخابات است. مصوبه‌ای که بیش از هر ماده دیگری از این طرح اهمیت داشت و نمایندگان موافقت کردند از این پس انتخابات مجلس به صورت حزبی برگزار شود؛ مسئله‌ای که باعث تقویت احزاب در کشور می‌شود و می‌تواند به منزله خون تازه‌ای در رگ‌های احزاب باشد. ولی نکته‌ای که مطرح است اینکه چه احزابی می‌توانند در تعیین سرنوشت انتخابات مجلس اثرگذار باشند و آیا هر حزبی می‌تواند این نقش را عهده‌دار شود؟

استانی شدن انتخابات مجلس دارای مزایا و معایبی است و در صورتی که انتخابات استانی برگزار شود نمایندگان با کارکردی ملی‌تر وارد مجلس می‌شوند هر چند که این شیوه انتخابات می‌تواند معایبی هم داشته باشد و افرادی که دارای پول و رابطه بیشتری هستند به مجلس راه یابند ولی کلیت موضوع این است که این نوع انتخابات می‌تواند منجر به تقویت کارکرد احزاب در کشور شود.

کد خبر 374467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.