چرا ریه آمبولی می کند/تاثیر هیپنوتیزم در کاهش درد

آمبولی ریه، غافل ماندن بیمه در کشور از نقش واقعی خود، تپش قلب در زمان استراحت و طول عمر، هیپنوتیزم و کاهش درد و بیماری های التهابی روده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ عضو هیئت مدیره جامعه جراحان ایران، گفت: بیمه ها در کشور از نقش واقعی خود غافل شده اند. پزشکان و جراحان کشور همیشه و در مواقع خاص و خطیر ثابت کرده اند صادقانه و عاشقانه برای خدمت در کنار مردم بوده و با جان و دل و تمام توان زحمت کشیده‌اند.

احمد میر دبیر اجرایی چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران، گفت: یکی از دغدغه‌های جامعه جراحان ایران تلاش برای بازیافتن جایگاه واقعی پزشکی است.

وی افزود: متأسفانه هجمه‌های ناجوانمردانه علیه جامعه پزشکی در سال‌های اخیر وجود داشته که موجب تزلزل در اعتماد عمومی و دلسردی شده است و باید این دیدگاه با تلاش جامعه پزشکی و به خصوص رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون اصلاح شود.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان ایران، با اشاره به اینکه پزشکان و جراحان کشور ثابت کرده‌اند که همیشه و در مواقع خاص و خطیر صادقانه و عاشقانه برای خدمت در کنار مردم بوده‌اند و با جان و دل و تمام توان زحمت کشیده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه در فضای مجازی و گاه در رادیو، تلویزیون و برخی رسانه‌ها مسائلی بی پایه و اساس مطرح می‌شود که باید توسط اصحاب رسانه و کوشش جامعه پزشکی اصلاح شود.

دبیر اجرایی چهل و سومین کنگره سالیانه جامعه جراحان ایران، افزود: با لطمه زدن به جایگاه مقدس پزشکی چیزی درست نمی‌شود بلکه پیامدهای ناگوار فرهنگی و اجتماعی به بار می‌آید چون مخدوش کردن جایگاه این خدمتگزاران صدیق موجب تضعیف روحیه آرامش و امنیت در یک یک مردم می‌شود و جز نابسامانی در امر درمان، ایجاد تنش و بالاخره مشکل در تربیت نیروهای متخصص در نسل‌های آتی و اختلال در خدمت رسانی به مردم شریف این مملکت ثمری نخواهد داشت.

میر گفت: در مورد تعرفه‌های جراحی باید یادآور شد که پزشکان و جراحان مانند همه مردم در این کشور زندگی می‌کنند و مخارج و هزینه‌هایی همانند سایرین دارند ولی در تعیین تعرفه‌ها یک باره جراحان تافته جدا بافته تلقی می‌شوند.

وقتی ریه آمبولی می کند

یکی از بدترین عوارض بی‌حرکتی ایجاد لخته خون در وریدها و سپس کنده شدن این لخته‌ها و حرکت آنها به سمت عروق ریوی و ایجاد تنگی نفس بسیار شدید و حتی مرگ و میر در این زمینه است.

این سناریو مهم‌ترین و شایع‌ترین مکانیسم ایجاد بیماری خطرناک آمبولی ریه است که به جز موارد معدودی از علل دیگر ایجاد این بیماری - مانند اختلالات خونی، افزایش انعقادپذیری، سرطان‌ها و کاتترهای عروقی -عامل اصلی وقوع این عارضه تا حدود زیادی قابل پیشگیری است. بیماران مسنی که بر اثر سر خوردن یا سنکوپ دچار سقوط و آسیب استخوان ران یا لگن می‌شوند بیشترین گروه در معرض خطر این عارضه هستند.

سایر گروه‌های پرخطر افرادی هستندکه تحت عمل‌های جراحی بزرگ قرار می‌گیرند یا به علت بیماری‌های قلبی عروقی یا ریوی زمینه‌ای، قادر به تحرک نیستند. این علل و بی‌حرکتی ناشی از آنها شاید کمتر قابل پیشگیری باشد ولی جهت کاهش احتمال خطر وقوع این عارضه استفاده از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و هپارین و خانواده آن یا استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند کمک‌کننده باشد. در مواردی که پزشک معالج توصیه به شروع حرکت از موعد زمانی خاصی می‌کند ‌باید تلاش کرد این مهم حتما صورت پذیرد.

علائم بیماری به صورت تنگی نفس شدید، درد قفسه سینه، اضطراب و افزایش ضربان قلب به صورت ناگهانی می‌شود. میزان ناخوشی ناشی از این تنگی نفس بیمار را به اورژانس‌های بیمارستانی می‌کشاند. آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های مرتبط با این بیماری در تشخیص سریع می‌تواند کمک‌کننده باشد ولی میزان گرفتگی عروق ممکن است در حدی باشد که شروع سریع درمان هم کمکی به کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری نکند ولی در تعداد زیادی از بیماران با شدت کمتر گرفتگی عروق ناشی از لخته بهبود حاصل خواهد شد.

با توجه به موارد گفته‌شده و عوارض جدی آمبولی ریه، مانند هر بیماری دیگری اصل پیشگیری بسیار مهم است، در صورت بروز هرگونه تنگی نفس در گروه‌های پر خطر به‌خصوص مواردی که تنگی نفس بیمار به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و در چند روز اخیر متوجه تورم ساق پای بیمار شده‌اید مراجعه هرچه سریع‌تر بیمار و شروع داروهای ضد انعقادی می‌تواند در کاهش مرگ و میر این بیماری نقش به‌سزایی داشته باشد.

وابستگی طول عمر به میزان تپش قلب در زمان استرحت

تحقیقات نشان می دهد میزان بالا تپش قلب در زمان استراحت با افزایش ریسک مرگ به هر علتی و مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد دریافتند مردان مسن سوئدی با ضربان قلب ۴۵ تپش در دقیقه در زمان استراحت دو برابر با مرگ زودهنگام روبرو هستند.

به گفته محققان، به ازای افزایش هر ضربان قلب در دقیقه، ریسک مرگ زودهنگام فرد تا ۳ درصد و ریسک ابتلاء به بیماری قلبی تا ۲ درصد افزایش می‌یابد.

محققان هشدار می‌دهند افزایش ضربان قلب احتمالاً نشانه فاکتورهای پرخطر قلبی، نظیر دیابت، فشارخون بالا، سیگارکشیدن و سابقه خانوادگی مشکلات قلبی هم است.

در این مطالعه، تیم تحقیق به سرپرستی دکتر «سلیم باری وانی»، وضعیت ۸۰۰ مرد متولد شده در سال ۱۹۴۳ که در سوئد اقامت داشتند را بررسی کردند.

در سال ۱۹۹۳، این مردان پرسشنامه‌ای در مورد سبک زندگی و سلامت شأن تکمیل کردند و تحت آزمایشات کامل پزشکی که شامل اندازه گیری ضربان قلب در حالت استراحت بود، قرار گرفتند.

میزان ضربان قلب در حال استراحت این شرکت کنندگان مجدداً در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۴ برای افرادی که هنوز زنده بودند اندازه گیری شد.

در طول مدت این ۲۱ سال، حدود ۱۵ درصد شرکت کنندگان تا قبل از ۷۱ سالگی فوت کردند درحالیکه حدود ۳۰ درصدشان مبتلا به بیماری قلبی-عروقی شدند.

یافته‌ها نشان داد میزان ضربان قلب ۷۵ یا بالاتر در زمان استراحت، در مقایسه با ضربان قلب ۵۵ یا کمتر در زمان استراحت، با افزایش ریسک دو برابری مرگ یا بیماری قلبی در طول سال‌های بعد همراه بود.

آیا هیپنوتیزم در کاهش درد موثر است؟

هیپنوتیزم می تواند به عنوان یک روش جدید برای درمان درد باشد. بیش از ۱٫۵ میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تاثیر دردهای مزمن قرار دارند. پزشکان اغلب داروهای مخدر را برای درمان این نوع درد ها تجویز می کنند. با این حال، این داروها گران هستند و البته بسیار اعتیاد آور هستند. با گسترش بحران مواد مخدر، دانشمندان به طور فزآینده ای به سمت کشف راه های جایگزین برای مقابله با درد متمرکز شدند.
در طول چند سال، مطالعات و بررسی های مختلف هیپنوتیزم به عنوان یک ضد درد ارزیابی شده است. در طول تحقیق محققان هیپنوتیزم بیش از ۳۵۰۰ نفر را بررسی کردند و شواهد بسیار جالبی را بدست آوردند. حدود ۱۵٪ از مردم به هیپنوتیزم بسیار حساس بودند و درد در این افراد بیش از ۴۰٪ کاهش یافت.

این فقط افرادی نبودند که به هیپنوتیزم علاقه مند بودند. اکثر مردم نظرات نسبتا میانه ای به این امر داشتند و میزان درد در آنها حدود ۲۹٪ کاهش یافت.

محققان همچنین خاطرنشان می کنند که حتی ممکن است افزایش احتمال پذیرش هیپنوتیزم به روش های مختلف، از جمله آموزش و تمرین، تحریک مغزی غیر تهاجمی، و عوامل دارویی مانند اکسید نیتروژن، احساس درد بیشتری را در فرد کاهش دهد.

بر اساس این یافته ها، اکثر مردم در حدود ۳۰ درصد کاهش درد یا بیشتر را تجربه می کنند که عموما از لحاظ بالینی معنی دار در نظر گرفته می شود.

جالب توجه است، که اندازه اثربخشی هیپنوتیزم در حالی که به صورت شخصی باشد یا از طریق ضبط صوت انجام شود یکسان است.

این یافته ها نشان می دهند که هیپنوتیزم می تواند یک جایگزین امن و موثربرای مسکن ها ومواد مخدر باشد. هیپنوتیزم می تواند به سرعت، ارزان و راحت در دسترس باشد.

التهابی که سرتاسر دستگاه گوارش را درگیر می کند

بیماری های التهابی روده، از جمله بیماری های ناتوان کننده است که آمار دقیقی از میزان مبتلایان به آن وجود ندارد اما گفته می شود حدود ۵۰ هزار نفر در کشور شناسایی شده اند .

التهاب روده کوچک یا بزرگ ممکن است تمام سطح آن را فرا بگیرد به طوری که قطر روده افزایش می یابد و اگر این التهاب کنترل نشود، بیمار از بین خواهد رفت. میزان شیوع آن در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد. علاوه بر ژنتیک، استرس، وسواس در بهداشت و صنعتی شدن سبک زندگی در بروز این بیماری نقش دارد. تاکنون ۱۶۰ ژن برای ابتلا به این بیماری شناسایی شده است.

یکی از علایم آن اسهال است که می تواند به ۲۰ بار در شبانه روز برسد. به دلیل جذب نشدن املاح و ریز مغذی ها، فرد دچار کمبود آن ها می شود و با خون ریزی همراه مدفوع، کم خونی هم به سراغش می آید .

یکی دیگر از نقاطی که با این بیماری درگیر می شود، مفاصل است همچون التهاب مفصل و اختلالات کبدی از جمله عفونت. در کولیت اولسروز روده بزرگ دچار التهاب می شود و در بیماری کرون هر نقطه از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد (بیشتر انتهای روده باریک) درگیر می شود. برای آشنایی بیشتر با این بیماری دکتر سید علی جعفری فوق تخصص گوارش چنین توضیح می دهد:
:دکترسید علی جعفری| فوق تخصص گوارش وکبد کودکان
بیماری های التهابی مزمن روده با نام اختصاری « IBD» شناخته می شوند و این بیماری باعث التهاب مخاط یا پوشش داخلی دستگاه گوارش می شود که علت اصلی آن هنوزمشخص نشده است .

نکته ای که در این خصوص وجود دارد، این است که درابتدا یک تحریک محیطی مانند عفونت ویروسی یا غیر ویروسی یا حساسیت به یک ماده غذایی، نوعی پاسخ سیستم ایمنی افسارگسیخته در بدن ایجاد می کند. در واقع این التهاب نوعی پاسخ ایمنی بدن علیه خودش است که اگر بیش از همه دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد، باعث بروز این بیماری می شود. بیماری های التهابی با دونوع کولیت اولسروز(کولیت زخمی و کرون) بیشتر شناخته می شود .

سن شیوع بیماری
این بیماری معمولا در رده سنی نوجوانی (بالاتر از ۱۲، ۱۳ سال) دیده

می شود و شایع ترین محدوده سنی بروز آن ۱۵تا ۳۵ سال است و یک محدوده سنی دیگر هم دهه ۵ و ۶ زندگی است .

دلایل شیوع در کودکان

اما در ۲ تا ۳ دهه گذشته، به نظرمی رسد شیوع این بیماری التهابی در کودکان بیشتر شده است که به احتمال زیاد سبک زندگی در بروز آن نقش زیادی دارد. همان طور که گفته شد لازمه بروزاین بیماری، علت یا علت های محیطی است که باعث پاسخ ایمنی بدن می شود اما نه درهمه افراد بلکه درکسانی که زمینه ژنتیکی مساعدی دارند. تغییر شیوه زندگی مانند بی تحرکی، مصرف غذاهای نامناسب، فست فودها وخوراکی های حاوی رنگ های مصنوعی، شیوع بیماری های التهابی روده را در کودکان بیشتر کرده است .

علایم بالینی
شایع ترین علایم، مشکلات گوارشی است اما علایم خارج ازدستگاه گوارش هم وجود دارد.

دردهای شکمی

از جمله علایم گوارشی، دردهای شکمی است که بیش از سه ماه از آن گذشته باشد. پزشک با انجام آزمایش متوجه می شود که بیمار از التهاب روده ای رنج می برد.

اسهال مزمن

اسهال مزمنی که از شروع آن ۲ تا ۳ هفته گذشته باشد. با آزمایش خون ومدفوع می توان متوجه رد پای بیماری شد .

مدفوع خونی

وجود خون در مدفوع حتی برای یک بارهم باید جدی گرفته و این مورد حتما توسط پزشک بررسی شود. یک سری نشانه ها که به ویژه درکودکان دیده می شود عبارت اند از..

اختلال رشد

اختلال رشد زمانی است که کودک وزن و قد مناسبی ندارد و چه بسا بسیاری از والدین گمان می کنند که اختلال رشد مربوط به کم کاری غدد است در حالی که این اختلال مربوط به هورمون ها نیست بلکه با بیماری های التهابی روده مرتبط ا ست بنابراین کودکان باید به صورت دوره ای ارزیابی شوند.

دردهای مفصلی واسکلتی

دردهای مفصلی و اسکلتی هم جزو نشانه های بیماری التهابی روده است. بیماری های التهابی، طیفی ازبیماری هاست. ممکن است در سن رشد دردهای اسکلتی و استخوانی ناشی از رشد کودک باشد اما این دردها می تواند به دلیل بیماری های التهابی روده، اختلالات خونی، بیماری های عفونی مزمن و بیماری های روماتیسمی هم بروز کند .

بنابراین نباید هر علامتی(دردی ) را به حساب بهترین و خوش خیم ترین نوع آن گذاشت، به همین دلیل است که باید دردهای اسکلتی در کودکان را جدی گرفت و باید پزشک تشخیص دهد که این درد مربوط به رشد است یا ناشی از بیماری دیگر.

سندروم روده تحریک پذیر جزو بیماری های التهابی محسوب نمی شود. اگرچه علایم مشابهی دارد اما التهاب در آن نقشی ندارد و علایمی مانند اسهال و درد شکمی با نفخ شکم را به همراه دارد که با دفع کاهش می یابد. عوامل خارجی مانند اضطراب و استرس و همچنین ژنتیک نیز در بروز آن موثر است.

این سندروم هرچند ممکن است علایم ناراحت کننده ای داشته باشد اما التهابی نیست و در درازمدت صدمه ای به بدن وارد نمی کند ولی بیماری های التهابی مزمن اگر تشخیص داده نشود، صدمات زیادی به اندام های داخلی بدن وارد می کند و حتی ممکن است باعث بروز سرطان شود.

برای پیشگیری از بیماری ها، در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم توصیه می شود چون زمینه ژنتیک را نمی توان تغییر داد. تغذیه با شیر مادر، ورزش، پرهیز از دخانیات، پرهیز از قند وشکر و... همگی در پیشگیری از بیماری های التهابی روده موثر است.

کد خبر 374435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.