چشم‌انداز روشنی برای کتاب نمی‌بینم

کتاب پس از پشت سرگذاشتن پستی و بلندی‌های فراوان اکنون به ایستگاه نمایشگاه رسیده است می‌تواند التیامی برای دردهای گریبانگیر آن باشد؛ اما "سیما طاهرکرد" معتقد است که سیل و گرانی کتاب استقبال از نمایشگاه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شده است. این نمایشگاه همواره از اهمیت زیادی برای کتاب ایران برخوردار بوده است. نویسندگان بسیاری چشم امیدشان به این نمایشگاه است تا کتابشان دیده شود و بتوانند در این فضای تعاملی با مخاطبان خود ارتباط بگیرند، از این نظر نمایشگاه کتاب را می‌توان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی ایران دانست. اما امسال این نمایشگاه مانند سال‌های پیش نیست و با توجه به اتفاقاتی که بر سر کتاب و بازار آن در سال گذشته افتاد، شرایط امسال نمایشگاه را خاص کرده است.

سیما طاهرکرد نویسنده‌ای که در حوزه کودک و بزرگسالان داستان نوشته است و آثاری مانند "کفش مهمانی" و "چای صحرایی" در حوزه کودک و "کل کل‌های زن وشوهری" در حوزه روانشناسی برای بزرگسالان در کارنامه خود دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌گوید: همه ما اردیبهشت را به عنوان ماه کتاب پذیرفته ایم و برگزاری نمایشگاه دراین ماه زیبا همیشه اتفاق خوبی برای اهل فرهنگ بوده است.

این نویسنده که امسال نیز مجموعه داستان "کِی می‌رسیم؟ " را در نمایشگاه دارد ادامه می‌دهد: حال وهوای خوب نمایشگاه، دیدن نسخه فیزیکی کتاب‌ها، همهمه مردمی که برای خرید کتاب آمده‌اند، رد شدن از راهروهای نمایشگاه و ایستادن کنار غرفه‌های کتاب همه و همه از شیرینی‌های حضور در این رویداد فرهنگی است. اما اتفاقات اخیر مانند سیل و تاثیرات آن که می تواند مانعی برای حضور تعداد زیادی از افراد بازدید کننده شود.

وی با اشاره به گرانی و مشکلات کتاب اظهار می‌کند: با گرانی کتاب و پایین آمدن قدرت خرید مردم این نگرانی وجود دارد که از رونق این نمایشگاه کاسته شود با این حال می‌دانم که علاقه مندان فرهنگ همیشه هوای یار مهربان را دارند و حتما برای تهیه کتاب مورد پسند خود اقدام خواهند کرد منتها به دلایلی که گفتم ممکن است امسال تعداد کمتری کتاب بخرند. در کل امیدوارم کتابم دیده شود و به دست مخاطب برسد.

طاهر کرد درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برای سال آینده وضعیت حوزه کتاب را چطور می‌بینید پاسخ می‌دهد: وضعیت برای عموم مردم چندان تغییری نخواهد کرد و چشم انداز روشنی نمی‌بینم اما مثل همیشه کتابخوانان حرفه‌ای منتظر این اتفاق یعنی برگزاری نمایشگاه هستند. آن‌ها یار مهربان را تنها نمی‌گذارند وهمیشه مشتاق دیدار کتاب خواهند بود.

این نویسنده سپس با اشاره به وظیفه مردم و خصوصا والدین تاکید می‌کند: بخشی از این رونق هم به خود ما برمی‌گردد مثلا پدر ومادرهای اهل کتاب با بردن بچه‌های خود به نمایشگاه می‌توانند زیربنای یک خاطره خوب را بگذارند و برای سال‌های آینده خاطره سازی کنند تا به مرور وضعیت بهتر شود. البته خانواده‌هایی را هم می‌شناسم که هر سال خاطره سازی می‌کنند و کلی برنامه دارند برای رفتن به نمایشگاه و از الان قرارهایشان را گذاشته‌اند که چه زمان بروند و چه کتاب‌هایی بخرند.

 وی در پایان در پاسخ به اینکه چه انتظاری از دولت و ناشران برای کنترل بازار و اوضاع نابسامان کتاب دارید گفت: انتظارم پایین آوردن قیمت‌هاست با روش‌هایی که خودشان بهتر می‌دانند. همچنین پخش و معرفی شایسته کتاب‌ها به نحوی که مخاطب برای مطالعه ترغیب شود از دیگر درخواست‌های ما است.

کد خبر 374423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.