ممنوعیت برنج‌کاری برای کشاورز حقابه‌دار لازم‌الاجرا نیست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در واکنش به اعلام ممنوعیت کشت برنج در لنجان گفت: در یک استان حقابه‌های ما را در ارتفاعات کوه برای کشت غیرقانونی برداشت کرده‌اند و کسی کشت غیرقانونی در بالادست را ممنوع اعلام نمی‌کند اما شلتوک‌کاری کشاورز حقابه‌دار اصفهانی ممنوع است.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون اعلام ممنوعیت برنج‌کاری درشهرستان لنجان در سال جاری اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب، کشاورزان برای کشت غله، صیفی جات و همچنین شلتوک کاری حقابه دارند و اینکه به کشاورزان می گویند "برنج نکارید" غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه تعرض به حقابه ها غیر قانونی است نه شلتوک کاری حقابه داران، تاکید کرد: کشاورز حقابه دارد و حقابه اش را  مطالبه می کند، طبق قانون نیز باید تامین شود؛ منع کردن کشاورزان لنجان از کاشت برنج، خلاف قانون است اما به دلیل اینکه در خصوص حقابه‌ها برای مردم مشکلاتی ایجاد کردند و اکنون نمی توانند مشکلات را رفع کنند موضوع ممنوعیت کشت شلتوک در لنجان را علم کرده اند.  

کشت بسیاری محصولات آب بیشتری نسبت به برنج کاری نیاز دارد

امینی با اشاره به اینکه به عقیده برخی شلتوک کاری آب زیادی نیاز دارد افزود: شلتوک در همه مناطق کشور به یک میزان مصرف آب ندارد؛ میزان آب مصرفی برای شلتوک کاری در استان‌های شمالی کشور با خوزستان، فارس و یا لنجان بسیار متفاوت است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان ادامه داد: مصرف آب برای برنج کاری و شلتوک کاری در لنجان نسبت به کاشت ذرت، چغندرقند یا یونجه کمتر است چه بسا بسیاری محصولات برای کشت در لنجان بیشتر از شلتوک کاری آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: با فرض عملیاتی شدن این طرح چندان تفاوتی بین مصرف آب برنج و سایر محصولات نیست اما یک استان دیگر حقابه های ما را در ارتفاعات کوه برای کشت غیرقانونی برداشت کرده و از اقدام خود دفاع می کند و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نیز از آنها حمایت می کنند اما کسی کشت غیرقانونی در بالادست را ممنوع اعلام نمی کند این در حالی است که شلتوک کاری کشاورز حقابه دار اصفهانی ممنوع است.

امینی با بیان این مطلب افزود: استان اصفهان به جای اینکه از حق خود دفاع کند کشت شلتوک حقابه داران را تقبیح می کند در حقیقت این مسئله بیانگر ناتوانی مسئولانی است که نمی توانند از حق استان دفاع کنند در حالی که مصوبه ممنوعیت کشت برنج برای کشاورزانی که با حقابه خود شلتوک می کارند خلاف قانون است و برای کشاورز لازم الاجرا نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به گردهمایی میرآب‌ها و شورای روستاهای شرق اصفهان که روز گذشته با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای برگزار شد اظهار کرد: مباحث مطرح شده در این جلسه در خصوص عملیاتی شدن مصوبات کمیته ۱۵ نفره صنف کشاورزان و همچنین تامین آب برای مزارع صیفی جات و اشجار حوضه زاینده رود بود که باتوجه به بارش های اخیر بتوان ورودی مازاد را برای تابستان نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به برخی موارد مصوبه کمیته ۱۵ نفره گفت: تامین آب برای کشت غله در مناطق شرق و غرب حوضه زاینده رود به نسبت میزان حقابه هر شهرستان، تعیین تکلیف و روشنگری در خصوص میزان حقابه هایی که امسال به هر شهرستان اختصاص یافته و همچنین نظارت اصناف کشاورزان بر بخش‌های مختلفی که برداشت آب وجود دارد از جمله موارد این مصوبه است که در نتیجه گردهمایی دو شب گذشته مسئولان شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی بر اجرای مصوبات کمیته ۱۵ نفره صنف کشاورزان تاکید کردند.

کد خبر 374415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.