اداره کار باید توجه ویژه‌ای به کارگران مشاغل سخت داشته باشد

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران ماهر و مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، گله‌های بسیاری دارند و اداره کار باید توجه ویژه ای به این مهم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا ، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در همایش تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان، امروز دوشنبه -۹ اردیبهشت ماه- در جمع کارگران و نخبگان استان با تبریک روز شوراها و هفته کارگر، با اشاره به گِله‌های فراوان کارگران در خصوص قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اظهار کرد: متأسفانه برخی از بازرسان اداره کار و کارفرماها با زد و بند، شغلِ کارگری که باید سخت و زیان‌آور محاسبه می‌شد را این‌گونه محاسبه نکرده و امروز در زمان بازنشستگی، کارفرما خواستار واریز چهار درصد حق مشاغل سخت و زیان‌آور توسط خود کارگر می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت این مبالغ در توان این کارگران نیست و اگرهم پرداخت کنند حق آن‌ها ضایع شده است، افزود: متأسفانه برای اینکه کارگران را وارد لیست مشاغل سخت و زیان آور نکنند، آنها را در لیست‌های مربوطه به اسم کارگران ساده ثبت می کنند، که لازم است مسئولان و بازرسان اداره کار به این مهم توجه بسیاری داشته باشند، زیرا کارگران ماهر و مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، گله های بسیاری در این خصوص داشته اند و اداره کار باید توجه ویژه ای به این مهم داشته باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصفهان بزرگترین استان صنعتی کشور است اما نرخ بیکاری در  این استان ۲.۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در سال های ۱۳۹۶ و شروع ۱۳۹۸ تعداد زیادی از کارخانه‌های این استان تعدیل نیرو داشته اند، برخی حتی تعطیل شدند و درصد زیادی از آن ها فقط با ۲۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به‌کار هستند، افزود: این امر توجه ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کار و امور اجتماعی استان را می طلبد.

سهم تعاون از اقتصاد کشور در خوشبینانه‌ترین حالت ۶ درصد است

وی با اشاره به اینکه قرار بود ۲۵درصد از اقتصاد به بخش تعاون واگذار شود، تصریح کرد: اگر در طی این ۴۰ سالی که از انقلاب می گذرد سالانه تنها ۰.۵ یا یک درصد از اقتصاد به تعاون واگذار شده بود، امروز حداقل ۲۰ درصد مختص بخش تعاون بود که متأسفانه در خوش بینانه‌ترین حالت این میزان شش درصد است.

موسوی لارگانی در انتقاد به موضوع قراردادهای کارگران در استان اصفهان، اظهار کرد: حقیقتاً در حق کارگران ظلم بسیاری شده است زیرا قراردادهای یک تا سه ماهه و نامشخص یا سفید امضاء امنیت شغلی کارگران را از بین می برد، برخی از آن ها حتی شش ماه حقوق نگرفته اند، اما به واسطه عشق به کار و کشورشان دم نمی‌زنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران با وجود تأخیر در دریافت حقوق های خود بازهم کار می کنند، افزود: میزان بیکاری آن قدر زیاد است که نه تنها یک نفر بلکه ۱۰ نفر دیگر وجود دارد که می تواند جایگزین آن ها شود، بی شک خواسته ما در این خصوص، اصلاح قانون کار است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه توجه به جامعه کارگری بسیار مهم است، اظهار کرد: اگر پیشرفته ترین تجهیزات را داشته باشیم اما نیروی کارخوب نداشته باشیم، هیچ کاری از پیش نمی رود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه جامعه کارگر، قشری است که پیامبر توصیه های بسیاری در مورد آن ها داشته و تاکید کرده است که تا عرق جبینشان خشک نشده دستمزدشان را باید پرداخت کرد، افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم که کارگران بسیاری حتی شش ماه حقوق نگرفته اند و این در شأن جامعه اسلامی و دینی نیست.

موسوی لارگانی گفت: کارگران بدانند که نمایندگان مجلس در کنار آنها هستند و قدر زحماتشان را می دانند زیرا این شغل، شغل طاقت فرسایی است.

کد خبر 374403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.