سفر ظریف به کره شمالی برای ایجاد فشار روانی است

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی گفت: تقویت مناسبات ایران و کره شمالی در مقطع کنونی می تواند به عنوان یک اهرم فشار روانی تأثیر لازم را بر خریداران نفتی ایران بگذارد تا بدانند به صفر رساندن صادرات نفت ایران امکان پذیر نیست.

علیرضا محرابی با اشاره به اهمیت سفر قریب الوقوع محمد جواد ظریف به کره شمالی، به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به اینکه کره شمالی نیز در مقطع کنونی به این نتیجه رسیده که ایالت متحده آمریکا قابل اعتماد نیست و جدیداً هم رهبر این کشور سفری به روسیه داشته، به نظر می رسد در مقطع کنونی دو کشور ایران و کره شمالی در حوزه مشترک مقابله با ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل قرار گرفته اند و به نوعی احساس می کنند تقویت روابط و نگاه راهبردی برای تقریب دیپلماسی می تواند برای هر دوی آن ها مثمرثمر باشد.

وی تصریح کرد: در طی چند ماهی که کره شمالی درگیر مذاکره با آمریکا بود، رییس جمهور آمریکا همواره تلاش می کرد این مذاکرات را برجسته و به نوعی القا کند که کره شمالی در حال همگرایی با آمریکا است، اما به تدریج کره شمالی به این نتیجه رسید که برای آمریکا بیشتر «پروپاگاندای مذاکرات» یعنی تبلیغات متأثر از مذاکرات است که اهمیت دارد.

ایران و کره شمالی به نقطه مشترکی رسیده اند

این استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی گفت: این مسأله نشان می دهد که هم جمهوری اسلامی ایران و هم کره شمالی به این نتیجه واضح رسیده اند که نمی توانند روی ترامپ و تیم سیاست گذاری وی در حوزه مذاکرات سیاسی حساب ویژه ای در نظام بین الملل باز کنند، از این رو به نظر می رسد سفر آقای ظریف به کره شمالی می تواند دارای ابعاد جدید و مهمی باشد.

محرابی با بیان اینکه خرید نفت کره شمالی چندان چشمگیر نیست که بتواند کمک زیادی در این زمینه به ایران بکند، گفت: با این حال تقویت مناسبات ایران و کره شمالی در مقطع کنونی می تواند به عنوان یک اهرم فشار روانی تأثیر لازم را بر خریداران نفتی دیگر بگذارد تا بدانند به صفر رساندن صادرات نفت ایران امکان پذیر نیست.

وی افزود: البته کره شمالی تنها گزینه ایران نیست، چین و ترکیه نیز در روزهای اخیر از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید نکردن معافیتهای نفتی ایران ابراز نگرانی کرده اند و حتی مالزی هم اخیراً اعتراضاتی نسبت به این قضیه داشته که آمریکا در نظام بین الملل یکه تازی یک طرفه و مغرضانه می کند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: در چنین شرایطی سفر ظریف به کره شمالی و تقویت مناسبات دو کشور می تواند در راستای تغییر روابط اقتصادی به ویژه فروش نفت نیز به حساب بیاید، اما فکر می کنم تأثیر سیاسی آن بیشتر مد نظر است. 

روابط با کره شمالی اهمیت سیاسی دارد؛ نه اقتصادی

محرابی افزود: در شرایط کنونی روابط اقتصادی ایران با کره شمالی نمی تواند تا حد زیادی افزایش یابد، اما از نظر سیاسی می‌تواند به تدریج روی اقدامات آمریکا در نظام اثرگذار باشد، زیرا رییس جمهور آمریکادر صدد است پیش از انتخابات۲۰۲۰، پرونده کره شمالی را  به نفع خود به یک نتیجه مطلوب برساند، اما حال ارتباط ایران با کره شمالی می تواند فضای سیاسی را به نفع رقبای ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل از جمله چین و روسیه برگرداند.

وی تأکید کرد: کره شمالی حمایت اختصاصی چین و روسیه را پشت خود دارد، در جلسه اخیر پوتین و اون نیز دو طرف روی همین مسأله تأکید کردند، بنابراین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به کره شمالی می تواند همگرایی بین ایران، کره شمالی، چین و روسیه را تقویت کند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با امکان ائتلاف سازی ایران با دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا از جمله کره شمالی و ونزوئلا، گفت: تلاش برای تقویت مناسبات با این کشورها لازم است، زیرا در مواقعی که تنش بین دو کشور در نظام بین الملل بالا می رود، هر دو باید از حداکثر توان خود برای مقابله با حریف استفاده کنند.

وی تصریح کرد: به جهت اینکه ونزوئلا نیز در یک وضعیت ضد آمریکایی و ضد استعماری قرار دارد و حذف نفت این کشور از بازارهای جهانی تأثیر زیادی بر قیمت نفت خواهد داشت، همکاری دو کشور می تواند در مقطع کنونی مفید باشد. از سوی دیگر همکاری بین ایران و کره شمالی هم سبب می شود تا خریدارانی که امروز تابع آمریکا هستند، متوجه خطرات این امر بشوند. بنابراین فکر می کنم این نوع روابط می تواند تأثیرگذار باشد و فشارهای وارد شده بر ایران را کاهش بدهد.

کد خبر 374392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.