۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز

مصرف برخی از غذاها نه تنها باعث بهبود عملکرد حافظه می‌شود، بلکه نقش مهمی در افزایش تمرکز روزانه افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داشتن تمرکز باعث می‌شود بتوانیم کارهای روزانه خود را با دقت بیشتر و در زمان کمتری انجام دهیم اما همواره مواردی نظیر افکار و صداهای مزاحم وجود دارند که نمی‌گذارند روی کار خود متمرکز شویم؛ تا جایی که گاهی برای افزایش تمرکز به داروهای شیمیایی پناه می‌بریم. خبر خوش اینکه با افزودن برخی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی به رژیم روزانه خود، می‌توانیم شانس سالم نگه‌داشتن مغز و بهبود عملکرد حافظه را ارتقاء بخشیم. در این گزارش شما را با برخی از مواد غذایی موثر برای افزایش تمرکز آشنا می کنیم؛

کافئین، یک نوشیدنی معجزه‌آسا برای بهبود هوشیاری

هیچ فرمول معجزه‌آسایی برای افزایش بهره هوشی وجود ندارد اما مواد خاصی مانند کافئین، انرژی‌زا هستند و باعث تمرکز بهتر می‌شوند. کافئین در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروها وجود دارد و حس سرحالی و هوشیاری را در افراد ایجاد می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه اثرات مصرف قهوه کوتاه‌مدت است و افراط در مصرف آن تاثیر معکوس دارد و می‌تواند افراد را عصبی و ناآرام کند.

قند، ماده موثر برای افزایش هوشیاری

قند مطلوب‌ترین منبع سوخت برای مغز است؛ البته منظور از قند، ساکاروز نیست بلکه گلوکز  است که بدن‌ آن را از قندها و کربوهیدرات‌های مصرفی فرآوری می‌کند. بنابراین مصرف یک لیوان آب پرتقال یا هر آب‌میوه دیگری در کوتاه‌مدت باعث تقویت حافظه، قدرت تفکر و توانایی ذهن می‌شود، اما مصرف بیش‌ازحد مواد قندی ممکن است به حافظه و سایر قسمت‌های بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر امراض را افزایش دهد.

خوردن صبحانه را فراموش نکنید

حذف وعده صبحانه، موضوعی بسیار وسوسه‌انگیز است. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که خوردن صبحانه نقش موثری در افزایش تمرکز و حافظه کوتاه‌مدت دارد. دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند، معمولا عملکرد بهتری نسبت به سایر دانش‌آموزان دارند. مهم ترین سوخت‌های مورد نیاز مغز شامل غلاتی با فیبر زیاد، لبنیات و میوه‌ها است. موضوع جالب توجه اینکه پرخوری و خوردن صبحانه‌های پرکالری نیز می‌تواند مانع تمرکز افراد شود.

ماهی، غذایی واقعی برای مغز

ماهی یک منبع پروتئین مناسب برای تقویت مغز است؛ این غذای لذیذ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳است که قدرت شگفت‌انگیزی به مغز می‌دهد. یک رژیم غذایی با سطوح بالای امگا۳ باعث کاهش خطر ابتلا به فراموشی، سکته مغزی و کند شدن روند زوال عقل می‌شود. همچنین این اسیدها نقش مهمی در تقویت حافظه  افراد مسن دارد. برای سلامت مغز و قلب‌، مصرف دو وعده ماهی در هفته توصیه می‌شود.

آجیل و شکلات، میان وعده مفید روزانه

آجیل‌ها و مغزیجات منابع خوبی از آنتی‌کسیدان و ویتامین E هستند که طبق برخی یافته‌ها در کاهش اختلال شناختی ناشی از بالا رفتن سن نیز موثر هستند. شکلات تلخ خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمند دیگری نیز دارد و حاوی محرک‌های طبیعی مانند کافئین است که تمرکز افراد را افزایش می‌دهند. خوردن ۲۸ گرم آجیل و شکلات تلخ در روز تمام نیازهای بدن را تامین می کند و کمترین میزان کالری‌، چربی و قند را دارد.

کد خبر 374383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.