"هلن سوزمان" تنها صدای واقعی علیه آپارتاید

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است. بر این اساس خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های زنان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

هلن سوزمان در هفتم نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در یک شهر معدنی کوچک در خارج از ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) به دنیا آمد و تنها یک سال پس از تولد مادرش را در اثر بیماری از دست داد، پدرش او یک مهاجر یهودی از لیتوانی بود که در معادن سنگ کار می کرد.

سوزمان در دانشگاه "ویتواترزند" ژوهانسبورگ به تحصیل در مقطع کارشناسی بازرگانی مشغول بود که با "موس سوزمن" آشنا شد و یک سال بعد در سن ۱۹ سالگی و در سال ۱۹۳۳ میلادی با او ازداوج کرد و ثمره ازدواج آنها دو دختر به نام های فرانسیس و پاتریشیاست.

هلن که پس از ازدواج دیگر به دانشگاه نرفته بود در سپتامبر سال ۱۹۴۱ میلادی مجددا برای تحصیل در رشته تاریخ اقتصادی به دانشگاه رفت و پس از پایان تحصیلاتش در مقطع دکتری تاریخ اقتصادی به عنوان یک داوطلب کمک های امدادی به جنگ ویتنام رفت و در آنجا مشغول مراقبت از مجروحان جنگی در یک آمبولانس شد.

وی یک سال بعد از ناحیه دست دچار جراحتی سطحی شد و به ژوهانسبورگ بازگشت تا در دانشگاهی که تحصیل کرده بود تدریس کند. او همزمان با تدریس در دانشگاه به عنوان عضو ثابت موسسه روابط رقابتی آفریقای جنوبی فعالیت می کرد و در تهیه شواهد برای تحقیقات کمیسیون های اقتصادی مجلس این کشور مشارکت داشت.

هلن که شوهر خود را در سال ۱۹۹۴ میلادی از دست داد در کتاب خاطراتش نوشته است که همیشه به تماشا کردن بازی کودکان و خرید علاقه مند بوده و هیچ گاه حقوق اقلیت ها را ضایع نکرده است و همواره آنها را در اولویت قرار داده است.

آغاز فعالیت های سیاسی

هلن در سال ۱۹۵۳ میلادی وارد حزب اتحاد حوزه هافتون در شهر ژوهانسبورگ شد و مدتی بعد به عنوان نماینده این حزب در انتخابات پارلمان شرکت کرد و در دور اول انتخابات رقابت تنگاتنگی با یکی از نامزد های طرفدار آپارتاید داشت، اما در دور دوم انتخابات پیروز شد و به پارلمان آفریقای جنوبی راه پیدا کرد.

فعالیت ضد آپارتایدی و ضد نژاد پرستانه او در پارلمان آفریقای جنوبی موجب توجه افکار عمومی به او شد، زیرا در سال ۱۹۵۳ میلادی لایحه ای را برای دفاع از حقوق رنگین پوست ها در آفریقای جنوبی به صحن پارلمان برد که باعث شد سیاهپوستان آفریقای جنوبی به مدت سه روز در خیابان ها از او حمایت کنند.

تشکیل حزب "پیشرو"

هلن سوزمان در سال ۱۹۵۹ میلادی به همراه یازده نفر دیگر از اعضای لیبرال حزب متحد آفریقای جنوبی حزبی را با عنوان "پیشرو" تاسیس کرد و خواسته اصلی این حزب را ایجاد برابری حق رای برای همه در آفریقا اعلام کرد. در انتخابات سال ۱۹۶۱ میلادی پارلمان این کشور هلن سوزمان تنها نماینده ای بود که از اعضای حزب پیشرو به پارلمان آفریقای جنوبی رسید و همچنین وی تنها نماینده مخالف آپارتاید در پارلمان این کشور محسوب می شد.

سخنرانی نفس گیر ۶۶ دقیقه ای او در نخستین جلسه پس از تشکیل پارلمان در آفریقای جنوبی یکی از مشهور ترین سخنرانی ها بر ضد نظام آپارتاید است. وی در این سخنرانی حق رنگین پوستان را همچون حق سفید پوستان دانست و خواستار تامین مسکن، آموزش و پرورش، خدمات درمانی و حقوق برابر برای سیاه پوستان آفریقای جنوبی شد.

نلسون ماندلا نیز چندسال بعد درباره فعالیت های سوزمان در کتاب خاطراتش نوشت:"بدون شک هلن سوزمان تنها صدای واقعی علیه آپارتاید در پارلمان بود و خشم نمایندگان مجلس پس از سخنرانی او درباره نظام آپارتاید نشان داد که این نمایندگان مخالف حضور سوزمان در پارلمان هستند و از وجود او احساس ناراحتی می کنند."

هلن در انتخابات سال ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰ میلادی نیز به پارلمان آفریقای جنوبی راه یافت و توانست برای ۱۳ سال متوالی از حقوق رنگین پوستان آفریقا در پارلمان این کشور دفاع کند. در بسیاری از موارد رای گیری در پارلمان آفریقای جنوبی نظر هلن سوزمان با همه نمایندگان متفاوت بود و در جلسه تصویب یک لایحه قانون مجازات ۹۰ روزه، همه نمایندگان در سمت راست مجلس قرار گرفتند و هلن در سمت چپ مجلس قرار گرفت.

دیدار نلسون ماندلا در زندان

هلن سوزمان در زمان نمایندگی اش در پارلمان آفریقای جنوبی بارها به دیدار نلسون ماندلا در زندان ‌رفت و ماندلا در زندگینامه خود نوشته‌ است: «دیدن این زن جسور درحالی که به داخل سلول زندان چشم دوخته بود و در حیاط زندان راه می‌رفت، صحنه‌ای عجیب و خارق‌العاده بود. وی اولین و تنها زنی بود که با حضور خود سلول‌های ما را مزین کرد.»

جایزه صلح نوبل

هلن سوزمان از ۲۷ دانشگاه سراسر دنیا مدرک دکتری افتخاری کسب کرده بود و دو بار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد و البته جوایز متعددی از سازمان های مذهبی و حقوق بشری دریافت کرد. هلن سوزمان در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از قهرمانان افسانه ای آفریقا شناخته شد.

پایان زندگی

هلن سوزمان در سال ۲۰۰۹ در ۹۱ سالگی بر اثر کهولت سن در خواب درگذشت و مدیر اجرایی بنیاد نلسون ماندلا در مراسم بزرگداشت او گفت:" سوزمان یک جنگجوی بزرگ و مبارز بی چون و چرا علیه نظام آپارتاید بود." همچنین در روز خاک سپاری هلن سوزمان همه پرچم ها در آفریقای جنوبی به احترام وی به حالت نیمه اهتزاز درآمدند.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 374382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.