۴۴۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ شهرداری مشهد به بانک‌ها تهاتر شد

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: اگر موفق به تهاتر ۴۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها نمی شدیم باید ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت می‌کردیم که مشکل ایجاد می‌کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رضا خواجه نائینی در مراسم نکوداشت دست‌اندرکاران تحقق درآمد سال ۹۷ شهرداری مشهد که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته و در حالی‌که اوضاع مالی اقتصادی کشور، دولت و حوزه‌های عمرانی استان‌ها مناسب نبود در بحث درآمدهای شهرداری مشهد اتفاقات خوبی افتاد.

وی اضافه کرد: در طول دو سال گذشته که شورای پنجم شروع به کار کرده است سیاست این بود که تخفیف‌های زیاد ۳۵ و۴۰ درصد متوقف شده و به تدریج به ۲۴ درصد و اکنون ۱۶ درصد کاهش پیدا کند که این سیاست هم درآمدهای نقدی را حفظ و هم آن را افزایش داد.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با بیان اینکه برای تحقق درآمدها روی تحقق درآمدهای دولتی و تبصره‌هایی که قابلیت تحقق درآمد داشت تمرکز کردیم، اظهار کرد: بر این اساس زمستان شلوغی را در مراودات با دولت، مجلس، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی گذراندیم تا بتوانیم ظرفیت‌های درآمدی برای شهرداری ایجاد کنیم.

انتشار اوراق مشارکت برای بافت فرسوده

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی پیگیری و به نتیجه رسید مصوبه مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده بود که قرار شد به صورت غیرمستقیم به شهرداری‌ها پرداخت شود که این موضوع مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما با پیگیری‌های انجام شده این موضوع منتفی است و سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده مستقیم به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

خواجه نائینی ادامه داد: یکی دیگر از تلاش‌های انجام شده در حوزه انتشار اوراق مشارکت برای بافت فرسوده بود که دولت پذیرفت ۵۰ درصد از اصل و سود این اوراق را بپردازد.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به تهاتر ۴۴۰۰ میلیارد تومانی بدهی‌های شهرداری با بانک‌ها در سال گذشته گفت: یکی از موفقیت‌های ما در سال گذشته استفاده از ظرفیت بند"و" تبصره پنج بود لذا با توجه به این موفقیت‌ها و روابط خوبی که با دستگاه‌ها و سازمان‌های بودجه‌ای در تهران برقرار شد با نظر شهردار تصمیم گرفتیم دفتر تهران را تقویت کنیم زیرا اگر بتوانیم یک مصوبه بگیریم ۲۰-۳۰ درصد درآمدهایمان را محقق کند.

وی افزود: سال گذشته و در ابتدای سال زمانی که آقای کلایی معاون اداری مالی شهرداری بودند کارگروهی ویژه برای شناسایی بدهی‌های ما از دولت ایجاد و تا بهمن ۸۰۰۰ میلیارد تومان از این بدهی‌ها شناسایی اما با توجه به اینکه بخشی از این بدهی‌ها بعد از بهمن ماه رسید تنها ۴۸۰۰ میلیارد تومان را قطعی و در سامانه دولت با بدهی‌هایمان به بانکها تهاتر کردیم که این موفقیت نتیجه تلاش همه همکاران است.

" تهاتر" سال گذشته به کمک شهرداری آمد

خواجه نائینی اضافه کرد: " تهاتر" سال گذشته به کمک شهرداری آمد در غیر این صورت باید هر ماه مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت می‌کردیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با بیان اینکه از بهمن ۹۵ شهرداری مشهد به دلیل بدهی زیادی که به بانک‌ها داشت، بانک‌ها حتی حاضر به گفتگو با شهرداری نبودند و از اردیبهشت ۹۶ شهرداری در لیست سیاه بورس و بانک قرار داشت، اظهار کرد: با توجه به این موضوع کار شهرداری تمام بود زیرا همه جا دچار مشکل شده بود اما با پیگیری‌های زیاد، بانک‌ها را متقاعد کردیم که بدهی‌هایمان را پرداخت خواهیم کرد لذا از لیست سیاه خارجمان کنید.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده از لیست سیاه بانک‌ها خارج شدیم اما اگر نمی‌توانستیم بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم از تیرماه امسال باید ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت می‌کردیم که خوشبختانه با تهاتر بدهی‌ها شهر بدون بدهی هستیم البته به غیر از بدهی‌های ناشی از اوراق مشارکت که برای آن نیز دنبال راهکار مناسب هستیم.

خواجه نائینی ادامه داد: سال گذشته در کنار تحقق ۱۶۶ درصدی درآمد شهرداری مشهد شهرداری‌های ۱۰ منطقه نیز موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهایشان شدند که این در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: امسال پیشنهاد خوبی برای افزایش بودجه سال ۹۸ شهرداری مشهد ارائه شده که امیدواریم مانند سال گذشته با تلاش و کمک همکاران در تحقق آن موفق عمل کنیم. پرداخت بدهی به بانک‌ها باعث می‌شود با آنها و سایر مراکز مالی دیگر تعامل بهتری داشته باشیم.

کد خبر 374371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.