جنون قیمت‌ها در بازار خودرو/استراتژی ایران در تنگه هرمز

مصاحبه وزیر امور خارجه ایران با شبکه «فاکس نیوز»، سخنان رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی و اظهارات سرلشگر محمد باقری پیرامون تنگه هرمز از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز دوشنبه -۹ اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، دو مقام عالی رتبه دستگاه نظامی و نیز دستگاه دیپلماسی ایران، به صورت جداگانه به بیان بخشی از اقدامات احتمالی ایران در مقابل فشارهای آمریکا پرداختند. روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان که در نیویورک به سر می برد در واکنش به پرسشی درباره این که آیا ایران ممکن است در مقابل نقض عهدها و فشارهای غرب از معاهده «ان.پی.تی» خارج شود؟ گفت: ایران «انتخاب های متعددی» دارد و «خروج از «ان.پی.تی»» یکی از آن هاست. همزمان سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عالی ترین مقام نظامی کشور با اشاره به سیاست ایران درباره تنگه استراتژیک هرمز، از تامین امنیت این تنگه توسط ایران سخن گفت، اما با اشاره به مقوله «صادرات نفت ایران» و با تاکید بر این که «ایران قدرت بستن این تنگه را دارد» تهدید کرد: اگر قرار باشد نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند حتماً نفت دیگران هم از این تنگه عبور نخواهد کرد.

روزنامه همدلی در صفحه امروز خود به بررسی گفته‌های اخیر «ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با «فاکس نیوز» شبکه خبری دست راستی آمریکایی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«خطرناک‌ترین «بی» برای ایران »  روزنامه همدلی در ادامه به گفت و گو با علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل پرداخت این دیپلمات سابق ایران اظهار کرد:« بدون شک از زمانی که جان بولتون جانشین هربرت مک مستر شد، سیاست‌های دولت ترامپ برای انزوا و فشار بر ایران را تشدید کرده که منعکس‌کننده دشمنی وی علیه رهبران ایران است. بولتون حتی زمانی که مقام مهمی در دستگاه قدرت آمریکا نداشت یعنی بعد از دوران بوش تا زمان ترامپ به عنوان یک شهروند عادی نیز، بارها خواستار حمله نظامی به ایران و نیز تغییر نظام ایران شده بود».

او در ادامه افزود: « البته جان بولتون برخی از مسائل ضد ایرانی مانند متقاعد کردن ترامپ به خروج از معاهده هسته‌ای ایران را تا کنون به پیش برده است، اما در دیگر مسائل همچون حفظ حضور نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه برای مقابله با نفوذ ایران موفق نبوده است».

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سخنان  حضرت آیت‎الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر در دیدار با فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از  رهبرمعظم انقلاب نوشت:«برخورد جدی با ناامن کنندگان فضای مجازی» حضرت آیت‎الله خامنه‌ای در این دیدار، «اقتدار» و «مهربانی» نیروی انتظامی را دو عنصر مکمل یکدیگر خواندند و با اشاره به کار و تلاش شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش این نیرو در ایام عید و تعطیل، افزودند: در قضیه سیل اخیر نیروی انتظامی با خدمتگزاری به مردم آسیب‌دیده و تأمین امنیت مناطق سیل‌زده خوش درخشید.

ایشان پیشرفت‎های نیروی انتظامی در سال‌های اخیر را حقیقتی باارزش دانستند و افزودند: البته این به معنای آن نیست که نیروی انتظامی در سطح مطلوب نظام اسلامی قرار دارد، بلکه باید با تلاش و کار مداوم به آن سطح رسید و هر عاملی را که فضیلت‌ها و افتخارهای نیروی انتظامی را در ذهن مردم زیر سؤال می‌برد، ولو یک مأمور ناباب در یک کلانتری باشد، اصلاح کرد.

«تأمین امنیت فضای مجازی» نکته دیگری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: فضای مجازی امروز در زندگی مردم گسترش زیادی پیدا کرده است و در عین منافع و امکانات، خطرات بزرگی نیز دارد.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به سخنان سرلشگر محمد باقری  در حاشیه بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا با حضور در جمع خبرنگاران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«استراتژی نظامی ایران برای تنگه هرمز»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی  درباره اینکه وزیر امور خارجه تصمیم گیری در مورد تنگه هرمز را به نیروهای مسلح مربوط دانسته گفت: در این خصوص مقامات بالاتر صحبت کرده و ما مجری این دستورات هستیم. همانطور که پیش از این نیز بارها توسط مقامات کشورمان گفته شده ما خواهان تأمین امنیت تنگه هرمز هستیم و امنیت این تنگه نیز توسط کشور ما برقرار می‌شود.

وی افزود: کشتی‌های کشور ما نیز همچون دیگر کشورها در حال عبور از این تنگه هستند، اما اگر قرار باشد کسی تنگه هرمز را ناامن کند قطعاً ما با آن برخورد خواهیم کرد. همچنین اگر نفت ما از این تنگه عبور نکند حتماً نفت دیگر کشورها نیز از این تنگه عبور نخواهد کرد. البته ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم مگر اینکه اقدامات دشمنان به جایی برسد که مجبور شویم و چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به فروش مستقیم ارز  صادراتی به واردکنندگان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«اتاق جدید ملاقات ارزی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد:فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان در سامانه جامع تجارت برقرار شد. این اقدام در راستای تسهیل فرآیند واردات در مقابل صادرات است و اتاق جدیدی برای ملاقات ارزی صادرکننده و واردکننده محسوب می‌شود. سال گذشته یکی از روش‌هایی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی مطرح شد، روش واردات در مقابل صادرات بود. در این میان با عملیاتی شدن این روش در سامانه جامع تجارت در سال‌جاری، این امکان برای شناسایی صادرکنندگانی که قصد فروش ارز حاصل از صادراتشان را دارند و واردکنندگانی که به‌دنبال تامین ارز سریع‌تر از فرآیند بانکی هستند، فراهم می‌شود. مطابق مکانیزم جدید، صادرکنندگان می‌توانند ارزهای حاصل از صادرات خود را در قالب «آگهی» در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و واردکنندگانی که متقاضی استفاده از این ارزها هستند، با صادرکنندگان وارد مذاکره و معامله شوند. کارشناسان معتقدند این مکانیزم جدید در شرایطی می‌تواند برای بازگشت ارزهای صادراتی موثر باشد که دولت هیچ دخل و تصرفی چه در تعیین قیمت خرید و فروش ارز و چه ثبت فرآیند معامله ارزی بین صادرکننده و واردکننده نداشته باشد؛ چراکه انجام معاملات به‌صورت توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان می‌تواند علامت دقیقی از قیمت دلار بر پایه واقعیت‌های اقتصاد ایران باشد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود  به بررسی افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«جنون قیمت‌ها در بازار خودرو» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد:بنا بر اعلام فروشندگان بازار، در ۲۰ روز گذشته، پراید از ۴۷ به ۵۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۶۸.۵ به ۸۲ میلیون تومان، پژو پارس از ۸۶ به ۱۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ از ۷۲ به ۹۵ میلیون تومان و سمند از ۷۲ به ۸۵ میلیون تومان رسیده است. در این بین قیمت ساندرو و اچ ۳۰ کراس رشد قابل توجهی را نشان می دهد. به طوری که اچ ۳۰  از ۱۱۴ به ۱۴۵ میلیون تومان و استپ وی از ۱۵۶ به ۲۰۱ میلیون تومان صعود کرده است.  این افزایش قیمت ها و ایجاد تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه در شرایطی رخ می دهد که به نظر می رسد در سال جدید عرضه خودرو از سوی خودروسازان هنوز چندان به راه نیفتاده است. همچنین مصوبه وزارت صنعت در سال گذشته مبنی بر تعیین قیمت خودروها بر اساس حاشیه بازار که گفته می شد موتور عرضه خودروسازان را روشن کرده و به کاهش تفاوت قیمت بازار و کارخانه منتهی شود، چندان عملی نشده است. 

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به افزایش مصرف ماری جوانا در جامعه اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت :«افزایش خشونت با مصرف «گل» در دسترس» روزنامه آرمان در ادامه توضیح داد :به طور کلی باید در نظر داشت که گل یکی از مشتقات ماری جوانا است همچنین این گیاه به دلیل برخورداری از حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی به راحتی می‌تواند دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده نیز باشد، این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان ماری‌جوانای طبی که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول است بنابراین ماری جوانای طبی اثرات سوء مصرف را به دنبال نخواهد داشت هر چند در این مجال باید یادآور شد که این ماده مخدر نیز می‌تواند اعتیادآور باشد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست خود به بررسی ویژگی‌های خاص انتخابات اسفند ۹۸ و نحوه حضور جریان‌های سیاسی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«یک انتخابات متفاوت» روزنامه ابتکار در ادامه به گفت و گو با سید رحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه نشست. سید رحیم ابوالحسنی، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان دوباره همان رویه گذشته را در پیش خواهند گرفت، به «ابتکار» گفت: اصلاح‌طلبان از سال ۱۳۹۲ تا به حال در انتخابات موفق بوده‌اند. عدم موفقیت در انتظارات ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد و درواقع عدم موفقیت چند دلیل دارد اول اینکه این جریان سیاسی کاندیدای اصلاح‌طلبی نداشت. اینکه اصلاح‌طلبان با رای به یک فرد اصولگرا و یا میانه‌رو توانستند بخشی از مطالبات اصلاح‌طلبی را تامین کنند یک موفقیت است. در انتخابات ۹۶ ما همین مشکل را داشتیم یعنی شرایط سیاسی حاکم بر جامعه به اصلاح‌طلبان اجازه نمی‌داد کاندیدای مورد نظر خود را معرفی کنند ما باید امکانات اصلاح‌طلبان را در نظر بگیریم بعد قضاوت کنیم. 

این فعال سیاسی در ادامه افزود: در انتخابات مجلس آنچه که مشهور است این است که ۱۲ هزار نفر در سراسر کشور ثبت‏ نام کردند که قریب به ۶ هزار نفر از آنها ردصلاحیت شدند. قطعا در بین این ۶ هزار نفر همه اصلاح‌طلبان شناخته شده رد صلاحیت شدند. بنابراین جریان اصلاحات مجبور شد برای جلوگیری از ورود افراد تندرو و افراطی به افراد میانه‌رو رای بدهد. شما ببینید در لیست امید تهران شاید چهار نفر از آنها اصلاح‌طلب شاخص بودند. بقیه آنها افرادی بودند که مهم‌ترین مشخصه آنها اصولگرا نبودنشان بود. حتی در برخی از شهرستان‌ها اصلاح‌طلبان مجبور شدند به یک اصولگرای متعادل رای بدهند تا یک اصولگرای افراطی به مجلس راه پیدا نکند. آیا با وجود چنین شرایطی که بر اصلاح‌طلبان تحمیل شده بود می‌شود گفت این مجلس، مجلس اصلاح‌طلبان است؟ صد در صد اینگونه نیست. مردم به خاطر اینکه از اصولگرایان ناراضی بودند به لیست اصلاح‌طلبان رای دادند. لیستی که خود اصلاح‌طلبان از روی ناچاری ارائه کردند. 

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به  سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» اختصاص داد و به نقل از وزیر امور خارجه ایران در تیتر یک خود نوشت:«تعامل با آمریکا برای ایران نتیجه نداشته است» ظریف در بخشی از این مصاحبه درباره «تیم ب» (جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی) گفت: «همه آن‌ها نشان داده‌اند که علاقه‌مندند ایالات متحده را به یک درگیری بکشانند. من معتقد نیستم که رئیس‌جمهور ترامپ هم این را بخواهد. من معتقدم که رئیس‌جمهور ترامپ با شعار خودداری از وارد کردن ایالات متحده به جنگی دیگر در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرد. اما معتقدم که قصد رئیس‌جمهور ترامپ برای اعمال فشار و سیاست فشار حداکثری به ایران با هدف به زانو درآوردن ایران و اینکه ما مجبور به تسلیم شویم، محکوم به شکست است و فکر می‌کنم که این چهار نفر این را می‌دانند.»در ادامه این مصاحبه از ظریف درباره اثرات خروج امریکا از برجام بر صحنه سیاست داخلی ایران و اینکه آیا این اقدام به قدرت گرفتن «تندروها» منجر می‌شود، سؤال شد. ظریف گفت: «فکر می‌کنم زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ به قدرت رسید، پاکسازی‌ای در ساختار امنیت ملی ایالات متحده صورت گرفت که بزرگ‌تر از هر پاکسازی‌ای بود که تابه‌حال صورت گرفته است. در ایران، افراد دیدگاه‌های مختلفی دارند و این دیدگاه‌ها به مردم عرضه می‌شود و آن‌ها به آن رأی می‌دهند. آن‌ها به میانه‌روها رأی می‌دهند، یا به افرادی با دیدگاه‌های متفاوت رأی می‌دهند. این روندی سیاسی است که شما هم انجام می‌دهید.»

کد خبر 374362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.