رسانه‌ها باعث مخالفت نمایندگان استان با طرح اصفهان شمالی شدند

علی رغم مخالفت بسیاری از نمایندگان استان با طرح اصفهان شمالی، نماینده مردم کاشان همچنان خواهان بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی است و تأکید می کند که دغدغه او نه انتخاباتی بلکه رفع مشکلات مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه علنی ۲۰ اسفندماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. این طرح از سوی سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل مطرح گردید و در ابتدا به امضای معدودی از نمایندگان استان اصفهان و نیز برخی نمایندگان استانهای دیگر رسید.

با این وجود، در طی چند هفته گذشته یک منبع آگاه به ایمنا خبر داد که تعدادی از نمایندگان استان که این طرح را امضا  کرده بودند، از جمله احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان، سید صادق طباطبایی نژاد، نماینده اردستان و علی بختیار، نماینده گلپایگان با آگاهی از  اشکالات این طرح امضای خود را پس گرفته‌اند. طراح و ارائه دهنده این طرح یعنی سید جواد ساداتی نژاد اما  همچنان بر ارائه آن به مجلس و پیگیری و ادامه این طرح تأکید دارد. برای پی بردن به چرایی این امر گفت و گویی با وی ترتیب دادیم و از نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی خواستیم دلایل تأکیدش بر پیگیری طرح اصفهان شمالی در مجلس را توضیح دهد که در ادامه می خوانید: 

چرا با وجود اینکه برخی نمایندگان استان امضا خود را پس گرفته و از پیگیری طرح اصفهان شمالی منصرف شده اند همچنان به دنبال ارائه آن در مجلس هستید؟

زمانی که طرحی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود طبق قانون نیاز به ۱۵ امضا برای اعلام وصول شدن دارد تا فرایند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی شروع کند. تا قبل از اعلام وصول شدن اگر تعداد امضاهای افراد کاسته شود و از حد نصاب ۱۵ عدد کمتر شود این طرح متوقف می شود. بنابراین در جریان طی فرآیند قانونی یک طرح امکان اینکه امضاهای آن کاسته شده یا افزایش یابد وجود دارد و این مسأله خیلی مهم نیست که برخی نمایندگان امضای خود را پس بگیرند، همیشه در جریان بررسی طرح ها این موارد وجود داشته است. در جریان طی فرآیند قانونی یک طرح امکان اینکه امضاهای آن کاسته شده یا افزایش یابد وجود دارد و این مسأله خیلی مهم نیست که برخی نمایندگان امضای خود را پس بگیرند.

از این رو باید منتظر بود طرح  استان اصفهان شمالی نیز روند قانونی و موضوعات کارشناسی و علمی خود را طی کند و  هر موقع نیز در صحن علنی مطرح شد نمایندگان موافق و مخالف، کمیسیون، مرکز پژوهش های مجلس نظرات خود را بیان می کنند. بنابراین پس گرفتن امضا در موضوعیت این طرح تغییری ایجاد نمی کند.

اما طبق گفته برخی از این نمایندگان چون علی بختیار، پس گرفتن امضا به دلیل پی بردن به نارضایتی مردم شهرستان آنها از این طرح بوده است از آنجا که گلپایگان که یکی از شهرستان های اصلی در طرح اصفهان شمالی است چطور پس گرفتن این امضاها می تواند امری عادی و غیرمهم باشد؟

در طرح فعلی استان پیشنهادی از ۹ شهرستان تشکیل شده، اما ممکن است در فرایند ورود به کمیسیون یکی از شهرستان‌های درون این طرح حذف شود؛ باید حوصله کنیم تا طرح طبق نظر کارشناسی پیش برود، نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته اند نیز آزاد هستند و ممکن است چند ماه دیگر نظر خود را تغییر داده و دوباره طرح را امضا کنند.

نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته اند آزاد هستند و ممکن است چند ماه دیگر نظر خود را تغییر داده و دوباره طرح را امضا کنند.هنوز این طرح به انتها نرسیده است، کاهش یا افزایش امضا را نمی‌توان به این شکل تحلیل کرد؛ کما اینکه تعداد امضاهای این طرح در هفته گذشته به ۹۰ امضا رسیده بود و بنابراین این طرح حتی افزایش امضا نیز داشته است، اما در مجموع به نظر من تعداد امضاها موضوع مهم و حساسی نیست، زیرا ممکن است در روند بررسی یک طرح در کمیسیون عده ای امضاهای خود را پس بگیرند یا حتی افرادی که امضای خود را پس گرفته بودند با تکمیل شدن اطلاعاتشان دوباره آن را امضا کنند.

شما بارها اعلام کردید نمایندگان استان با طرح استان اصفهان شمالی مخالف نیستند در صورتی که در گفت‌و گوهایی که خبرگزاری ایمنا با نمایندگان استان داشت اکثرا مخالف تجزیه استان اصفهان بوده و هستند اگر ممکن است در مورد ادعای خود توضیح دهید؟

خب وقتی شما رسانه ها موضوع را به سمت حساسیت رسانه‌ای پیش می‌برید با همین رفتارها روبه رو می‌شوید ممکن است افراد با کلیات این طرح موافق باشند، اما به دلیل نگرانی از فضای رسانه ای آن را امضا نکنند. به نظر من امضا نکردن طرح اصفهان شمالی لزوما به منزله مخالفت با این طرح نیست و رسانه ها هم باید فضا را آماده کنند و اجازه دهند طرح طبق روال عادی خود پیش برود.

با وجود طرح‌های مختلف یک فوریتی و دوفوریتی در انتظار بررسی، ممکن است طرح اصفهان شمالی اساسا در مجلس دهم فرصت بررسی پیدا نکند. اگر تا این اندازه برای به ثمر رساندن این طرح مصمم هستید چرا در روزهای اولیه مجلس دهم آن را مطرح نکردید و حال که به سال آخر مجلس دهم و انتخابات مجلس یازدهم نزدیک می شویم پیگیر آن شده اید؟

در شرایطی که طرح استانی شدن انتخابات در مجلس مطرح بود پیگیری طرح اصفهان شمالی به نوعی حرکتی کاملا ضد انتخاباتی محسوب می شود؛ من به عنوان یک نماینده با فهم سیاسی اگر می‌خواستم با اهداف انتخاباتی به این طرح نگاه کنم نباید در حال حاضر آن را مطرح می کردم، زیرا وقتی انتخابات استانی شود طرح تفکیک استان کاملا به ضرر من خواهد بود. اگر نگرش من به این طرح انتخاباتی بود باید تامل می کردم تا نظر شورای نگهبان در مورد استانی شدن انتخابات مشخص شود؛ در صورتی که ما نمایندگان باید دنبال منافع مردم باشیم. بنابراین هدف من از پیگیری طرح اصفهان شمالی به هیچ وجه انتخاباتی نیست و شما رسانه‌ها نیز به جای پیگیری تعداد امضاهای این طرح باید دنبال علت نارضایتی مردم شمال اصفهان باشید و تحقیق کنید که چرا در خواست جدا شدن از استان اصفهان را دارند.

آیا شما از موافقت مردم شهرستان‌های شمالی با تقسیم استان اصفهان مطمئن هستید و نظرسنجی خاصی برای پی بردن به خواسته آنها انجام شده است؟  

یکی از دلایل نارضایتی مردم این شهرستان‌ها این است که مدیران استان در طول چند سال گذشته عادلانه عمل نکرده اند و در نتیجه مردم به فکر جدایی از اصفهان افتادند؛ پس بنابراین افرادی که باید پاسخگو باشند نمی توانند فرافکنی کنند و موضوع انتخاباتی بودن این طرح را مطرح کنند. اگر مدیران استان در حوزه های تقسیم اعتبارات، کاهش بوروکراسی، تمرکززدایی و واگذاری اختیارات عادلانه تلاش کرده بودند، حال دلیلی وجود نداشت که مردم کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز خسته شوند و درخواست جدایی از اصفهان را داشته باشند.

مثلا اگر فردی در شهرستان کاشان  تصمیم داشته باشد یک باشگاه بدنسازی راه اندازی کند، باید سه مرتبه برای طی کردن مراحل اداری به استان اصفهان بیاید. چرا در عصر آی تی اگر فردی به دنبال راه اندازی یک اقامتگاه است باید چندین بار ۲۵۰ کیلومتر تا اصفهان بیاید؟ طی همین مراحل در بخش اداری باعث شد که در سال ۹۷ کاشان و آران بیدگل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه ماموریت های اداری بپردازد؛ بنابراین در شرایط کنونی جدای از هزینه های مردم و بخش خصوصی، رقمی بالایی از سرمایه ملی نیز هدر می رود.

من به عنوان یک نماینده با فهم سیاسی اگر می‌خواستم با اهداف انتخاباتی به این طرح نگاه کنم نباید در حال حاضر آن را مطرح می کردم، زیرا وقتی انتخابات استانی شود طرح تفکیک استان کاملا به ضرر من خواهد بود.لذا شما به عنوان رسانه اگر حامی یکپارچگی اصفهان هستید باید به دنبال دلایل نارضایتی مردم این شهرستان ها باشید. در استان اصفهان آنقدر بروکراسی پیچیده و خسته کننده‌ای حاکم است که حتی استاندار سابق اصفهان نیز بارها اعلام کرده بود که «قانون در اصفهان ۱۲۰ درصد اجرا می شود»؛ یعنی فراتر از حد لازم و این باعث خستگی اهالی شهرستان‌های این استان می شود و کار به جایی می رسد که در خواست جدایی از استان را دارند.

 شما به عنوان یک رسانه به شهرستان های شمالی اصفهان مانند گلپایگان، اردستان و نطنز بیایید و به صورت اتفاقی از مردم سئوال کنید که آیا از نوع ارتباط با مرکز استان راضی هستند؟ در جلسه ای که با مدیران  استان داشتیم من یک ریال درخواست وجه نکردم، بلکه تنها خواستار تفویض اختیارات  بیشتر به شهرستانها بودم. کسی با اصفهان مشکلی ندارد، زیرا اصفهان یک پرچم پرافتخار فرهنگ و تمدن و افتخار ایران در دنیاست، به همین جهت این طرح نیز با نام اصفهان مطرح شده زیرا با اصفهان مشکلی نداریم و به دنبال التیام برای دردهایمان هستیم.

اما طرح اصفهان شمالی فاصله شهرستان‌ها تا مرکز را کاهش نمی دهد، به عنوان مثال مسافت شهرستانی مثل خور و بیابانک  که جزو این طرح است تا اصفهان  حدود ۳۷۰ کیلومتر و تا کاشان که قرار است مرکز اصفهان شمالی باشد، بیش از ۴۲۰ کیلومتر است در چنین شرایطی باز هم طرح تفکیک استان را برای مردم مفید می دانید؟

کسی با اصفهان مشکلی ندارد، زیرا اصفهان یک پرچم پرافتخار فرهنگ و تمدن و افتخار ایران در دنیا است، به همین جهت این طرح نیز با نام اصفهان مطرح شده زیرا با اصفهان مشکلی نداریم و به دنبال التیام برای دردهایمان هستیم.در استان جدید قرار نیست کارها براساس فضای رفت و آمد فعلی اداره شود، زیرا اگر  قرار باشد افرادی که همیشه برای اخذ مجوز در راه اصفهان بودند از حالا به بعد در راه کاشان باشند این طرح  فایده ای ندارد، بلکه هدف اصلی این طرح شکستن بروکراسی ها و تفویض اختیارات است.  در آبان سال ۱۳۱۶ قانون تقسیمات کشوری در زمان سلطنت پهلوی اول تصویب شد و هنوز این قانون پابرجاست. طبق این قانون  کشور از ۱۰ استان تشکیل شده است که یکی از استانها  شامل شهرستان های تهران، قم، سمنان، ساری، گرگان و کاشان می شد، حال همه این شهرستان‌ها به استان تبدیل شده اند به غیر از کاشان که هنوز جزو  شهرستان های استان اصفهان است.

این قانون توسط یک مشاور آمریکایی تنظیم شده و  به نوعی باعث افزایش بروکراسی در کشور می شود. در برنامه دوم توسعه کشور ذکر شده است که دولت باید قانون تقسیمات کشوری را اصلاح کند، در برنامه ششم نیز این مسأله وجود دارد، اما تا امروز به آن عمل نشده است. بنابراین درد مشخص است و مدیران هم که در راستای رفع مشکلات تلاشی نمی کنند، نتیجه این می شود که مردم خواستار کوچک کردن استان هستند تا شاید اموراتشان با سرعت بیشتری سپری شود.

این درد اجتماعی است که مختص به استان اصفهان هم نمی‌شود، بلکه استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز به دلیل مقیاس پهناور نیازمند تقسیمات هستند، بنابراین این موضوع از سال ۱۳۹۵ در مرکز پژوهش ها به درخواست ۴۶ نماینده مطرح شده است.

گفت و گو از:سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 374349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نطنز IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    20 2
    ایجاد استان جدید موجب افزایش تعداد کارمندان و کارکنان و برهم خوردن نظم در بروکراسی کشور میشود. اگر کاشان مایل به مانده به اصفهان نیست، به قم ملحق شود.
    • GB ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
      7 0
      منطقی است
  • زواره IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    16 0
    وقتی دیگر شهرستان ها مایل به ایجاد استان جدید نیستند، چرا نماینده کاشان اصرار دارد؟
  • م IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    17 1
    مصاحبه خوبی بود که ابعاد این طرح پوچ رو بیش از پیش نشان داد. از میان همه صحبت های جناب ساداتی نژاد هم فقط با یکی موافقم آنجایی که می فرمایند مدیران طی سالهای گذشته در مورد شهرستان های اصفهان عادلانه عمل نکرده اند کاملا درست است! در حالی که شهرستان های شرق اصفهان از بی آبی می سوزند و اصفهانی ها باید جنازه زاینده رود را هر روز ببینند، آب زاینده رود در دولت هاشمی به کاشان منتقل شد تا این شهرستان رشد کند و صنعتش را توسعه بدهد. قطعا اگر این بی عدالتی آشکار به نفع کاشان و به ضرر بقیه شهرستان های استان انجام نمی شد الان نماینده کاشان (مثل بقیه نماینده های استان) به دنبال حل مسئله بی آبی و تشنگی مردم شمال استان بود نه ارائه این قبیل طرح های سیاسی! جناب ساداتی نژاد به جای تظاهر به مظلومیت بگذارید مردم به خاک سیاه نشسته شرق و غرب اصفهان در نتیجه بی عدالتی در توزیع منابع از جمله آب پیگیر حقشان باشند
  • کاشانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    10 0
    باسلام اقایان در خود منطقه کاشان هنوز به تفاهم نرسیده اند و در اختلافات اند چگونه میخوان محور یت استان شدن را برای خودشون بیارن
  • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    11 0
    واقعا متاسفم برای مردم کاشان و ممنون بابت این مصاحبه که هدف ها را مشخص کرد
  • رضا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    9 1
    20 هزار ميليارد تومان هزينه ماموريتهاي اداري شده؟؟؟!!!! يا خدا
  • بهزاد RO ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    11 0
    بايد انتقال أب زاينده رود به كاشان متوقف بشه
  • بهزاد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    11 0
    جنوب كاشان و بزرك بايد از كاشان جدا شده و به نام شهرستان گلاب نام بگيره چون كاشان نميتونه به جنوب خوب رسيدگي كنه
  • مهدی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    9 0
    تجزیه اصفهان فراتر از تصمیم نمایندگان است. تصمیم نهایی تجزیه و یا ماندن به همین صورت باید به همه‌پرسی و رفراندوم مردم در استان اصفهان گذاشته شود.
  • mahdi IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    12 0
    تجزیه اصفهان فراتر از تصمیم نمایندگان است. تصمیم نهایی تجزیه و یا ماندن به همین صورت باید به همه‌پرسی و رفراندوم مردم در استان اصفهان گذاشته شود.
  • GB ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    12 0
    مشکل کاشان وابستگی به پایتخت است .بجای پیگیری مشکلات در اصفهان برخی از افرادی که قطعا بدنبال منافع شخصی هستند و ساکن تهران . می خواهند فرافکنی کنند و اصفهان را تجزیه کنند. اگر واقعا دلتان بحال کاشان می سوخت بجای اقامت و سرمایه گذاری در پایتخت و مدل تهرانی بودن در اصفهان دفتر کار دائمی می زدید و پیگیر می شدین نه اینکه سال به سال فقط برای عید نوروز سری به کاشان بزنیدو با تحریک عده ای که همیشه آرزوی تضعیف اصفهان را دارند طومار امضا کنند..در ضمن وضعیت کاشان نسبت به خیلی از مناطق دیگر اصفهان بهتر است.
  • GB ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    9 1
    اگر برخی نمایندگان استانها بخواهند علیه اصفهان قشون کشی راه بیاندازند . مسلما ضرر این قبیل مسایل تفرقه افکنانه را نیز در کشور خواهند دید.
  • بهزاد IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    9 0
    لطفا به عنوان رسانه قوي از آقاي عابدي نماينده محترم مجلس بخواهيد كه مناطق جدا شده از اصفهان درسال 70 و80 از قبيل يان چشمه و سراقا سيد و ماركده را به اصفهان الحاق كنند
  • بهزاد IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    5 0
    زمانی که مابا هم درگیر هستیم مسولان چهارمحالی به اراضی اصفهان چشم دارند نمونه اش حضورشان در سد زاینده رود با نقشه تحریف شده تقسیمات کشوری است
  • مهران IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    8 0
    این طرح اصلاً از اساس غیر قانونی است. زیرا شرط قانونی برای تشکیل استان جدید، داشتن حداقل «یک میلیون نفر» جمعیت است (تبصره 1 ماده 9 قانون تقسیمات کشوری). در حالی که جمعیت تحت پوشش این طرح، با توجه به حذف نایین و خور و بیابانک از آن، حتی به 700 هزار نفر هم نمی رسد! ولی اکنون این طرح «غیر قانونی» در «مجلس» به سرعت تمام مراحل را گذرانده و فقط مرحله طرح آن در صحن علنی مانده است!
    • مهران US ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      8 0
      البته این را هم باید در نظر گرفت که یکی از علل وضعیت فاجعه بار زاینده رود، انتقال آب از آن به همین کاشان است! انتقالی غیر قانونی و ناروا به خارج از حوضه آبریز این رودخانه بحران زده. واقعاً زبان در بیان این قاصر است که «دوستان» می خواهند با بردن آبی که خود زاینده رود و اصفهان به هر قطره آن نیاز حیاتی دارند، استان را تجزیه کنند! ضمن اینکه این تجزیه، مقدمه تجزیه بعدی، تحت عنوان اصفهان غربی است که زمزمه های آن توسط برخی نماینده های این ناحیه شنیده می شود! این بار دیگر مشکل قانونی کم بودن جمعیت (که البته مجلس آن را برای کاشان نادیده گرفته!) هم وجود ندارد! بیخود نیست که آقای «اردشیر نوریان» نماینده شهرکرد، بن و سامان، با وجودی که ظاهراً به طرح «گلاب» (که یکی از مقاصد آن همین کاشان است) شدیداً معترضند، به عنوان سومین نفر و در فاصله کمتر از 2 ساعت، طرح تجزیه استان اصفهان را امضا کرده اند!
  • مهران IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    6 1
    به نظر هم نمی رسد خبری که «منبع آگاه» در مورد پس گرفتن امضا توسط 3 نماینده استان (خصوصاً آقای سالک «کاشانی»، نماینده اصفهان!) داده درست باشد. در صفحه مربوط به این طرح غیر قانونی در سایت مجلس، در برابر «نمایندگان»، همچنان عدد 33 (همان تعداد امضا کنندگان اولیه) وجود دارد. در ذیل نامه هم نام و تصویر 3 نماینده مذکور همچنان می درخشد!
    • مهران IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      6 1
      همچنین قابل ذکر است که با مراجعه به همان صفحه، در ذیل «وضعیت ها» و «اعلام وصول طرح/ ...» در فایل «دست نویس»، نام آقای سالک کاشانی به عنوان دومین امضا کننده پس از خود آقای ساداتی نژاد و در کمتر از 2 ساعت پس از ایشان دیده می شود! حتی قبل از امضای آقای «اردشیر نوریان»، نماینده شهرکرد، بن و سامان!