زمان مناسب انجام ماموگرافی/ آلرژی های چشمی را خود درمانی نکنید

طرح چادر به چادر و ویزیت مردم در مناطق سیل زده، زمان مناسب انجام ماموگرافی در زنان و منع خودر درمانی آلرژی‌های چشمی  انواع شوره سر و مقابله با آن و چگونه بدون تلاش لاغر شدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیرحسین کولیوند، رییس سازمان ویژه اورژانس کشور، درباره اقدامات تیم‌های اعزامی عملیات ویژه اورژانس کشور اظهار کرد: در طرح چادر به چادر حدود ۶۳۶ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و داروهای مورد نیاز آن‌ها به دستشان رسید. ۵ تیم عملیات ویژه اورژانس کشور برای خدمت رسانی به مردم سیل‌زده استان خوزستان اعزام شدند؛ این تیم طی ۴۸ ساعت گذشته روستاها را از سوسنگرد تا بستان و تمامی خانواده‌های آسیب دیده ساکن این مناطق را به صورت چادر به چادر تحت پوشش قرار دادند.

وی ادامه داد: تیم‌های اعزامی شامل پزشک، پرستار و تکنسین‌های اورژانس بودند که برای خدمت رسانی همراه با اقلام دارویی به این مناطق اعزام و تعداد زیادی از مصدومان در این طرح مداوا شدند، مجموعا ۸ انتقال که ۴ نفر از آن‌ها مادران باردار بودند در این مناطق صورت گرفت.

کولیوند اضافه کرد: روز گذشته روستاهای اهواز تا سوسنگرد تحت پوشش این طرح قرار گرفت و فردا برای خدمت رسانی عازم روستای حمیدیه خواهیم شد؛ در ۴۸ ساعت گذشته در طرح چادر به چادر حدود ۶۳۶ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و داروهای مورد نیاز آن‌ها به دستشان رسید.

رییس سازمان ویژه اورژانس کشور با اشاره به اینکه چادرهای ذکر شده و متعلق به عشایر منطقه و آسیب دیدگان سیل‌های اخیر است گفت: روستاهای سگور، فریه، محمد، هوفلشمیز، سید ناصر، عصافره شرق، هوفل شرقی، هوفل سادات، هوفل علی آباد، چب نات شرقی بررسی شدند و تمام روستاهای موجود در منطقه سوسنگرد تا بوستان تحت پوشش قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: پراکندگی موجود در چادرها امر امدادرسانی را کمی مشکل کرده، اقدامات انجام شده صرفا توسط تیم عملیات ویژه اورژانس کشور صورت گرفته است.

کولیوند یادآوری کرد: برخی از روستاهای مناطق جنوبی کماکان با مشکلاتی مثل آب گرفتگی مواجه هستند و تیم‌های اورژانس کشور تا عادی شدن اوضاع در کنار مردم کشورمان خدمت رسانی خواهند کرد.

زمان مناسب انجام ماموگرافی

استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همه زنان بالای ۵۰ سال لازم است که حداقل دو سال یک بار نسبت به انجام ماموگرافی اقدام کنند.

معصومه گیتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: همه زنان از سن ۲۰ سال به بالا در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند البته شیوع این بیماری در زنان بالای ۵۰ سال بیشتر بوده و این افراد باید نسبت به علائم هشداری بسیار آگاه باشند.

 گیتی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر شیوع سرطان پستان افزایش یافته که یکی از دلایل آن تشخیص بیشتر بوده، ولی به طور کلی این افزایش شیوع تنها مربوط به ایران نبوده و برای سایر کشورها نیز این چنین است.

 وی با اشاره به اینکه تشخیص به موقع این بیماری در درمان موفقیت آمیز آن بسیار حائز اهمیت است، گفت: استفاده از روش‌های خودآزمایی در زنان می‌تواند در شناخت به موقع موثر واقع شود البته مراجعه به پزشکان و متخصصان زنان نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

مسئول رادیولوژی بیماری‌های پستان در انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: ماموگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری جهت تشخیص به موقع سرطان پستان در زنان است و همه افراد بالای ۵۰ سال لازم است که حداقل دو سال یک بار نسبت به این موضوع اقدام کنند.

 وی خاطرنشان کرد: افرادی که سن ۴۰ سال به بالا داشته و ریسک ابتلا به این بیماری در آن‌ها زیاد است یا به عبارتی سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان دارند سالانه باید یکبار برای انجام ماموگرافی اقدام کنند البته استفاده از این روش در کنار این روش‌های دیگر همچون سونوگرافی و ام آر آی بسته به نظر پزشک توصیه می‌شود.

شوره سر می تواند آزار دهنده باشد

تحقیقات نشان می‌دهد که در حدود ۴۰ درصد اروپاییان حداقل یک بار در طول زندگی از شوره سر رنج می بزند.

شکل گیری پرک های پوست مرده یک فرایند طبیعی است. بدن ما هر روز پوست مرده تولید می‌کند که این فرایند شامل سر نیز می‌شود. تقریباً هر چهار هفته پوست مجدد خود را می‌سازد اما اگر سلول‌های پوست سر با سرعت زیاد مجدد تشکیل شوند و ریزش پوست مرده به صورت دسته‌ای باشد، باعث ای جا شوره می‌شود.

ریحانه مهرگان متخصص پوست و مو، در این باره گفت: دو نوع شوره سر وجود دارد. دسته اول شوره های چرب هستند که معمول ابعادی بزرگ‌تر دارند و زرد رنگ به نظر می‌رسند و به پوست سر و موها می‌چسبند. این نوع از شوره ها بر روی سر افرادی مشاهده می‌شود که پوست سرشان چرب است.

وی افزود: غده‌های چربی بر روی پوست سر تولید چربی می‌کنند که این امر پوست سر را در مقابل از دست دادن رطوبت و عوامل محیطی محافظت می‌کند. از سویی پوست سر چرب، چربی بیش از حد تولید می‌کند که این امر باعث رشد سریع میکروارگانیزها و میکروب‌هایی می‌شود که به صورت معمول بر روی پوست وجود دارند. شوره های چرب می‌توانند یک نشانه از آماس چربی پوست باشند. اگر از خارش شدید قرمزی پوست و ورم پوست سر رنج می‌برید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این متخصص پوست و مو در مورد نوع دیگر شوره‌های سر که در افرادی با پوست سر حساس مشاهده می‌شود، گفت: نوع دیگر این عارضه شوره سر خشک است که ابعاد کوچک‌تری دارد و از روی سر به پایین می‌ریزد. این نوع شوره‌ها بر روی پوست سر خشک به وجود می‌آیند و همراه با خارش هستند. این نوع از شوره را باید با شامپوهای معتدل مخصوص درمان کرد.

چگونه با حمله ارتش سفید به موها مقابله کنیم

محققان راه‌های متعددی برای مبارزه با شوره های چرب کشف کرده‌اند. به عنوان مثال ماده‌های فعال پیروکتان اولامین و پیریتون زینک در مقابل ترشح چربی بسیار مؤثر هستند. همچنین اسید سالیسیلیک دارای خاصیت ضد تورم و همچنین کم کردن پرک های پوست مرده است. و در آخر اسید فوماریک بر روی شوره های سر سخت اثر تخریبی دارد.

به گفته این متخصصین پوست و مو، انتخاب شامپو ضد شوره بسیار مهم است. محققان دریافته‌اند که شامپوها نقش بسزایی در کنترل و درمان بیماری‌های پوست سر ایفا می‌کنند. به این ترتیب همواره توصیه می‌شود شامپویی را انتخاب کنید که نیازهای اساسی پوست سر را فراهم کند.

وی افزود: در میان انواع شامپوها، شامپو کافیین دبل افکت، دو فاز از مواد موثره فعال با خواص ضد شوره و ضد ریزش ارثی مو در فرمولاسیون خود جای داده است. فرمول منحصر به فردی که از طریق عوامل ضد شوره قوی، شوره ها را از بین برده و روند بازسازی پوست سر را تسریع می‌کند و همچنین راه را برای تأثیر کمپلکس کافیین جهت کنترل و مقابله با ریزش موی ارثی، هموار می‌سازد.

مهرگان تاکید کرد: تنها نکته مهم در استفاده از این محصولات درمانی، شناخت نوع عارضه و انتخاب شامپوی متناسب با آن است.

آلرژی‌های چشمی را خود درمانی نکنید

بهار با همه زیبایی و طراوتش برای برخی یادآور ناراحتی و مشکلاتی است که این روزها با نام آلرژی شناخته می‌شوند. آلرژی‌های چشمی گاهی علائمی خفیف و قابل تحمل دارند اما در برخی موارد با علائم شدید و آزاردهنده فرد مبتلا را راهی مطب چشم پزشک می‌کنند به گونه‌ای که به اعتقاد متخصصان، آلرژی‌های چشمی یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به چشم پزشک در فصل بهار به شمار می‌آیند.

محمود جباروند، چشم پزشک در این باره می‌گوید: سیستم ایمنی بدن برخی از افراد جامعه در مقابله با برخی مواد، واکنش‌های غیرطبیعی نشان می‌دهد. به این واکنش‌های شدید و غیرطبیعی آلرژی گفته می‌شود که با نشانه‌های مختلف خودنمایی می‌کند. چشم هم یکی از اعضای بدن است که از واکنش‌های آلرژیک در امان نیست.

رییس انجمن چشم پزشکان ادامه می‌دهد: ملتحمه چشم، بافتی پوششی و مخاطی است و با داشتن سلول‌های ایمنی و دفاعی از لایه‌های داخلی و حساس‌تر چشم در برابر عوامل خارجی و عفونی محافظت می‌کند. اما گاهی اوقات واکنش‌های دفاعی این بخش از چشم در تماس با مواد حساسیت زا مانند گرده گل و گیاهان و همچنین کرک و پر پرندگان از حالت طبیعی خارج می‌شود و شدت بیشتری می‌یابد. در چنین مواقعی فرد با علائم آزاردهنده و گاه غیرقابل تحمل مواجه می‌شود.

جباروند می‌افزاید: هرچند علائم آلرژی چشمی در افراد مختلف، متفاوت است، اما از میان شایع‌ترین این علائم می‌توان به سوزش، خارش و قرمزی چشم و همچنین اشک‌ریزی از چشم، تورم پلک و حساسیت به نور اشاره کرد. البته گاهی آلرژی‌های چشمی با علائمی مانند تب یونجه یا همان آب ریزش بینی و همچنین حساسیت‌های پوستی همراه است و شرایط را برای فرد مبتلا سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌کند.

وی با اشاره به‌دلیل قرمزی چشم در مبتلایان به آلرژی چشمی خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مبتلایان به آلرژی قرمزی چشم را تجربه می‌کنند و از آن می‌ترسند. اما حقیقت این است که تماس هیستامین با ملتحمه چشم به گشاد شدن رگ‌های موجود در ملتحمه منجر می‌شود.

در این شرایط چشم‌ها قرمز و پرخون به نظر می‌رسند. برای کاهش مشکلات این دسته از بیماران معمولاً آنتی هیستامین و برخی داروهای سرکوب‌کننده ایمنی تجویز می‌شود اما به یاد داشته باشید که داروباید توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

جباروند در خاتمه می‌گوید: آلرژی قابل درمان نیست اما می‌توان آن را کنترل کرد. از این‌رو توصیه می‌کنم با دوری و یا حضور کمتر در محیط‌هایی که تجمع مواد آلرژن در آنجا زیاد است مانند پارک‌ها و رعایت دقیق توصیه‌های پزشک، این عارضه و علائم آن را کنترل کنید

چگونه بدون تلاش لاغر شویم؟

وزن کم کردن کار دشواری است و به تلاش مستمری برای این کار نیاز دارید. اما گاهی رژیم غذایی و ورزش هم کارساز نبوده و به کاهش وزن کمک زیادی نمی‌کند. اما ناامید نشوید؛ یک متخصص تغذیه انگلیسی به نکات جدیدی پی برده که به کمک آنها می‌توانید بدون تلاش لاغر شوید.

یکی از نکاتی که در این میان اشاره شده، افزودن ادویه دارچین به غذا و مصرف بیشتر کلم بروکلی است. پرخوری یکی از عواملی است که مانعی بر سر راه کاهش وزن به شمار می‌رود اما از نظر ذهنی نیز می‌تواند روی شما اثر بگذارد. گاهی خود را در برابر خوردن ناتوان حس می‌کنیم و همین باعث می‌شود ولع بیشتری موقع خوردن پیدا کنیم.

ماده شیمیایی کروم کلید ماجراست. "کنترل گلیسمی" اصطلاحی پزشکی است که به وضعیت پایدار قند خون در بدن اطلاق می‌شود. کروم، با عملکرد خود روی گیرنده‌های انسولینی،  کنترل گلیسمی را بهبود می‌بخشد. افزایش بیش از حد قند خون باعث تبدیل قند به چربی شده و در بافت‌هایی از بدن ذخیره می‌شود.

این بدان معناست که کروم می‌تواند میزان قند خون را پایدار نگه دارد و از افزایش آن که باعث پرخوری و اضافه وزن می‌شود، جلوگیری کند. تحقیقاتی که روی اثر مکمل‌های کروم روی کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت صورت گرفته، نشان می دهد که کروم علاوه بر کاهش قند خون، می‌تواند اشتها را نیز کاهش دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند افراد مصرف روزانه این ماده را داشته باشند به طوری که بهتر است مردان روزانه ۳۵ میکروگرم و زنان ۲۵ میکروگرم کروم مصرف کنند. بعد از ۵۰ سالگی، ۵ میلی‌گرم از مصرف روزانه مورد نیاز برای افراد کاهش می‌یابد.

اگرچه کروم در مکمل‌های غذایی یافت می‌شود اما بسیاری از غذاها هم مانند گوشت قرمز، فرآورده‌های غلات، میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی از کروم به شمار می‌روند. محققان دریافتند که کلم بروکلی سرشار از کروم یعنی ۱۱ میکروگرم به ازای یک فنجان است. پرتقال و سیب نیز در هر وعده حاوی ۶ میکروگرم از این ماده هستند.

یافته‌ها حاکی از آن است افرادی که غذاهای حاوی کروم یا مکمل‌های کروم مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگران، حجم غذای کم‌تری استفاده می‌کنند به طوری که میزان گرسنگی و تمایل آنها برای مصرف چربی کاهش می‌یابد و به تناسب آن، کم‌تر دچار اضافه وزن می‌شوند.

کم خوردن، لاغرتان می‌کند

از دیگر راهکارهایی که دانشمندان به آن رسیده‌اند، نخوردن‌های طولانی به مدت ۱۴ تا ۱۶ ساعت است. در ظاهر این تعداد ساعت برای چیزی نخوردن دشوار به نظر می‌رسد اما اگر این ساعت را به ساعت‌های پایانی شب و زمان خواب متصل کنید، به راحتی می‌توانید آن را اجرایی کنید. به عنوان مثال، اگر ساعت ۸ شب شام بخورید و بعد از آن چیزی مصرف نکنید و وعده صبحانه را هم به ساعت ۱۰ صبح موکول کنید، این مدت، ۱۴ ساعت را دربرمی‌گیرد.

دانشمندان معتقدند که بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت غذا نخوردن تأثیر به‌سزایی در کاهش وزن ایفا می‌کند. بعد از ۱۲ ساعت، تمام قند از جریان خون تخلیه می‌شود و زمانی که بدن به انرژی نیاز داشته باشد، در نبود قند، از چربی‌های اضافی ذخیره شده استفاده می‌کند که همین کار باعث آب شدن و سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

به غذایتان دارچین بزنید

یکی از ترفندهایی که به کاهش وزن شما کمک می‌کند، مصرف ادویه دارچین همراه غذاست. این ادویه حاوی ماده «پلی‌فنول» است که به کاهش میزان قند خون به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. کاهش قند خون به طور طبیعی میزان اشتها را نیز کاهش می‌دهد که منجر به کاهش یا مدیریت وزن می‌شود. دارچین با تنظیم قند خون خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد و با داشتن روغن «اوژنول» (فنول بی‌رنگ و خوشبو) حاوی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته و به سیستم عفونی بدن هم کمک می‌کند. این ادویه برای سلامت قلب و عروق هم مفید است.

کد خبر 374323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.