تبدیل ۷۰۰ پارکینگ به پارک برای رفاه شهروندان

آلودگی هوا یکی از مشکلات عمده جهان امروز است که بر سلامت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر منفی دارد، به همین دلیل شهرهای سراسر جهان در پی یافتن راه‌های اساسی برای کاهش آن هستند که یکی از این راهکارها محدودیت تردد خودروست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه خودروها راحت‌ترین وسایل حمل و نقل هستند و هر فردی ترجیح می‌دهد اتومبیل شخصی خود را داشته باشد. علاوه بر این در طول چند دهه اخیر، شهرها برای تردد اتومبیل‌ها مناسب سازی شده‌اند و در حال حاضر به خودرو به عنوان نماد اعتبار زندگی شهری نگریسته می‌شود. البته باید به این موضوع توجه کرد که تولید گازهای گلخانه‌ای همچون مونوکسیدکربن و گازهای نیتروژن که دارای تأثیرات منفی در سیستم اکولوژیکی هستند و به محیط زیست  آسیب می‌رسانند از بدترین عوارض جانبی استفاده از خودروها محسوب می‌شوند.

اقدامات مسئولان شهر اسلو برای داشتن شهر بدون خودرو

در راستای کاهش این گازها و تأثیرات مضر آن‌ها، شهرهای گوناگون دست به اقداماتی نظیر ممنوعیت تردد خودروها زده‌اند. یکی از این شهرها، اسلو پایتخت نروژ است. این شهر نخستین اقدامات خود را را با پیاده‌راه‌سازی برخی خیابان‌های مرکز شهر و سرمایه‌گذاری گسترده در بخش حمل و نقل عمومی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ انجام داد. پس از آن در سال ۲۰۱۵ با به قدرت رسیدن یک ائتلاف سیاسی پیشرفته در شورای شهر برنامه‌ریزی در راستای اعمال تغییرات قابل توجه در این زمینه آغاز شد. 

همچنین پیشرفت سیستم دوچرخه سواری شهر در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ و رشد آن تا حدود سه میلیون جابجایی در سال و اجرای موفقیت آمیز طرح دوچرخه‌های باری، بیانگر قرارگیری سیاست‌های شهری جدید در مسیری صحیح است. در حال حاضر نیز شورای شهر به دنبال جستجوی طرح‌هایی برای از بین بردن آلودگی هوا و اعمال محدودیت تردد خودروها از مرکز شهر است که در پی آن ایجاد مسیر ۶۰ کیلومتری ویژه دوچرخه و طرح جمع‌آوری ۳۵۰ هزار خودرو از سطح شهر برنامه ریزی شده است.

 ۷۰۰ پارگینگ به فضای سبز تبدیل شد

به عنوان گامی مهم در مسیر شکل‌گیری شهری بدون خودرو در آغاز سال جاری بیش از ۷۰۰ پارکینگ از مناطق مرکزی شهر حذف و با خطوط قرمز مسیر دوچرخه‌سواری، مناطق گل‌کاری شده و پارک‌های کوچک و نیمکت‌هایی برای نشستن جایگزین شد  در حال حاضر پارکینگ مسقف در محدوده مرکزی شهر وجود دارد و چند نقطه برای پارک خودروی رانندگان معلول وجایگاه شارژ خودروی برقی نیز در نظر گرفته شده است. برخی خیابان‌ها برای تردد کامیون‌های حامل بار صبح‌ها برای مدت چند ساعت باز هستند و امکان تردد وسایل نقلیه ضروری هم وجود دارد. مسئولان شهری با یک طرح منطقه‌بندی جدید قصد دارند تسهیلات بیشتری برای عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حمل و نقل عمومی نسبت به اتومبیل‌های شخصی در نظر  بگیرند و شبکه‌های عبور و مرور شهر را به گونه‌ای طراحی کنند که برای تبدیل شدن به شهری بدون ماشین متناسب باشد.

اختصاص هزینه خرید دوچرخه به شهروندان

در این راستا طرح‌های بسیاری در بخش حمل و نقل عمومی و ساخت مسیرهای امن و راحت برای دوچرخه‌سواری، خطوط جدید تراموا و مترو و کاهش هزینه‌ بلیط مسیرهای پر تردد ایجاد و به شهروندان کمک هزینه خرید دوچرخه اختصاص داده شده است. همچنین مسئولان شهر اسلو قصد دارند با ایجاد پارکینگ مسقف و اعمال محدودیت‌های ترافیکی رانندگانی را که تردد آن‌ها در مرکز شهر ضروری نیست به آرامی به تغییر مسیر تشویق کنند. اگر چه مناطق پیاده‌راه‌سازی شده در ابتدا با مقاومت‌هایی از سوی کسبه آن محل و مالکان خودروهای شخصی مواجه شد با گذشت تنها چند هفته از آغاز اجرای آن به عنوان محبوب‌ترین قسمت‌های شهر محسوب شد. همچنین تغییر کیفیت زندگی در این مدت بسیار سریع اتفاق افتاد و شهر در زمینه افزایش پاکی و کیفیت هوا و پیشگیری از تغییرات غیرطبیعی اقلیمی تحولات محسوسی یافت.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 374283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan NL ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    0 0
    چه عجب یکار مثبت کردن