۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
با علائم آلرژی شدید آشنا شوید

آلرژی واکنش شدید سیستم ایمنی بدن است که در اثر عوامل مختلف نظیر مصرف یک ماده غذایی خاص یا ذرات کوچک معلق در هوا اتفاق می افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلرژی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده حساسیت زا از خود واکنش نشان می‌دهد. در صورت بروز این مشکل سیستم ایمنی به اشتباه ماده مورد نظر را برای بدن مضر به حساب می‌آورد و واکنش بیش از حد بدن آغاز می‌شود. در این گزارش شما را با برخی علائم شایع آلرژی شدید آشنا می‌کنیم:

آبریزش یا گرفتگی بینی

التهاب مخاط بینی، نوعی تورم غشای داخل بینی است که به سبب حساسیت به ذرات کوچک معلق در هوا مانند هاگ‌های قارچ، گرده‌ها، مواد شوینده و پاک کننده‌ها ایجاد می‌شود. نشانه بارز این حساسیت آبریزش یا گرفتگی بینی است. شروع آبریزش بینی پس از مصرف داروی جدید هشداری جدی برای حساسیت به آن محسوب می‌شود.  

 عطسه کردن

عطسه شاید در ظاهر موضوع مهمی نباشد اما گاهی یکی از علائم خفیف و زودهنگام حساسیت شدید نسبت به یک ماده غذایی محسوب می‌شود به گونه‌ای که مصرف دوباره آن ممکن است منجر به واکنشی شدیدتر از عطسه و حتی بستری شدن در بیمارستان شود.

آبکی شدن و خارش شدید چشم

خارش یا آبکی شدن چشم‌ها دلایل مختلفی دارد؛ این عارضه ممکن است در اثر واکنش خفیف به گرده فصل بهار یا دلیلی جدی‌تر مانند آلرژی به دارو ایجاد شود. واکنش به دارو معمولا بلافاصله چند روز یا چند هفته بعد از مصرف آن بروز می‌کند.

خارش گوش یا دهان

ممکن است پس از خوردن یک غذای جدید، خارش‌های ناگهانی در گوش یا دهان احساس شود. اگرچه خارش گوش بی‌ضرر به نظر می‌رسد، گاهی اوقات از نشانه‌های اولیه واکنش شدید آلرژیک به یک ماده غذایی محسوب می‌شود.

 تغییرات تنفسی

تغییرات عجیب و غریب تنفس مانند خس‌خس‌های ناگهانی یا احساس تنگی نفس ممکن است نشانه‌ای از واکنش شدید آلرژیک به یک غذا یا یک دارو باشد. این تغییرات نشانه آنافیلاکسی (یک واکنش حساسیت‌زای شدید) است که باید سریع درمان شود.

کهیر

این توده‌های قرمز و ملتهب همراه با خارش‌ که به طور ناگهانی در پوست ظاهر می‌شوند ممکن است بسیار ترسناک به نظر برسند. علت کهیر می‌تواند آلرژی نسبت به دارو، مواد شیمیایی، مواد غذایی و یا هر چیز دیگری باشد. باید توجه داشت که کهیر به تنهایی بیماری جدی محسوب نمی‌شود، اما اگر با تورم یا خس خس سینه همراه باشد نشانه یک واکنش شدید است. 

کد خبر 374267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.