توضیح ظریف درباره علت گفت‌وگویش با فاکس‌نیوز

وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگو بافاکس نیوز را به خاطر ارتباط با لایه‌ای از مردم آمریکا که طرفدار دولت ترامپ هستند دانست و گفت: این تذکر داده شد که منافع آمریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ طلب است.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر به نیویورک گفت: براساس شنیده ها برخلاف اینکه ترامپ شرط استخدام بولتون را شروع نکردن جنگ دیگری خواند، اما بولتون سیاست دیگری را دنبال می‌کند. 

ظریف تصریح کرد: در سخنرانی بولتون در جلسه منافقین که ۵۰ هزار دلار رسما برای آن پول گرفته و در برگه های مالیاتی وی موجود است، می گوید سال آینده در ایران خواهیم بود. هفته گذشته هم پمپئو در اجلاس ایرانی ها، حتی اقدامات غیرقانونی برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را رد نکرد.

تصمیم برای سفر به کره شمالی

ظریف در این گفت‌وگو به تصمیمش برای سفر به کره شمالی اشاره کرد.

توضیح درباره علت گفت‌وگو با فاکس‌نیوز

ظریف گفت‌وگو بافاکس نیوز را به خاطر ارتباط با لایه‌ای از مردم آمریکا که طرفدار دولت ترامپ هستند دانست و گفت: این تذکر داده شد که منافع آمریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ طلب است. این واقعیت؛ موضوع جدیدی نیست اما فضا را به قدری با تبلیغات و هوچی گری سنگین کرده اند که بسیاری از کسانی که به این واقعیت باور دارند، جرات این را ندارند که این واقعیت را به راحتی به زبان بیاورند. برای همین است که به زبان آوردن این واقعیات در این محیط هم لازم است و هم می تواند در شکستن این فضای اختناق خبری برخلاف ادعای آزادی، موثر باشد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما ۴۰ سال براساس نیاز با تحریم ها مقابله کردیم و دکترای مقابله با تحریم داریم. جمهوری اسلامی با اتکا به مردم توانسته است از فشارها عبور کند، این بار هم مردم ایران برخلاف همه فشارهای آمریکا از همیشه منسجم تر و متحدتر حضور دارند و وظیفه ما به عنوان دولت این است که این فشارها را به حداقل برسانیم.

با مردم ایران برخورد دستوری جواب نخواهد داد

ظریف درباره پیشنهاد تبادل زندانی‌ها بین ایران و آمریکا گفت: پاسخی که وزارت خارجه آمریکا داد، نشان دهنده ذهنیت این دولت آمریکا است که در همه زمینه ها ادعا دارد و آن را فقط برای تبلیغات استفاده می کند، بدانند اگر با کشورهایی که دنباله روی آنها هستند و با دستور با آنها صحبت می کنند، با مردم ایران چنین برخوردی جواب نخواهد داد.

جرمی هانت بی‌جهت خود را وارد موضوعی کرد که ربطی به او نداشت

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس پس از پیشنهاد مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: او بی جهت خود را وارد موضوعی کرد که ربطی به او نداشت. ایران در طول ۴۰ سال گذشته هیچ گاه از تحریم استقبال نکرده و برای مقابله با آن اقدام کرده است، برجام نشان دهنده آن بود که می توان تحریم ها را از طریق مذاکره برطرف کرد و اگر چنین چیزی باشد جمهوری اسلامی طرفی نیست که تعهدات خود را زیر پا می گذارد و نشان داده شد که این طرف مقابل مخصوصا آمریکایی ها هستند که برای تعهدات خودشان پشیزی ارزش قایل نیستند.

آزمایش گفت‌وگو با آمریکایی ها انجام شد

ظریف با تاکید بر اینکه آزمایش گفت‌وگو با آمریکایی‌ها انجام شد، گفت: این مذاکرات در ابتدا به نتیجه رسید، اما در نهایت آمریکایی ها نشان دادند طرف مذاکره قابل اعتمادی نیستند. در چنین شرایطی تنها راه باقی مانده برای جمهوری اسلامی، مقابله با تحریم ها است. کاری که می تواند توسط مردم و دولت و با اقدامات مختلف انجام شود و نتیجه آن کاهش وابستگی به نفت، افزایش میزان درآمد غیر نفتی، تولید داخلی و صادرات غیر نفتی است.

ظریف درباره احتمال خروج ایران از NPT گفت: انتخاب های جمهوری اسلامی متعدد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب های متعددی است و آنچه مطرح کردید، یعنی خروج از "ان پی تی" یکی از آنها است.

در روزهای آینده به روسیه می‌روم

وزیر خارجه کشورمان با اعلام این خبر که در روزهای آینده به روسیه برای مذاکرات دوجانبه سفر می کند به اینستکس و مطالبات ایران از طرف اروپایی اشاره کرد و گفت: اروپایی ها یکسال فرصت داشتند و متاسفانه اقدام عملی نکردند؛ انتظار ما این است که نشان دهند این طور نیست و فکر نمی کنم فرصت زیادی برای آنها مانده باشد.

کد خبر 374260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.