انتقاد از پیشنهاد مذاکره ظریف/حذف ارز دولتی برای کاغذ روزنامه

بلاتکلیفی دولت آمریکا در خصوص تحریم‌های ایران، رمزگشایی از یک نامه تاریخی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ روزنامه و واکنش ها به اظهارات محمد جواد ظریف در «نشست جامعه آسیا» در نیویورک از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز یکشنبه -هشتم اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، «زبیگنیو برژینسکی»، مشاور امنیت ملی دولت جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در خاطراتش جمله‌ای را به این مضمون نقل کرده بود که پس از خاک ایالات متحده آمریکا، ایران استراتژیک‌ترین نقطه برای این کشور در جهان است. می‌توان گفت که این برداشت هنوز در دولت‌های آمریکا ادامه یافته و اهمیت ایران برای این کشور به‌حدی است که دست برداشتن و فراموش کردنش برای آمریکایی‌ها چیزی شبیه به غیر ممکن است. در همین راستا موضوع شدت یافتن تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت ایالات متحده و پیشنهاداتی برای مذاکره بین دو طرف هنوز در صدر اخبار جهان قرار دارد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی تحلیل روزنامه واشنگتن‌پست درباره بلاتکلیفی دولت آمریکادر خصوص تحریم‌های ایران پرداخت و در تیتر یک نوشت:«قطعنامه ۲۲۳۱ پاشنه آشیل ترامپ» در ادامه علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌‎وگو با «همدلی» پیرامون تحلیلی از واشنگتن پٌست مبنی بر «برنامه اقدام علیه ایران» یا «فشار حداکثری» آمریکا بر ایران شکست خورده است، گفت: « باید عرض کنم وضعیت پیش رو برای ما چندان مطلوب نیست. پس تا شرایط به یک نقطه بحرانی و بی‌بازگشت نرسیده، بهتر است که راه دیپلماسی و مذاکره را در پیش بگیریم. خصوصا این که اکنون کاخ سفید امید دارد با افزایش فشارها و تحریم‌ها در سایه شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و اقتصادی مردم، بستر برای تغییر رفتار در تهران شکل گیرد، به ویژه ما در سیل اخیر شاهد حواشی و تنش‌هایی هم بوده ایم که این مسئله امید جدی را برای واشنگتن ایجاد کرده است». 

او در ادامه افزود: «دونالد ترامپ در همان دوران تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ برای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا دو اولویت مهم را مطرح کرده بود و در بستر وعده‌های انتخاباتی قول داد که آنان را پیگیری کند؛ اولین مسئله به محدودسازی ایران در ابعاد گوناگون آن بازمی‌گردد و دومین وعده انتخاباتی هم بر حمایت پررنگ‌تر از اسرائیل تاکید داشت. در این راستا ترامپ سعی کرد با خروج یک جانبه از برجام، شرایط را برای بین‌المللی کردن مجدد پرونده هسته‌ای تهران شکل دهد. مضاف بر آن جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های صنعت دفاعی و موشکی، نفوذ منطقه و حقوق بشر به چالشی برای مناسبات جهانی بدل کند. در این راستا آنگونه که پیداست ترامپ تا به امروز در برخی از ابعاد به طور کامل موفق عمل کرده است».

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به رمزگشایی از سخنان رئیس جمهور  در جلسه هیات دولت چهارشنبه گذشته و اشاره او به اینکه کشورهای عربستان و امارات مدیون سیاست های معقول ایران در زمان حمله صدام حسین به کویت هستند پرداخت و در تیتر عکس یک خود نوشت:« رمزگشایی از یک نامه تاریخی» روزنامه ایران در ادامه  با پرسش این سوال که چرا عربستان و امارات مدیون سیاست های معقول ایران هستند؟ توضیح داد:اگر چه حسن روحانی در سخنان خود اشاراتی به این موضوع داشت، اما پی گیری ماجرا به نامه هشتم مرداد سال ۶۹ صدام حسین رئیس جمهوری وقت عراق به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جــــــــمهوری وقت ایران بر می گردد و نشان می دهد هشدار تاریخی چهارشنبه گذشته حسن روحانی به عربستان و امارات، ناظر بر واقعیت‌ها و اسناد تاریخی است، اسنادی که نشان می‌دهد صدام، رئیس جمهوری وقت عراق قصد تصرف این کشورها و انظمام خاک آنها به عراق را داشت.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست خود به بررسی نبود گفتمان سازی بین جریان‌های سیاسی  پرداخت و در تیتر یک نوشت:«جریان‌های سیاسی در بن‌بست گفتمانی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد:جریان‌ها و جناح‌های سیاسی در ایران در آوردگاه‌های مختلف سیاسی، فراز و فرودهای بی‌شماری را در عرصه سیاست تجربه کردند و مرور مواضع جریان‌های سیاسی موجود در کشور نشان می‌دهد که چهره‌ها و شخصیت‌های منتسب به هر جناح با توجه به شرایط موجود رویکرد و تصمیمات متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. سیاستمداران جناحی در ایران در هر مقطعی با توجه به الزامات و پارامترهای آن مقطع آرایش سیاسی خود را تغییر می‌دادند که این تغییر از یک اظهارنظر ساده تا چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در مواضع، گستردگی داشت. در این میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را می‌توان دو گفتمان اصلی در تاریخ فعالیت احزاب، تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی به شمار آورد. معمولا در استانه انتخابات این دو جریان‌ سیاسی فعالیت‌های خود را فعال‌تر از گذشته از سر می‌گیرند. نشست‌ها برگزار می‌کنند، برنامه و مانیفست می‌دهند، بین طیف‌های مختلف هرکدام از جریان‌ها ائتلاف‌هایی صورت می‌گیرد. اما با اینکه سال ۹۸ ما انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم تحرک خاصی در جریان‌ها و احزاب سیاسی در کشور دیده نمی‌شود. می‌توان گفت بی‌رمقی در این جریان‌ها کاملا مشهود است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به بررسی اظهارات محمد جواد ظریف در «نشست جامعه آسیا» در نیویورک پرداخت در تیتر خود نوشت:«آقای ظریف! برای دشمن پیام ضعف نفرستید» روزنامه کیهان در ادامه افزود: چرا دستگاه دیپلماسی کشور با تشکیلات و ساختار عظیم خود و ردیف بودجه مفصل و صدها کارشناس و دیپلمات و دانشکده و اتاق فکر این چنین ابتکار عمل خود را در حوزه دیپلماسی (آن هم در شرایط اعلام جنگ عملی نظام سلطه علیه کشور) به یک اندیشکده خارجی واگذار کرده است؟!

ظریف در روزهای گذشته گفته بود که «از توافقات قبلی سودی حاصل نشد، چرا وارد توافق جدیدی شویم». با این حال و علی‌رغم عهدشکنی‌های مستمر آمریکا- که آخرین نمونه آن برجام است- وزیر امور خارجه در اقدامی تأمل‌برانگیز، از موضع ضعف و انفعال، پیشنهاد مذاکره می‌دهد! آقای ظریف! پیام ضعف، دشمن را گستاخ‌تر می‌کند. اکنون تجربه عبرت‌آموز برجام در مقابل دیدگان افکار عمومی است. دشمن در پی تعمیم مدل خسارت بار «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه» به دیگر مولفه‌های قدرت‌ساز کشورمان است.

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست امروز خود را به سخنان معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی اختصاص داد و در تیتر یک نوشت:«افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در ۴ سال آتی» معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور در چهار سال آتی اضافه خواهد شد تا شرایط برای تامین خوراک کارخانه‌ها فراهم شود.اردشیر سعدمحمدی افزود: از ۳۵ میلیون ظرفیت فولاد کشور، ۲۵ میلیون تن طی سال گذشته تولید داشته‌ایم که ۳۰ درصد ظرفیت خالی داریم.

وی افزود: نیازمند برنامه‌ریزی لازم در زیربناها، جاده و ماشین آلات در بخش معادن هستیم تا بتوانیم ظرفیت این حوزه را افزایش دهیم.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به بررسی تاثیرات حذف ارز۴۲۰۰ برای کاغذ روزنامه پرداخت در وتیتر یک نوشت:«ضربه کاری به پدافند رسانه ای!» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد: گزارش‌ها حاکی از این است که طی روزهای اخیر، اختصاص ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کاغذ روزنامه متوقف شده است. اگرچه هنوز خبر رسمی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومان برای کاغذ منتشر نشده است، اما در عمل واردکننده های کاغذ امکان دریافت ارز ۴۲۰۰ تومان را ندارند. پیگیری های خبرنگار خراسان از بانک مرکزی و وزارت صمت نیز اگرچه منجر به خبر قطعی نمی شود، اما تکذیب نشدن همین خبر، احتمال صحت آن را تایید می کند.تصمیمی  که نه تنها ضربه مهلکی بر پیکر مطبوعات وارد می کند بلکه در مصاف روز افزون جنگ نرم و رسانه ای غرب به ویژه آمریکا علیه کشورمان عملا میدان را برای جولان حریف فراهم می کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی هفت بحران عمیق اقتصادی ایران پرداخت در تیتر یک نوشت:«پرسش بزرگ اقتصاد ایران» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: طی پنج‌دهه گذشته اقتصاد ایران با حداقل هفت بحران عمیق روبه‌رو بوده است. طی این بازه حداقل پنج بحران ارزی در کشور رخ داده و اقتصاد ایران بارها بین فازهای رکود و تورم جابه‌جا شده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که تا نیم قرن پیش از نظر توسعه‌ اقتصادی در نقطه‌ای پایین‌تر از ایران قرار داشته‌اند، سال‌هاست که به فرمول غلبه بر این بحران‌ها دست پیدا کرده‌اند تا چالش‌های همیشه حاضر در اقتصاد ایران به «مساله مربوط به گذشته» در اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بدل شود. اما چرا اقتصاد ایران برخلاف این کشورها به صحنه رفت و آمد چالش‌های تکراری بدل شده است؟ آیا اشکال کار ناشی از نظام کارشناسی است یا رد پای مشکلات را باید در رویکرد سیاست‌گذاران جست‌وجو کرد؟ از نگاه بسیاری از صاحب‌نظران پرسش طرح‌شده را می‌توان بزرگ‌ترین معمای اقتصاد ایران دانست. زیرا هرگونه تجویزی برای اصلاحات نیازمند شناخت دقیق ضعف‌ها و نارسایی‌ها است.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود بررسی تاثیرات  فشار اقتصادی آمریکا  بر ایران پرداخت و در تیتر یک نوشت:«قیمت گزاف تحریم برای آمریکا» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داد:دولت ترامپ در نهایت با سخت‌تر کردن وضعیت اقتصادی به دنبال منزوی کردن ایران است و می‌خواهد فشار کافی برای تحریک یک تغییر نظام را ایجاد کند. کاخ سفید می‌خواهد تعهداتی را به زور از ایران مطالبه کند تا این کشور از توسعه موشک‌ها، حمایت از گروه‌هایی که واشنگتن آنها را تروریستی می‌خواند و به‌علاوه سیاست‌های منطقه‌ای‌اش دست بردارد و برنامه هسته‌ای تهران را نیز محدود کند اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که رویکرد دولت ترامپ مبنی بر اعمال فشار حداکثری این نتایج را در پی داشته باشد.

تنها نتیجه‌ای که استراتژی جدید کاخ سفید، آن هم به صورت موقت به همراه خواهد داشت کاهش صادرات نفت ایران است. این پیروزی پوچ به قیمت بسیار گزافی تمام خواهد شد. ممکن است ابتدا مشتریان بزرگ نفت ایران این واردات خود را کاهش دهند اما صادرات نفت ایران به تدریج افزایش خواهد یافت و به جریان خود در بازار ادامه می‌دهد. بانک‌های و یا شرکت‌های تجاری کوچک‌تر که ارتباط بسیار محدودی با آمریکا و اجرای تحریم‌های واشنگتن دارند، تراکنش‌های مالی خرید نفت (از ایران) را انجام خواهند داد. مسئولان در کشورهایی که از این سیاست آمریکا به خشم آمده‌اند نیز به دنبال راه‌های دیگری برای انجام این معاملات خواهند بود. شرکت‌های ترکیه‌ای، چینی و هندی محتمل‌ترین کاندیداها برای این روش جدید بازرگانی هستند.

سرویس فرهنگ و هنر روزنامه جوان صفحه نخست امروز این روزنامه را از آن خود کرد و به فروش ۲۰۰ میلیارد ریالی نمایشگاه کتاب  طی سه روز اول اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «گرانی یار مهربان از شوق دیدار کم نکرد» سخنگوی نمایشگاه کتاب طی ارائه گزارشی از دو روز برپایی نمایشگاه کتاب عنوان کرد: «طبق گزارش بانک عامل نمایشگاه مبلغ کل فروش در دو روز ابتدایی نمایشگاه، بالغ بر ۱۳۰میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خوشبختانه ۱۰ درصد افزایش داشته است.» ایوب دهقان‌کار میزان تراکنش‌های امسال تا پایان روز دوم را ۲۵۰هزار تراکنش دانست و عنوان کرد: این میزان تراکنش نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۵درصد افزایش در آمار داشته‌ایم، البته از مبالغی که مربوط به فروش نقدی بوده است اطلاعی در دست نداریم، ولی خوشحالیم نسبت به سال گذشته ارقام کاهش نداشته است.

کد خبر 374252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.