مسئولان تامین اجتماعی باید برای شرکت‌های شستا تصمیم‌گیری کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه رییس جمهوری به بحث خصوصی‌سازی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اشاره کرده است، گفت: جای تاسف است که سازمان تامین اجتماعی را متعلق به خود می‌دانند و برای آن تصمیم گیری می‌کنند. در حالی‌که برای سازمان تامین اجتماعی باید مسئولان آن تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان امروز -شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه- در نشستی خبری با حضور "تشکلات کارگری" که به مناسبت هفته  گرامی‌داشت مقام کارگر برگزار شد، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی امروز با مشکلات متعددی روبه رو است و این مشکلات را دولتمردان به وجود آورده اند زیرا دولت بزرگترین بدهکار این سازمان است و به رغم الزاماتی که برای پرداخت این بدهی‌ها در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۷ تصویب شد، هنوز پرداخت نشده است.

وی افزود: سال گذشته افزایش سطح دستمزد را به همت اعضای شورای عالی کار داشتیم اما شیرینی این افزایش در کمتر از دو ماه از بین رفت و در پایان سال ۹۷ شاهد این بودیم که ارزش قدرت خرید این پول یه یک سوم رسید.

برشان با اشاره به اینکه در بخشنامه سال ۱۳۹۸ حداقل دستمزد ۳۶.۵ درصد افزایش داشته‌است، گفت: با وجود ۲۰ درصد افزایش مزد کارگران قدرت خرید آنها به یک سوم رسیده‌است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان افزود: همه مردم با هر حقوق و دستمزدی که باشند به همان میزان قدرت خریدشان کاسته شده است، اما روش افزایش دستمزد تا کنون ثابت بوده و ارزشی برای طبقه بندی مشاغل، تحصیلات و تخصص در نظر گرفته نشده است.

برشان با بیان اینکه در روش افزایش دستمزد با اعداد متغیر، باید روز به روز دستمزد جامعه حداقل بگیرها افزایش داده شود، گفت: در مزد سال گذشته و امسال، ابهام وجود دارد و کمک هزینه مسکن با وجود تایید شورای عالی کار و تصویب کمیته اقتصادی، هنوز به تصویب دولت نرسیده است.

وی افزود: بزرگترین عیب دستمزدها این است که با قدرت خرید از دست رفته مردم، همخوانی ندارد و پاسخگوی نیاز جامعه و کشور نیست، تولیدکنندگان کشور نیز توانایی افزایش سطح دستمزد بیش از این مقدار را ندارند، در این شرایط از دولت توقع داریم در قالب حمایت‌های اجتماعی همچون درمان و تامین اجتماعی و  کمک‌های خاص داشته باشد.

دولت باید در قالب ارائه کالاهای اساسی به جامعه کارگری کمک کند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه دولت باید در زمان تحریم وارد صحنه شود، گفت: از دولت توقع داریم در بحث اختصاص بن کالای اساسی که تمامی زمینه‌ها و شرایط آن از جمله تعاونی‌های مصرف فراهم است، ورود کند تا کالای اساسی به دست مستحق اصلی که مستمری بگیران هستند، برسد.

برشان افزود: متاسفانه دولت در این زمینه کوتاهی کرده است و یکی از خواسته های مردم این است که در شرایط تحریم که دولت مشکل ارزی دارد ولی مشکل ریالی ندارد، باید وارد صحنه شود و به جامعه کارگر به صورت ارائه کالاهای اساسی کمک کند.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید بیشتر به نیروی کار توجه شود، خاطر نشان کرد: خدمات اجتماعی برای شاغلان باید افزایش یابد، اما شاهد نقصان و کمبود خدمات درمانی هستیم، با توجه به افزایش نرخ دارو، کارگران با مشکلات متعددی روبه رو هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: متاسفانه تا این لحظه بحث افزایش دستمزد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی قطعی نشده‌است، اما مبالغ اعلام شده توسط رسانه مورد اعتراض جامعه بازنشستگان است.

مسئولان باید به داد سازمان تامین اجتماعی برسند

برشان با بیان اینکه رییس جمهوری به بحث خصوصی سازی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اشاره کرده است، تصریح کرد: جای تاسف است که سازمان تامین اجتماعی را متعلق به خود می‌دانند و برای آن تصمیم گیری می‌کنند.

وی افزود: برای جریانات سازمان تامین اجتماعی باید مسئولان آن تصمیم گیری کنند و مسیری را دنبال کنند که این سازمان به سمت سود دهی حرکت کند و با بحران روبه‌رو نشود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به تجمعات بازنشستگان صندوق فولاد، گفت: اگر به داد سازمان تامین اجتماعی نرسند و این سازمان با مشکلی روبه رو شود بحرانی به وجود می‌آید که قابل کنترل نخواهد بود.

برشان با بیان اینکه قانون تامین اجتماعی قدیمی تر از قانون کار است و از قبل انقلاب تغییری نکرده است و بهتر از قانون کار نیز عمل کرده است، افزود: با توجه به ضرورت استفاده از تکنولوژی، بخش‌هایی از قانون کار اصلاح شده است و متاسفانه به دلیل نبود تعادل عرضه و تقاضا همه تغییرات قانون کار نتیجه عکس داده است.

قانون کار باید اصلاح شود

وی با بیان اینکه قانون کار باید اصلاح شود، گفت: امروز دغدغه جامعه کار نبود امنیت شغلی است، اما کسانی که صحبت از اصلاح قانون کار می‌کنند، می خواهند مبحث حداقل مزد را از اصول قانون کار حذف کنند، اگر اصلاح در راستای سه جانبه گرایی پیش می‌رفت ما اعتراضی نداشتیم اما در شرایط کنونی نسبت به برخی از طرح‌هایی که در این باره به مجلس ارائه شده است، اعتراض داریم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه بعضی از کارفرمایان سهم مزد را به بهانه ناتوانی پرداخت نمی‌کنند، اضافه کرد: این در حالی است که سهم مزد در قیمت تمام شده به طور متوسط عدد ناچیزی است و افزایش ۳۶ درصدی دستمزد تاثیر کمی در هزینه‌های تمام شده تولید دارد.

برشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در فهرست نام‌گذاری سال‌ها در یک دهه اخیر مهم ترین مسائلی که در نام‌گذاری سال مد نظر مقام معظم رهبری بوده کار، تولید و اشتغال ملی است.

وی افزود: دغدغه رهبر معظم انقلاب تولید، اشتغال و حمایت از تولید است که متاسفانه آن طور که باید و شاید به آن توجه نشده است و در حد شعار باقی‌مانده است.

بالغ بر۶۰ درصد جمعیت اصفهان خانواده بازنشستگان هستند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه در همه دولت‌هایی که بر سر کار آمدند منابع، امکانات و تعامل با تشکلات کارگری محدود بوده‌است، گفت: یکی از امتیازات خانه کارگر استان اصفهان این است که در زمینه مسائل کلان کارگری درسطح استان رابطه تعاملی با کارفرما داشته است و کارگران ما در تعامل با کارفرما این موضوع را اثبات کردند که در بحران‌ها برای ادامه چرخ تولید کارگران شرایط سخت را تحمل می‌کنند.

برشان همچنینن خاطر نشان کرد: خانه کارگر تشکیلات کارگری با سابقه ای است که برای دفاع از حقوق صنفی تشکیل شده‌است، سیاست کلان خانه کارگر  شناسنامه‌دار کردن کارگران و بازنشستگان است، در حال حاضر  ۳۹۰ هزار عضو دارای شناسنامه داریم که بیش از ۲۵۰ هزار نفر از آنها تا به حال عضویت خود را تمدید کرده‌اند.

وی افزود: از ابتدای فعالیت‌های آموزشی، بیش از ۲۲۲ هزار و ۴۹۱  نفر در بیش از ۷۵ رشته آموزش کوتاه مدت در این مجموعه آموزش داده شده‌اند، در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۴ هزار نفر آموزش کوتاه مدت دیده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: تعداد کل بازنشستگان استان اصفهان نزدیک ۲۵۵ هزار نفر است که ۱۳۰ هزار نفر از این افراد عضو کانون بازنشستگان شهرستان اصفهان است، این موضوع نشان می‌دهد بالغ بر ۶۰ درصد جمعیت اصفهان خانواده بازنشستگان هستند.

کد خبر 374191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.