۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
غذاهای مفید و مضر برای سلامت کبد

کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است که خوشبختانه با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه وجود چربی در کبد امری طبیعی است اما اگر میزان چربی بیش از پنج تا ۱۰ درصد وزن کل این عضو شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. کبد چرب نشانه خاصی ندارد و اغلب با در پیش گرفتن رژیم غذایی نادرست ایجاد می‌شود. برخی اصول در پیشگیری از این بیماری مؤثر است. در این گزارش شما را با برخی از   مواد غذایی مفید و مضر برای این عضو حیاتی آشنا می‌کنیم؛

جو دوسر

 غذاهایی که فیبر زیاد دارند به بهبود عملکرد  کبد کمک می‌کنند. جو دوسر تغذیه ای عالی برای شروع یک روز بی‌نظیر است. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که مصرف این ماده غذایی در خلاصی از اضافه وزن و حذف چربی شکم مؤثر است. بنابراین راهکار خوبی برای پیشگیری از بیماری‌های کبدی محسوب می‌شود.

غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر غذاهایی نامناسب برای کبد هستند؛ تا جایی که رژیم‌های غذایی دارای چربی اشباع، وظیفه کبد را دشوارتر می‌کنند و با گذشت زمان به کبد آسیب وارد می‌کند و زمینه ابتلا به سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) را فراهم می‌کند.

کلم بروکلی

برای داشتن کبدی سالم افراد می‌توانند سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهند. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد این ماده غذایی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌های کبدی چرب غیر الکلی مؤثر است.

قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های است که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد را در برابر آسیب‌های ناشی از الکل یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند. برخی مطالعات حاکی از تأثیر قهوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد است.

شکر

بخشی از وظیفه کبد تبدیل قند به چربی است؛ در نتیجه خوردن بیش از حد غذاهای شیرین برای کبد زیان بار است. چنانچه افراد در مصرف قند و شکر زیاده روی کنند، کبد بیش از حد چربی می‌سازد  و تجمع چربی‌ها در مدت طولانی منجر به  بیماری کبد چرب می‌شود.

چای سبز

چای سبز سرشار از یک نوع آنتی اکسیدان به نام "کاتچین" است. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوشیدنی از برخی انواع سرطان نظیر سرطان کبد پیشگیری می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه چای دم کشیده، کاتچین بیشتری را وارد بدن می‌کند. سطوح آنتی اکسیدان در چای سرد (Iced tea) و چای سبز کیسه‌ای پایین‌تر است.

آب

نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار از رازهای سلامت و همچنین حفظ تناسب اندام است. از مزایای دیگر این کار می‌توان به کاهش مصرف کالری روزانه بدن و دفع سموم از کبد اشاره کرد.

بادام

 بررسی‌های محققان نشان داده است که مصرف مغزهایی مانند بادام به پیشگیری از بیماری‌های کبد چرب کمک می‌کند. همچنین بادام برای قلب مفید است، بنابراین مصرف آن بصورت میان‌وعده‌ یا در سالاد توصیه می‌شود.

نمک

طبق گفته محققان رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیاد سدیم منجر به بیماری "فیبروز سیستیک" می‌شود که اولین مرحله‌ در ایجاد زخم کبد محسوب می‌شود. راه‌های آسانی برای کاهش مصرف نمک وجود دارد. جایگزین کردن مصرف سبزیجات تازه به جای غذاهای فرآوری شده یا گوشت نمک اندود و حذف نمکدان از سفره‌ها نمونه‌هایی از این راه‌هکارها محسوب می‌شود.

کد خبر 374152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.