کودکان کار کتاب می فروشند+فیلم

هر وقت که نگاهشان می کنی و به دستان و جثه ریزشان می نگری شاید "بیچاره" اولین کلمه‌ای باشد که به ذهنت می رسد و حتی بر زبان بیاوری. برخی دلمان برای این مردان کوچک می سوزد و برخی هم این کودکان کار را متکدیانی می دانیم که باید از کنار همت بالای آنها بی تفاوت گذشت!

به گزارش خبرنگار ایمنا،  این کوچک های بزرگ برای نخستین بار لواشک‌ها و آدامس‌هایشان را زمین گذاشته‌اند تا این بار کاری بلندتر از قامتشان انجام دهند، همان کاری که مردان بزرگ تنها درباره اش حرف های پر و گهربار می زنند، اما تاکنون نتوانسته اند قدمی بزرگ برایش بردارند؛ «ترویج کتاب و کتابخوانی»، امروز قرار است دستان این کودکان این حرف های بزرگ را محقق کند.

گروهی از نوجوانانی که سرچهارراه ها مشغول دست فروشی هستند با "مینا ضیایی" همراه شده اند تا کتاب را وارد چرخه روزگار کنند. ضیایی در خصوص برگزاری این طرح به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کتاب‌های "بازی‌هایی که جهان مرا عوض کرد" از مجموعه کتاب‌های معمای زندگی یکشنبه ۸ اردیبهشت رونمایی می‌شود.

این نویسنده ادامه می‌دهد: این کتاب‌ها به همراه یک بازی به مردم ارائه می‌شود و نکته قابل توجه این است که نوجوانان کار این کتاب‌ها را به مردم توضیح داده و می‌فروشند و سود حاصل از فروش آن‌ها در جیب خودشان می‌رود.

او معتقد است که این کار باعث می‌شود نوجوانان کار دیگر سمت فروش مواد غذایی کم ارزش نروند و کارهای بیهوده را کنار بگذارند و به سمت کتاب‌ها بیایند و آن‌ها را آموزش ببینند و کتاب و بازی به مردم بفروشند.

ضیایی با بیان اینکه این کار به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک بسیاری می‌کند، می‌گوید: حجم این کتاب زیاد نیست و با هدفی که در پیش داریم هر سه ماه یک کتاب از این سری منتشر خواهیم کرد و مردم به واسطه معماهایی که با آن بازی می‌کنند به آن جذب می‌شوند و ما نیز به رسالت خود یعنی ترویج فرهنگ کتابخوانی نزدیک خواهیم شد.

این نویسنده می‌افزاید: این بچه‌ها به حمایت مردم نیاز دارند چرا که به واسطه کتاب‌ها از لحاظ مالی و عاطفی اغنا می‌شوند و به سمت کارهای خطرناک نمی‌روند و اکنون مردم باید به بچه‌ها نشان دهند که فروختن این کتاب‌ها می‌تواند به نفعشان باشد.

او با اشاره به برگزاری کلاس‌های روانشناسی برای این کودکان می‌گوید: ما در کنار بچه‌ها کلاس‌های روانشناسی را تجربه کردیم تا آن‌ها یاد بگیرند چطور از موانع زندگی خود عبور کنند و وقتی با یک معمای سخت در زندگی روبرو می‌شوند باید چه کارهایی انجام دهند.

ضیایی از حمایت نکردن مردم ابراز نگرانی می‌کند و ادامه می‌دهد: بچه‌ها بسیار به این کتاب‌ها جذب شدند در طول این مدت بچه‌ها جمله‌ای به من گفتند که برایم جالب بود و آن هم این است که "تا به امروز فکر می‌کردیم درس را دوست نداریم اما با خواندن این کتاب‌ها فهمیدیم که مدرسه را دوست نداریم"، خودشان پیگیر کلاس‌ها و کتاب‌ها می‌شدند و این نشان می‌دهد که چقدر به مطالعه و کتاب علاقه دارند و تنها به حمایت مردم نیازمند هستند؛  امیدوارم فردا مردم بیایند و آن‌ها را ببینند چراکه حضور مردم آن‌ها را به کارشان دلگرم می‌کند.

به گزارش ایمنا، شاید باز هم سر چهارراه ببینیم شان یا شاید هم در پارک، اما این بار دستشان را از فرهنگ پر کرده‌اند؛ همین کودکانی را که ضد فرهنگ خواندند و بعضی هم گفتند که چهره شهر را نازیبا می‌کنند، این بار برای تغییر سرنوشتشان آستین بالا زدند و فردا ساعت ۱۷ در عمارت هنرمند از کتابشان رونمایی می‌کنند تا کارشان را به طور رسمی شروع کنند و در این کار نباید تنهایشان بگذارید چرا که خرید یک کتاب یک سرنوشت را عوض می کند.

کد خبر 374150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.