توقف مسابقه برنده باش/دستبرد گوگل به گوشی ایرانی ها

پیشنهاد دولت آمریکا و پاسخ وزیر امور خارجه ایران پیرامون تبادل زندانیان، واکنش های خریداران طلای سیاه ایران بعد از تصمیم اخیر آمریکا، اعتراضات خستگی‌ناپذیر الجزایر و توقف برنامه برنده باش از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز شنبه -هفتم اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در گفت‌وگو با المانیتور گفته که از «رابرت اُبراین»، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور گروگان‌ها نامه‌ای دریافت کرده که در آن درخواست شده اتباع امریکایی بازداشت‌شده در ایران بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند. به نوشته المانیتور، ظریف همچنین تأیید کرده که از معاونش خواسته نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بنویسد. انتشار خبر این نامه‌نگاری یک روز بعد از آن بود که وزیر خارجه ایران در سخنانی پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرد. او با بیان اینکه پیشنهاد تبادل زندانی‌های ایران و امریکا را روی میز مذاکره می‌گذارم، تأکید کرده بود: «تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در امریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به امریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل امریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.» او همچنین گفت که حدود شش ماه پیش به دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا پیشنهاد مبادله زندانیان را داده، اما پاسخی دریافت نکرده است.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به موضوع تبادل زندانیان با آمریکا اختصاص داد و تیتر یک خود نوشت:«دیپلماسی تبادل زندانی» روزنامه ایران در ادامه به سابقه تاریخی این طرح بین ایران و آمریکا پرداخت و افزود:این برای نخستین بار نیست که ایران و امریکا برای آزادی شهروندان خود که به دلایل امنیتی در زندان‌های دو کشور به سر می‌برند، ابراز تمایل می‌کنند. پیش‌تر رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی-امریکایی که در سال ۱۳۸۸ به اتهام جاسوسی برای دولت امریکا به تحمل ۸ سال زندان محکوم شده بود، با میانجیگری عمان آزاد شد. آزادی سه جوان آمریکایی متهم به جاسوسی از زندان اوین در دو تابستان متوالی سال‌های ۱۳۸۹ و۱۳۹۰ از دیگر مواردی بود که در نتیجه دیپلماسی میانجیگرایانه عمان در این مسیر روی داد. اما بعد از ماجرای آزادسازی این سه جوان امریکایی بود که حسین نوش آبادی، سفیر وقت ایران در عمان ابراز امیدواری کرد که نقش واسطه گری عمان به آزادی ایرانیان زندانی در امریکا نیز بینجامد. او به طور مشخص از شهرزاد میرقلی خان نام برد که از سال ۱۳۸۶به اتهام دست داشتن در صدور غیرقانونی تجهیزات نظامی به ایران زندانی بود. این چنین بود که یک سال بعد از آزادی سه زندانی امریکایی از ایران شهرزاد میرقلی‌خان در سال ۱۳۹۱ بعد از پنج سال حبس در امریکا به ایران بازگشت. اتهام او دست داشتن در صدور غیرقانونی دوربین دید در شب به ایران بود.

اما غیر منتظره‌ترین ماجرای تبادل زندانیان میان ایران و امریکا درست در شب ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۴ که انتظار می‌رفت اجرای توافق هسته ای از سوی مقام‌های ایرانی و اروپایی در وین اعلام شود، رخ داد. در میان ایرانی‌- امریکایی‌هایی که ایران در جریان این تبادل آزاد کرد نام کسانی چون جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست در تهران، سعید عابدینی، کشیش مسیحی و امیر حکمتی، تفنگدار دریایی سابق در امریکا و نصرت‌الله خسروی رودسری دیده می‌شد. همزمان امریکا هم از آزادی ۷ ایرانی دربند در این کشور خبر داد. نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی از جمله کسانی بودند که با وساطت سوئیس در جریان این تبادل آزاد شدند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به تصمیمات اصلاح طلبان پیرامون انتخابات پیش رو  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:« مشارکت مشروط خوب یا بد !»  روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد:در کشورهایی که احزاب قوی و کارآمد وجود ندارد همیشه در موسم انتخابات شاهد فعالیت و حضور گسترده احزاب و جریان‌های سیاسی هستیم‌ به نوعی که حتی برخی از واژه «احزاب فصلی» برای فعالیت این جریان‌ها استفاده می‌کنند. در ایران هم به نوعی فعالیت احزاب سیاسی به این صورت است و ما می‌بینیم هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم فعالیت احزاب و جریان‌های موجود در کشور بیشتر می‌شود. اما تفاوتی که امسال در فعالیت‌های آنها وجود دارد چندصدایی و نبود نقشه راه مشخص از طرف دو جریان موجود در کشور هستیم. جریان اصولگرایان تاکنون نتوانسته‌اند به یک ائتلاف درونی برسند و در کنار آن اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه موفق خود در ائتلاف امسال از درون آن چندصدایی بیشتر شنیده می‌شود. عده‌ای صحبت از مشارکت مشروط در انتخابات می‌کنند، برخی با مخالفت با آن معتقدند باید نقشه راه تغییر کند. تعدادی هم ورود به انتخابات را در این شرایط زود تلقی می‌کنند و معتقدند هنوز زمان زیادی تا انتخابات وجود دارد و باید منتظر ماند تا شورای سیاستگذاری سیاست کلی انتخابات را تبیین کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی چگونگی تغییر در ترکیب پایه پولی توسط بانک مرکزی پرداخت در و تیتر یک خود نوشت:«رمزگشایی از سیاست پولی جدید» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: مجموعه شواهد حکایت از تغییر رویکرد سیاست پولی در ماه‌های آتی دارند؛ تغییری که احتمالا از هر دو سمت «مقدار نقدینگی» و «ترکیب پایه پولی» اتفاق خواهد افتاد. واکاوی اظهارنظرات عبدالناصر همتی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد بانک مرکزی از یک طرف تصمیم دارد در ترکیب پایه پولی خود سهم «اضافه برداشت بانک‌ها» را کاهش و سهم «دارایی‌های خارجی» را افزایش دهد و از طرف دیگر حجم کل نقدینگی را با رشد پایه پولی افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین اهرم بانک مرکزی برای رشد دارایی‌های خارجی عقب‌نشینی از سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی و خرید دلار با قیمت بالاتر از دولت باشد. سیاستی که به عقیده مدافعان نه تنها می‌تواند بخشی از فشار کسری را روی بودجه دولت تقلیل دهد، بلکه خود می‌تواند با ایجاد تقاضای موثر و کاهش معضل مالی بنگاه‌ها، زمینه را برای فرار اقتصاد از رکود فراهم کند. البته اقتصاددانان مدافع «خنثی بودن پول» این رویکرد را مورد انتقاد تند قرار دادند. به عقیده آنها، در شرایط فعلی، اقتصاد ایران از شوک سمت عرضه رنج می‌برد و در چنین شرایطی هر سیاست انبساطی می‌تواند منجر به تحریک قیمت‌ها شود. «دنیای اقتصاد» در این گزارش ضمن رمزگشایی از لایه‌های پنهانی رویکرد جدید سیاست پولی، تحلیل‌های موافقان و مخالفان را درباره پیامدهای این سیاست ارائه داده است.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به سرانجام مسابقه برنده باش اختصاص داد و در تیتر خود نوشت:«برنده باش باخت!» روزنامه آرمان در ادامه توضیح داد: بازیگر مشهور سینمای ایران به کتاب فروشی‌ می‌رفت، دفتری دست می‌گرفت و در باب لزوم افزایش سرانه مطالعه کشور قلم می‌زد. شاید آن موقع کسی نمی‌دانست که انتشار این تصویر و این قلم فرسایی در راستای افزایش مطالعه در کشور به ساخت برنامه‌ای حاشیه‌ساز برای سازندگانش ختم شود. احتمالا آن زمان تازه ایده ساخت چنین برنامه‌ای به ذهن تهیه کنندگانش رسیده و آنها با وعده حقوقی نجومی محمدرضا گلزار را راضی به اجرای مسابقه تلویزیونی «برنده باش» کرده بودند؛ برنامه‌ای که مجری سوپراستار محبوب سؤالاتی می‌پرسید و پول‌های میلیونی به شرکت‌کنندگان داده می‌شد. «برنده باش» حاشیه کم نداشت و به‌رغم ماجرای نظر سنجی در رأی‌گیری بهترین برنامه مردمی صداوسیما، با حمایت همه‌جانبه کماکان به کار خود ادامه می‌داد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مساله آرای نظرسنجی مردمی بهترین برنامه صداوسیما نوشت: «براساس گزارش بررسی وقایع فنی، دستکاری در نظرسنجی صداوسیما توسط احدی از کارکنان اسپانسر یکی از برنامه‌های حاضر در نظرسنجی صورت گرفته است که آرا را به سود برنامه خود(برنده باش) تغییر داده است. انگیزه این فرد و یا آمر بایستی در بررسی‌های پلیسی مشخص شود». این برنامه در نهایت به دلیل آنچه برخی آلودگی به قمار می‌خواندند از کنداکتور شبکه حذف شد؛ اتفاقی که هنوز برای سازندگان و حامیان سفت و سخت «برنده باش» قابل باور نیست و آنها را به تلاش برای یافتن راهی برای ادامه حیات این برنامه واداشته است.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به سکوت ترامپ در مقابل واکنش جهانی بازار  نفت  اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«صدای ترامپ در واکنش‌های جهانی بازار نفت خفه شد!» این روزنامه در ادامه توضیح داد: تنها چند روز بعد از ادعای واهی و یکطرفه امریکا مبنی بر حذف ایران از بازار نفت جهان واکنش و اظهارنظرها نشان می‌دهد که صدای ترامپ در واکنش‌های بازار نفت جهان خفه شد و کسی آن را عملی نمی‌داند. 

هندی‌ها و چینی‌ها همچنان به دنبال خرید نفت از ایران هستند و سایر بازیگران بازار نفت هم این را عملی نمی‌دانند، به نحوی که عربستان مدعی هم گفته است که فعلاً نفت بیشتری برای عرضه ارائه نخواهد کرد. براساس این گزارش هنوز پالایشگاه‌های هند به دلیل اینکه لغو معافیت تحریمی امریکا مشخص نبوده، سفارشات خود را بر مبنای لغو معافیت‌های تحریمی ماه می‌تنظیم نکرده‌اند. 

واشنگتن روز دوشنبه اعلام کرد که به تمام معافیت‌های نفتی ایران از تحریم‌ها پایان خواهد داد و از کشورها خواست تا از ماه می‌هیچ نفتی از ایران نخرند، اما بانک جفریز امریکا اعلام کرد: «به نظر می‌رسد اکنون کاهش برای صادرات نفت ایران واقعی است، اما حداقل چین و احتمالاً هند و ترکیه به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد.» 

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلیل  عدم دسترسی به اپکیشن های هات گرام و تلگرام طلایی  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«دستبرد گوگل به گوشی ایرانی ها» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد:«سیستم عاملی که بدون این که از من بپرسه، هاتگرام و  تلگرام طلایی من رو حذف می کنه، مطمئنا بدون این که بدونم اطلاعات دیگه من رو هم برمی داره. دم از احترام به حریم شخصی افراد می زنن و خودشون برعکس عمل می کنن. خودشون دزدانه رفتار می کنن و میگن هاتگرام دزدی می کنه! مث ادعای حقوق بشر و مبارزه با داعش...» این واکنش توئیتری یک کاربر بود پس از دستبرد آَشکار «گوگل پلی» به تلفن های همراه کاربران ایرانی که روی گوشی های خود از هاتگرام و طلاگرام استفاده می کردند. گزارش خراسان حاکی است، از صبح پنج شنبه گذشته کاربران ایرانی که روی گوشی های اندروید خود از هاتگرام و طلاگرام استفاده می کردند و بیشتر استفاده آن ها هم برای امور روزمره و تعاملات خانوادگی بوده است، به ناگاه متوجه شدند این دو نرم افزار از روی گوشی هایشان حذف شده است. ابتدا احتمال دادند گوشی یا نرم افزار مشکل پیداکرده است، اما ساعتی بعد واکنش ها در فضای مجازی از دستبرد گوگل به گوشی های کاربران حکایت داشت. در شرایطی که گوگل خود از متهمان جاسوسی اطلاعات کاربران به شمار می آید، دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام را به‌دلیل جاسوسی از اطلاعات کاربران از روی گوشی‌های اندرویدی پاک کرد. گوگل پیش از  دستبرد به گوشی ها به کاربران اندرویدی گفته بود که تلگرام طلایی و هاتگرام قصد جاسوسی از اطلاعات شخصی آن‌ها مانند عکس، پیغام‌ها، فهرست تماس و صداهای ضبط‌شده را دارد و از آن‌ها خواسته بود این نرم‌افزار را از روی گوشی‌های خود پاک کنند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اعتراضات بدون پایان الجزایر اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«اعتراضات خستگی‌ناپذیر الجزایر» روزنامه مردم سلاری در ادامه افزود:الجزایر در حالی وارد دهمین هفته تحولات سریع خود شد که با وجود کناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه از ریاست جمهوری این کشور، مطالبات درباره مبارزه با فساد ادامه دارد. الجزایر در روزهای گذشته سهم زیادی از جریان اخبار رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داد؛ از باز شدن پرونده‌های فساد، برکناری‌ها، دعوت به تظاهرات روز جمعه تا مرگ عباسی مدنی یکی از بزرگترین معارضان نظام بوتفلیقه و بنیانگذار جبهه نجات اسلامی نه در خاک کشورش الجزایر، بلکه در دوحه پایتخت قطر.

در هفته‌ای که گذشت الجزایری‌ها با شنیدن خبر پیگرد قضایی چند نفر شگفت زده شدند؛ افرادی سرشناس و متمکن مانند «برادران کونیناف» مالکان شرکت بزرگ «کو.جی.سی»، «یسعد ربراب» رقیب برادران کونیناف و ثروتمندترین فرد الجزایر، «احمد اویحیی» نخست وزیر سابق، «محمد لوکال» وزیر دارایی فعلی و رئیس سابق بانک الجزایر و نیز نظامیانی مانند ژنرال «سعید بای» و «لحبیب شنتوف».دادگاه عالی الجزایر همچنین اعلام کرد که پرونده اتهام فساد «شکیب خلیل» وزیر پیشین انرژی و معادن و یکی از برجسته‌ترین نزدیکان بوتفلیقه را نیز باز کرده است.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به بررسی واکنش های خریداران طلای سیاه ایران پرامون تصمیم اخیر آمریکا پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«آخرین وضعیت فروش نفت» روزنامه وطن امروز در ادامه افزود:با گذشت چند روز از اعلام تصمیم کاخ سفید برای لغو معافیت‌های عدم خرید نفت ایران، چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران، تاکنون اقدامی که نشان‌دهنده تبعیت از این تصمیم ضدایرانی کاخ سفید باشد از خود نشان نداده‌اند. مقامات چینی پیش از این از تصمیم کاخ سفید به شدت انتقاد کرده بودند. از سوی دیگر عدم مذاکره چینی‌ها با عربستان‌سعودی به عنوان کشوری که برای جبران عرضه نفت ایران اعلام آمادگی کرده بود، نشان می‌دهد سیاست چین فعلا پیدا کردن جایگزین برای نفت ایران نیست. در همین راستا «خالد فالح» وزیر انرژی عربستان به رویترز گفته است چین پس از اعلام آمریکا مبنی عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، هنوز درخواست نفت بیشتر نکرده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیشنهاد دولت آمریکا و پاسخ وزیر امور خارجه در باره زندانیان پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«مذاکره در سایه مبادله» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد: طرح موضوع مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی از سوی «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه در نیویورک نه‌تنها بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی ایران و جهان داشت، بلکه می‌توان حدس زد که شاید قرار است گفت‌وگو وارد فاز تازه‌ای شود.

ظریف تاکید کرده از یک مقام دولت آمریکا (رابرت اُبراین) نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور «گروگان‌ها» نامه‌ای مبنی‌بر این درخواست دریافت کرده که اتباع آمریکایی بازداشت شده در ایران آزاد شوند. اقدام زیرکانه آمریکایی‌ها و فرستادن این نامه نه از طرف سایر مدیریت‌های وزارت خارجه این کشور بلکه از سوی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور «گروگان‌ها» موید این نکته است که دولت آمریکا، اتباع زندانی خود در ایران را که عموما جرایم امنیتی دارند، «گروگان» می‌داند.

همین نکته و پاسخ ظریف شاید پیامدهای منفی برای دستگاه سیاست خارجی داشته باشد، چون اصل مبادله معمولا درباره جاسوس‌ها، اسرای جنگ و گروگان‌ها به‌کار می‌رود و با زندانیان معمولا طبق قوانین کشوری که آنان را بازداشت کرده، رفتار می‌شود. ظریف از سویی عنوان کرده که در این خصوص اختیار تام دارد که جای خوشوقتی است که رئیس دستگاه دیپلماسی بالاخره اعلام کرد در حوزه‌ای اختیار تام دارد. با این همه و با توجه به گفته اخیر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که گفته بود: «تحریم‌های آمریکا بلوف سیاسی نیست»؛ شاید دیپلماسی مبادله مانند «دیپلماسی فوتبال» که در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی عقیم ماند، راهی برای کم شدن فشار تحریم‌ها بر ایران و فروپاشی اقتصادی کشور باشد.

کد خبر 374136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.