پرونده اصلاح قانون انتخابات مجلس بسته شد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: بیش از ۷۰۰ ماده از قانون انتخابات در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که ۲۰ ماده از آن با رای نمایندگان حذف شد و حدود ۵۵ ماده به تصویب رسید.

اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از سال گذشته طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار  کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قرار گرفت. البته انتظار میرفت لایحه ای جامع برای اصلاح قانون انتخابات از طرف دولت به مجلس ارائه شود که دولت در مدت مقرر شده اقدام نکرد. به همین خاطر نمایندگان طرح‌هایی با محوریت اصلاح قانون انتخابات مجلس به صحن و بعد از آن کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع دادند و سعی شد کل قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

وی افزود:در این راستا بیش از ۷۰۰ ماده از قانون انتخابات در صحن علنی مجلس مطرح شد که ۲۰ ماده آن با رای نمایندگان حذف شد و حدود ۵۵ ماده به تصویب رسید، اما با توجه به حساسیت قانون استانی شدن حوزه‌های انتخابی، این طرح شش مرتبه از صحن به کمیسیون ارجاع و اصلاحیه‌های متعددی روی آن صورت گرفت تا سرانجام در چند روز گذشته، مصوبه نهایی اصلاح قانون انتخاباتی مجلس شورای اسلامی توسط هیئت رئیسه به شورای نگهبان ارجاع شد که باید طی چند روز آینده نظر خود را اعلام کند.

افراد نابینا هم می توانند کاندید انتخابات مجلس شوند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در این قانون اصلاح شده تغییراتی نسبت به گذشته لحاظ شده است؛ در بند های اولیه این قانون مبحث  شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان  مطرح است که به دسته های شرایط عمومی و اختصاص  تقسیم می شود؛ شرایط عمومی آن مانند گذشته عبارتند از: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوائی و گویائی که در گذشته نعمت بینایی هم جز این موارد بود که در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که  افراد نابینا نیز می توانند کاندید انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند.

سلیمی ادامه داد : شرایط اختصاصی کاندیداهای انتخابات مجلس نیز عبارتند از: داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن که به تایید حوزه انتخابیه و یا دانشگاه علوم پزشکی یا وزرات علوم و تحقیقات برسد. بر این اساس نمایندگانی که مدرک کمتر از کارشناسی ارشد دارا هستند برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس ملزم به ارائه مدرک کارشناسی ارشد جهت کاندیدا شدن هستند. همچنین کاندیداهای هر حوزه باید خود یا والدین آنها متولد جغرافیای حوزه انتخابیه مورد نظر باشند و یا به مدت پنج سال  در آن منطقه به صورت مستمر یا هفت سال سکونت غیر مستمر داشته باشند.

تراکنشهای مالی کاندیداها باید شفاف و قابل بررسی باشد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: مبحث دیگر تخلفات و حساب مالی کاندیداهاست که باید حساب ویژه مالی تحت نظر وزارت کشور را جهت کمک‌های تبلیغاتی و خرج‌های مربوط باز کنند تا هرگونه فعالیتی پیرامون تبلیغات و یا مباحث دیگر انتخاباتی به این حساب واریز و برداشت شود و تراکنش های آن کاملا شفاف و  مشخص باشد و بعد از اتمام  انتخابات باید اسناد این حساب موجود باشد و مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: برگزاری انتخابات به صورت تناسبی نیز از مواردی است که در طرح اولیه به صورت انتخابات استانی یا شهرستانی مطرح بود، اما در آخرین اصلاحیه بحث تناسبی شدن انتخابات مطرح شد؛ این طرح به این صورت است که احزاب سیاسی و گروه ها و جبهه ها طبق آرای کسب شده، به نسبت آرایی که دارند و با توجه به تعداد کرسی‌های موجود حوزه در مجلس شورای اسلامی می توانند افراد مورد نظر خود را طبق سهمیه معرفی کنند. 

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: در کشور های دیگر اجرای این طرح مختص استان هایی است که بیش از یک کرسی دارند، اما در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، این طرح به نحوی است که حتی استان‌های تک عضو را هم در بر می گیرد و همین امر سبب شده که این طرح تا حدودی مبهم به نظر برسد، اما باید منتظر نظر شورای نگهبان ماند.

سلیمی ادامه داد: روسای قوه مجریه و قضائیه، معاونان رییس قوه مقننه، اعضای شورای نگهبان، وزیر کشور و معاونان و مشاوران آنها، کارکنان نیروهای مسلح، رئیس و اعضای هیات نظارت اجرایی و ستاد انتخاباتی در کلیه سطوح، استانداران، فرمانداران، در ساعات اداری و غیراداری باید بی‌طرفی کامل داشته باشند و از هرگونه تبلیغ یا تخریب کاندیداها پرهیز کنند.

مدت تبلیغات کاندیداها دو برابر شد

وی یاد آورد شد: در گذشته مدت فعالیت تبلیغاتی نامزدها هفت روز بود، اما با پیشنهادی که به تصویب کمیسیون رسید، بنا شد که فعالیت تبلیغاتی نامزدها از ۱۵ روز قبل از شروع اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری ادامه یابد.

سلیمی تصریح کرد: احزاب و گروه های سیاسی باید تا ۴۸ ساعت قبل از شروع زمان تبلیغات انتخاباتی لیست های خود را به وزارت کشور یا استانداری ها  تحویل دهند، همچنین احزاب ملزم هستند از کاندیداهای معرفی شده خود موافقت کتبی دریافت کنند و احزاب در صورت انصراف این افراد از کاندیداتوری باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از شروع زمان تبلیغات، لیست‌های خود را اصلاح کنند.

مردم می توانند به فهرست‌ها یا افراد رای بدهند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در زمان انتخابات مردم می توانند به هر کدام از فهرست های ارائه شده یا افراد رای بدهند و در زمان خواندن آرا اگر مشکلی بین فهرست احزاب با افراد رخ دهد، حق به افراد داده می شود،  اما افرادی که در فهرست های احزاب حضور پیدا می کنند، نمی توانند به صورت مستقل نیز  شرکت کنند. همچنین بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی نمایندگانی که به سه دوره متوالی در مجلس حضور داشته اند، دوره بعد نمی‌توانند در مجلس حضور پیدا کنند و بعد از اتمام یک دوره، دوباره می توانند کاندید مجلس شوند.

وی ادامه داد: شیوه محاسبه درصد آرای احزاب هم به اینگونه است که  اگر به فرض مثال حزبی در تهران ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، در تعداد کرسی‌های استان تهران در مجلس شورای اسلامی ضرب و ۱۲ کرسی مختص این حزب می شود و در صورتی که اعداد اعشاری شود به صورت یک عدد کامل تلقی می شود.

اختصاص سهمیه به اهل تسنن با مخالفت مجلس روبرو شد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطر نشان کرد: طرح اختصاص سهمیه به هموطنان اهل تسنن نیز با مخالفت مجلس روبرو شد و در صحن علنی مطرح نشد، اما اهل تسنن می توانند در مناطق  خود لیست هایی را ارائه دهند و در انتخابات شرکت کنند. در گذشته هم این بحث اختلافات قومی و مذهبی بارها مطرح شده و شورای نگهبان همواره با این موارد مخالف بوده است.

کد خبر 374092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.