جاری شدن یادها در آب

ملودی اندوهگین با انسان هایی که برخی غرق شده اند و یادشان برای باقی ماندگان برجای مانده، در حیاط موزه هنرهای معاصر پیوند خورده است و بسیاری از مخاطبان را با خود همراه می کند تا لحظاتی را در فضایی کوچک به تماشای سیل بنشینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرفورمنس یادها در آب امروز توسط نوشین نفیسی در حیاط موزه هنرهای معاصر اجرا شد؛ این اجرا یک باز سازی از واقعه سیل نیست و به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، روحی و روانی سیل و تبعات آن مستقیما اشاره نمی کند بلکه تلاش دارد بیشتر به رابطه لایه مند و چندگانه انسان با هستی و عناصر طبیعت اشاره کند و گریز ناپذیری و تسلیم شدن انسان در برابر خشم طبیعت را نشان دهد.

در این پرفورمنس از پارچه های نخی و طبیعی استفاده شده  که درون آنها فیگور آدم ها با قیچی درآمده که بر اثر تابش نور سایه آن ها بر کف حوض انداخته است و تماشاگران در حین  اجرای نوشین نفیسی بعد از گذشت زمان وارد صحنه شدند و به کمک این هنرمند شتافتند.

این اثر که بر روی حوض حیاط موزه هنرهای معاصر اصفهان اجرا شد توانست بسیاری از توریست هایی که به اصفهان سفر کرده بودند را نیز به خود جذب کند، مهدی تمیزی درباره این اجرا به خبرنگارایمنا می گوید:  هنر پرفورمنس یا هنر اجرا  ماندگار و مانا نیست و در لحظه رخ می‌دهد و ازبین می‌رود.

مدیر موزه هنرهای معاصر ادامه می دهد: هنرمندان پرفورمنس معمولا اتفاق ها و رویدادهای ملی  و بین المللی در حوزه های اجتماعی فرهنگی سیاسی هنری را  نقد و اطلاع رسانی می‌کنند؛ این بار نیز بر روی حوض بزرگ حیاط موزه هنرهای معاصر اصفهان نوشین نفیسی از هنرمندان به نام، پرفورمنس یادها در آب که یادمانی برای قربانیان سیل زده های اخیر است را اجرا کرد.

نوشین نفیسی که با هنر نقاشی وارد عرصه هنر شده است و از سال 80 وارد عرصه هنر جدید یعنی پرفورمنس شد و نقاشی را وارد خلوت خود کرد او درباره پرفورمنس یادها در آب به خبرنگارایمنا می گوید:ایده این پرفورمنس از سیل های اخیراست ولی قصد بازسازی شرایط نبوده چرا که سیل بسیار وسیع و عمیق بود که با یک اجرا نمی توان آن فاجعه را نمایش داد و فقط  به آن اتفاق اشاره شده است.

این هنرمند می افزاید: این اجرا لایه های مختلف دارد، رنگ ها شکل ها روی همه فکر شده اما نمی خواهم تفسیر کنم چرا که ذهن مخاطب آماده می شود و داستان تکراری می شود در این اثر همه شکل ها انسان اند فارغ از جنسیت، نژاد و سن، انسان به صورت کلی را در کار آورده ایم.

او با بیان اینکه یک ایده را هیچوقت تکرار نمی کنم ادامه می دهد: برای هفته اصفهان برنامه دیگری داشتم ولی سیل اخیر همه چیز را تحت شعاع قرار داد که این ایده انتخاب شد که مرتبط با سیل باشد.هنرپرفورمنس یک هنرتعاملی است و این اجرا توانست تعامل خوبی با مخاطبان خود برقرار کند.

کد خبر 374059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.