سونامی پیرسالی در راه ایران/ مشکلات کبدی تالاسمی ها را بشناسید

عرضه تنها واکسن پیشگیری از مالاریا، پولیپ ها توده خوش خیم قابل درمان، سونامی پیر سالی در ایران، شناسایی مشکلات کبدی تالاسمی ها ودخالت های غیر حرفه ای در پزشکی و آسیب آن به مردم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بعد از گذشت ۳۰ سال در زمینه تولید RTS,S، اولین و تنها واکسن پیشگیری از مالاریا عرضه شد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد اولین و تنها واکسن مالاریا در کشور آفریقایی مالاوی در قالب بخشی از برنامه پایلوت در راستای حفاظت از صدهاهزار کودک زیر ۵ سال در مقابل یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان اجرا شد.

بعد از گذشت ۳۰ سال در عرصه تولید این واکسن، بالاخره RTS,S به عنوان اولین و تنها واکسن تولید شد و اثبات شده است که می‌تواند به شکل قابل توجهی موجب کاهش مالاریا در کودکان شود.

در آزمایشات بالینی مشخص شد که این واکسن می‌تواند از چهار مورد از ۱۰ مورد ابتلاء به مالاریا پیشگیری کند.

مالاوی اولین کشور آفریقایی است که RTS,S برای کودکان ۲ ساله آن قابل دسترس شده است. در هفته‌های آینده این واکسن در کشورهای غنا و کنیا هم عرضه خواهد شد.

طبق گزارش این سازمان، این واکسن می‌تواند راهکار جدیدی برای نجات جان دهها هزار کودک باشد.

مالاریا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، هر دو دقیقه یک کودک جانش را به خاطر این بیماری از دست می‌دهد. اکثر مرگ‌های ناشی از این بیماری در افریقا روی می‌دهد که بیش از ۲۵۰ هزار کودک در سال بر اثر این بیماری می‌میرند.

کودکان زیر پنج سال در معرض بیشتر ابتلاء به این بیماری هستند. مالاریا در جهان سالانه موجب مرگ ۴۳۵ هزار نفر می‌شود.

از این توده خوش‌خیم غافل نشوید

یک متخصص گوش حلق و بینی گفت: پولیپ‌ها به معنای واقعی یک توده خوش خیم و قابل درمان هستند.

مهدی خواجوی متخصص گوش حلق بینی در رابطه با پولیپ بینی که یک تورم مخاطی است، اظهار کرد: منشا این اختلال در بینی و سینوس‌هاست و مانند یک توده با بستن راه نفس، ورودی‌های سینوس‌های دهانی را مسدود خواهد کرد.
خواجوی درباره علل ایجاد پولیپ بینی افزود: این اختلال به التهابات و عفونت‌های مزمن داخل بینی و قارچ‌های در هوا مربوط می‌شود که در سینوس‌های حساس جا خوش می‌کند و ممکن است با خونریزی و سردرد همراه باشد.
متخصص گوش حلق بینی بیان کرد: این توده به طور معمول در آقایون بیشتر از خانم‌ها شیوع دارد، اما در کودکان هم به ندرت یافت می‌شود، پولیپ در تمام سنین (به‌خصوص در دهه سوم و چهارم) زندگی ممکن است، رخ دهد.
وی در رابطه با درمان‌های این توده افزود: پولیپ‌ها بسته به علت توده می‌توانند درمان‌های دارویی داشته باشند؛ پولیپ‌ها را تا جایی که می‌توان باید با دارو کوچک کرد و در صورت نتیجه‌ نگرفتن کار به جراحی کشیده خواهد شد.
خواجوی ادامه داد: چاره درمان پولیپ ناشی از سینوس‌های حساسیتی قارچی، جراحی است، اما پولیپ‌های حساسیتی و یا تحریکی همراه با خود آسم برونشیال (تنگی نفس) هم دارند که سعی می‌شود با درمان کنترل شود، زیرا با جراحی عود خواهند کرد.
وی در پایان آخر افزود: پولیپ‌ها به معنای واقعی توده خوش خیم، قابل درمان و بی‌ضرری هستند و مبتلایان مانند یک فردی که آسم دارد می‌توانند با آن زندگی را ادامه دهند.

سونامی پیر سالی در انتظار ایران

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان کشور، بر ضرورت توجه به راهکارهای پیشگیرانه در مسایلی نظیر بیماری های قلبی عروقی تاکید کرد.

حضرتی در آیین گشایش یازدهمین کنگره قلب خاورمیانه و چهارمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی که برگزاری آن تا ششم اردیبهشت ماه در شیراز ادامه دارد، با بیان اینکه رشد جمعیت در ایران به سمت سالمندی پیش می رود و ۹ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند اظهارکرد: تا سی سال آینده، جمعیت کشور با یک سونامی سالمندی مواجه می شود، به طوری که مطابق آمار در سال ۲۰۳۰ میلادی از هر چهار نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال وجود دارد.

وی در ادامه افزود: سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به اندازه ای بالا و رو به رشد است که باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری های مردم را آغاز و برنامه ریزی کرد؛ چرا که پیش بینی می شود رشد جمعیت سالمندی کشور در ۳۰ سال آینده به ۲۲ تا ۲۵ درصد برسد و این امر نیاز به مراقبت را در جامعه افزایش می دهد.

حضرتی با اشاره به اهمیت مراقبت و ضرورت رشته پرستاری در ۱۰ سال آینده، یکی از دلایل اصلی جذب پرستاران در ایران و دیگر کشورها را همین امر دانست و با تاکید بر نقش پرستاران در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که در راس آن، بیماری های قلبی عروقی است، بیان کرد: در برنامه ریزی معاونت پرستاری وزارت بهداشت در مراقبت از مردم، ‌ در سه سطح پیشگیری برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در این خصوص عنوان کرد: سطح نخست بر حضور پرستاران در آموزش و توانمندسازی مردم تاکید شده که از مهمترین راه های پیشگیری است؛ در سطح دوم، پرستاران ارشد در کلینیک های پرستاری برای آموزش مردم به عنوان یک ضرورت، فعالیت دارند و برای نمونه به آموزش مردم در چگونگی استفاده از دارو می پردازند.

وی اضافه کرد: پویش فشار خون برای ۱۱۹ هزار ایرانی، به مدت سه روز با همت پرستاران سراسر کشور انجام شد که تلاشی در همین راستا بود، این برنامه بیست و هفتم اردیبهشت نیز از سوی وزارت بهدشت به صورت یک برنامه وسیع در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می شود.

حضرتی با این تاکید که مهمترین نیاز برای بستری در منزل به مدت طولانی، پوشش بیمه ای مراقبت در منزل است، گفت: برای ارائه خدمات در منزل، هزار مرکز در کشور وجود دارد که ۷۰۰ مرکز آن فعال است و پوشش بیمه ای در این زمینه شامل پنج بیماری می شود که در شورای عالی بیمه سلامت پذیرفته شده و در شش استان از قبیل کرمان، همدان، تهران و یزد تحت پوشش بیمه سلامت قرارمی گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد که تمام افرادی که نیاز به دریافت خدمات درمانی در منزل دارند، از پوشش بیمه ای برخوردار شوند

مشکلات کبدی تالاسمی ها را بشناسیم

یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه با افزایش طول عمر بیماران تالاسمی مشکلات کبدی این بیماران روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، گفت: علت مهم اختلال در آنزیم‌های کبدی رسوب بیش از حد آهن است.

موید علویان افزود: تالاسمی یک نوع کم‌خونی ارثی و نسبتاً شایع است که با تزریق منظم خون و مصرف داروی دفع کننده آهن تحت کنترل در می آید.
وی با بیان اینکه اساس درمان این بیماری حفظ هموگلوبین در سطح ۱۰ گرم در دسی لیتر است، گفت: اختلال در آنزیم‌های کبدی در بیماران تالاسمی شایع است. یکی از عوارض قابل توجه تزریق خون در این بیماران به‌ویژه در گذشته انتقال عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت B و C بود. بر همین اساس طبق آمارهای موجود در کشور ما ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران تالاسمی مبتلا به هپاتیت C هستند.
علویان با بیان اینکه با افزایش طول عمر بیماران تالاسمی مشکلات کبدی این بیماران روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، اظهارکرد: علت مهم اختلال در آنزیم‌های کبدی رسوب بیش از حد آهن است. خصوصا پس از طحال‌برداری در بیماران این موضوع شدیدتر می‌شود. باید توجه کرد که مصرف مناسب داروی دیسفرال می‌تواند از میزان رسوب آهن در کبد کم کند. در عین حال زیادی آهن به صورت مضاعف می‌تواند اثرات هپاتیت C روی کبد را تشدید کند.

وی با بیان اینکه بیماران تالاسمی در معرض خطر ابتلا به هپاتیت Bهم هستند و لازم است واکسیناسیون هپاتیت B برای آنان انجام شود، گفت: امید است تا با وارد شدن داروهای جدید خوراکی ضد ویروس بتوان نزدیک به ۱۰۰ درصد بیماران تالاسمی را درمان کرد.

دخالت های غیر حرفه ای در پزشکی به مردم آسیب می زند

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران گفت: متأسفانه اطلاعات غلط و ناقص در خصوص درمان شکستگی‌ها و دردهای عضلانی و مفاصل به مردم ارائه می‌شود و برخی از افراد غیرحرفه ای در این امر دخالت می‌کنند.

روشنک مرادی، در کنفرانس ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران که روز پنج شنبه در محل انجمن برگزار شد، گفت: تشخیص طبی و درمانی دردهای عضلانی و مفاصل باید زیر نظر پزشک انجام شود تا مردم دچار عوارض بدتر نشوند.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران، با بیان اینکه امروز درد دست در زنان بسیار شایع است، اضافه کرد: استفاده زیاد از موبایل، کارهای خانه، بیماری‌های دیابت و روماتیسم امروزه درد دست را بسیار شایع کرده است و بی حسی و خواب رفتن از علائم آن بوده و باید با مراجعه به پزشک درمان شود

در ادامه رامین زرگرباشی دبیر انجمن ارتوپدی اطفال ایران، گفت: مراجعه اطفال به شکسته بندهای محلی از معضلات اساسی است که عوارض بسیار زیادی را برای کودکان در بزرگسالی ایجاد می‌کند.

وی افزود: برخی از اطفال دچار شکستگی‌های اطراف آرنج، ساعد و مچ دست می‌شوند که ممکن است به ظاهر این شکستگی‌ها ساده باشد، ولی همراه با آسیب‌های عروقی و عصبی است.

زرگرباشی تصریح کرد: متأسفانه در ایران مرکز ترومای اطفال نداریم و باید چنین مرکزی ایجاد شود تا اطفال هنگام شکستگی به مرکز تخصصی در این زمینه مراجعه کنند.

کد خبر 374044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.