تصویب بافت فرسوده ۸۰ شهر/ شهرداری اصفهان اختلافات سه استان را برطرف کرد

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بافت فرسوده مصوب ۸۰ شهر از ۱۰۷ شهر استان مصوب شده است، گفت: طی شش ماه آینده همه شهرها باید مصوبات بافت فرسوده خود را آماده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌اله غلامی ظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه روسای شوراهای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه شوراها یکی از مهم‌ترین نهادها در زمینه تمرکززدایی و توسعه متوازن در سطح کشور است، اظهار کرد: اگر بخواهیمدر زمینه تمرکززدایی عملکرد بهتری داشته باشیم باید به سمت شوراها که اصل هفتم قانون اساسی به صورت روشن از آن یادکرده است، برویم.

وی با بیان اینکه باید به شورای شهرستان، بخش و استان امکاناتی ارایه شود، ادامه داد: این موضوع را از سوی فرمانداری‌ها پیگیری‌ و نیازها را برطرف می‌کنیم تا فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مکان مشخصی را برای شوراها در نظر بگیرند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به لزوم حضور اعضای شوراها در جلسات شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها گفت: باید اعضای شورا در کمیته‌  کار کمیسیون ماده پنج نیز و شورای برنامه‌ریزی حضور یابندو به همه جلسات دعوت شوند.

حق‌الزحمه شوراهای فرادستی اعتباری در ردیف‌های ملی ندارد

وی در خصوص حق‌الزحمه شوراها گفت: حق‌الزحمه شوراهای فرادستی اعتباری در ردیف‌های ملی ندارد، اما می‌توانیم با هماهنگی با شهرداری‌های مرکز شهرستان‌ها و بخش‌ها بودجه‌ای برای آنها تامین کنیم، این موضوع در دفتر امور شهرداری‌ها و دفتر امور روستایی استانداری بررسی خواهد شد و هر آنچه در رابطه با شوراهای فرادست در حیطه کاری ما است را پیگیری خواهیم کرد.

غلامی در خصوص خسارات سیل به برخی از شهرستان‌های استان اظهار کرد: سه شهرستان فریدونشهر، چادگان و سمیرم در سیل امسال  دچار خساراتی شدند که البته خوشبختانه شدت این خسارات زیاد نبود.

ورود شهرداری اصفهان به استان‌های سیل زده اختلافات را برطرف کرد

وی افزود: با ورود شهرداری اصفهان به استان‌های سیل زده و حضور پررنگ اصفهان در زمینه امدادرسانی، اختلافاتی که در زمینه آب بین استان‌های اصفهان، خوزستان و لرستان ایجاد شده بود، تاحدودی برطرف شد به اندازه‌ای که رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز به این امر اذعان داشت.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده در مقیاس کلان در استان اصفهان تشکیل شد، افزود: اصفهان جزو استان‌هایی است که آیین‌نامه این قرارگاه را از پایتخت دریافت کرده و قرار است کارگروه شهرستانی این قرارگاه در سه شهرستان‌ سیل زده استان تشکیل و خسارات به صورت کامل برآورد شود.

وی با اشاره به اینکه برآوردهای اولیه خسارات ناشی از بلایای طبیعی در استان اصفهان تاکنون ۵۲۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: عمده این خسارات در بخش مسکن، راه‌ها، تاسیسات آب و برق و گار بوده است که ۸۰ درصد این مبلغ را می‌توان مصوب کرد تا عملیات بازسازی آغاز شود.

غلامی با تاکید بر اینکه برنامه کنونی استان مبنی بر بازسازی مناطق سیل زده درون استانی است، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف شد تسهیلاتی به شهروندان آسیب دیده در این شهرستان‌ها واگذار کند.

حجم زیادی از روان‌آب‌ها به سد زاینده رود هدایت شد

وی در خصوص کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌ها گفت: با استفاده از ظرفیت تونل اول، تونل دوم، چشمه لنگان و مابقی روان‌آب‌ها حجم پشت شد زاینده رود را افزایش دادیم تنها آب بندهای آبخیزداری در بالادست به دلیل اینکه حق برداشت از آن‌ها را نداشتیم به حجم آب پشت سد اضافه نشد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به درآمد شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها از منابع ملی و درآمد نفتی محروم هستند و جایگزینی برای این درآمد پیش‌بینی نشده است و از این رو شهرداری‌ها به شهر فروشی روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه نگاه به تراکم نگاه درآمدی نیست بلکه نگاه هزینه‌ای است، ادامه داد: تراکم بارگذاری زیادی را در نقطه‌ای از شهر ایجاد می‌کند که هزینه آن نیز پرداخت می‌شود، اما پس از مدتی باید چند برابر آن هزینه را برای ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات به آن منطقه هزینه کنیم.

غلامی با بیان اینکه این سیاست مالی فروش تراکم استقلال شهرداری‌ها را زیر سوال می‌برد، ادامه داد: ضروری است از راه‌های بهتر و به ویژه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای درآمدزایی در شهرداری‌ها برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه حریم شهرها می‌تواند درآمد خوبی برای شهرداری‌ها ایجاد کند، اظهار کرد: هر چه پروژه در حریم شهرها ارایه شود، مصوب خواهد شد و ضروری است اعضای شورا نسبت به پروژه‌های درآمدزا توجه بیشتری داشته باشند.

معاون عمران استاندار اصفهان با اشاره به اینکه جدول زمان‌بندی طرح‌های تفصیلی و جامع ۱۰۷ شهر تنظیم شده است، گفت: باید این طرح‌ها در همان تاریخ مقرر آماده شود.

با بیان اینکه در طرح‌های جامع باید پهنه‌بندی حریم نیز وجود داشته باشد، اظهار کرد: در این طرح، پروژه‌های حریم شهر که برای سرمایه‌گذاری است نیز مشخص خواهد شد که این امر می‌تواند ایجاد منبع پایداری برای شهرستان‌ها باشد.

بافت فرسوده ۲۷ شهر مصوبه ندارد

وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده مصوب ۸۰ شهر از ۱۰۷ شهر استان مصوب شده است، افزود: طی شش ماه آینده همه شهرها باید مصوبات بافت فرسوده خود را آماده کنند.

غلامی در خصوص کمیسیون ماده ۱۰۰ اظهار کرد: همه قضاتی که در جلسات این کمیسیون حضور می‌یابند سعی بر این داشته که وحدت رویه را در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ داشته باشند، اعتقاد ما بر این است که درآمد حاصل از ماده ۱۰۰ برای شهرداران یک نقطه منفی است و هر شهرداری که درآمدی بیشتر از این ماده دارد، باید به سمت صفر شدن آن حرکت کند.

وی با بیان اینکه برای آزادسازی و ساماندهی نهرها و مادی‌ها به فرمانداران استان ابلاغیه داده‌ایم، گفت: باید ظرف مدت سه ماه همه نهرها و مادی‌های استان آزادسازی شود.

معاون عمران استاندار اصفهان با بیان اینکه امکان تفویض اختیار کمیسون ماده پنج به شهرستان‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: تنها می‌توان کمیته کار را در شهرستان‌ها برگزار و نتایج آن را به استان بدهیم.

وی افزود: البته در آینده راه‌اندازی کمیسیون ماده پنج در فرمانداری پنج شهرستان کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا و شاهین شهر را در دستور کار داریم.

کد خبر 374041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.