آبگیری ۸۰ درصدی مخازن سدهای کشور و تعیین قیمت فروش گندم

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها آبگیری ۸۰ درصدی مخازن سدهای کشور، کاهش خرید و فروش طلا در بازار، برگزاری نمایشگاه "ایران پروژه" در بغداد، تعیین تکلیف خرید تضمینی گندم و اعطای وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت به تشریح آخرین وضعیت ذخایر سدهای کشور پرداخت و اعلام کرد که "در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سدهای کشور به بیش از ۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است."

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر شده است، گفت: "بارندگی‌های اخیر به لحاظ شدت، مدت و وسعت بی‌سابقه بوده و همین امر موجب شده تا برکات زیادی برای کشور به همراه داشته باشد و شرایط خوبی برای تامین آب مورد نیاز شرب و سایر مصارف به وجود آید."

همچنین با تصویب هیئت وزیران قیمت گندم بابت مصارف صنف و صنعت به ازای هر کیلوگرم ۱۸۵۰۰ ریال به استثنای نانوایی‌های آزادپز تعیین شد. و  وزارت جهاد کشاورزی موظف شد نسبت به ثبت مشخصات کشاورزان گندم کار و حداکثر مقدار محصول قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت بر اساس سطح زیر کشت آنان و پیش‌بینی میزان تولید هر منطقه و درج در سامانه خرید تضمینی اقدام کند. هیئت وزیران در جلسه مذکور،  شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران را به خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی موظف کرد.

دیگر اخبار اقتصادی به شرح زیر است:

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان خبر داد: ذخیره سد زاینده رود امروز به ۵۳۸ میلیون مترمکعب رسید. حجم ورودی به سد، هم اکنون ۱۸۱ مترمکعب و حجم خروجی حدود ۸۴ مترمکعب بر ثانیه است.

** نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان جمهوری اسلامی ایران در بغداد (ایران پروژه) توسط شرکت نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان در شهر بغداد پایتخت عراق برگزار شد.

این نمایشگاه که با حضور ۴۵ شرکت تخصصی ایرانی از استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، مرکزی، کرمان و البرز در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی بغداد، پایتخت کشور عراق برگزار شده، کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های آهن و فولاد، صنعت آلومینیوم، صنعت چوب و ام‌دی‌اف، کاشی و سرامیک، سنگ، تجهیزات برق ساختمان، عایق و ایزوگام، ماشین‌آلات صنعتی، کفپوش و دیوارکوب، تجهیزات ساختمانی و پروژه‌های ساخت و ساز را در معرض بازدید متخصصان عراقی قرار داده است.

** افزایش قیمت در بازار خودرو ادامه دارد به طوری که پراید از مرز ۵۰ میلیون گذر کرد و به ۵۱ میلیون تومان رسید.

**  "انتقال آب زاینده‌رود به ذوب آهن غیرقانونی است"؛ عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه براساس مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب، هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده رود ممنوع است، گفت: شرکت ذوب آهن با احداث خط لوله جدید انتقال آب بر زاینده رود امکان برداشت ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال را فراهم می کند که طبق مصوبات،  اقدامی غیرقانونی است.

** رییس اتحادیه طلا و جواهر می گوید: «اکنون بسیاری از همکاران صنف ما فقط در محل کار خود حاضر می شوند بدون اینکه خرید و فروشی در طول روز انجام شود. بازار طلا آنچنان بی رونق شده که تقریبا تمایل خرید طلا و جواهر به صفر رسیده و ادامه این روند می‌تواند منجر به وارد شدن ضررهای سنگین به صنعت طلاسازی و بازار مصنوعات طلا شود. البته در ماه های گذشته و به صورت مقطعی با نوسانات نرخ ارز،  بودند کسانی که برای از بین نرفتن سرمایه های خود اقدام به خرید طلا و بیشتر سکه کردند اما با بالا و پایین رفتن قیمت ها در این بازار و نبود ثبات نرخ ها، برخی از دارندگان طلا و سکه های خانگی نیز تمایل خود را برای سرمایه گذاری در این بازار از دست داده اند.»

** عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه توسعه ناپایدار دلیل افزایش خسارت ناشی از سیل اخیر در کشور بود، گفت: سیل‌زدایی ساده‌ترین راهکار برای مقابله با سیلاب بود زیرا حجم قابل توجهی از آب بدون هیچ بهره‌برداری از دست رفت و این در حالی است که ایران تا دوماه پیش با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد.

** چین در آستانه اتمام معافیت شش ماهه تحریم نفتی ایران، واردات نفت از این کشور را افزایش داده و طی آوریل ۷۵۴ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

** رییس سازمان برنامه و بودجه در پیامی توییتری از پرداخت دوهزار و ۱۵۰میلیارد تومان از ظرفیت قانون بودجه۹۷ برای ردیف‌های آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها خبر داد و افزود: همانگونه که هفته پیش گفته بودم دیروز (۲۹ فروردین ماه) دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از ظرفیت قانون بودجه ۹۷ برای ردیف‌های آموزش و پرورش (مطالبات فرهنگیان)، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها پرداخت شد.

** مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: با اجرای مصوبه جدید وزارت جهاد کشاورزی درباره نحوه تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های دامی، بیش از ۷۰ درصد این نهاده‌ها به دست تولید کنندگان واقعی می‌رسد. به دلیل توزیع نامناسب نهاده‌های دولتی، دستورالعمل جدید، از ۱۶ اسفند ماه سال گذشته از طرف وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد که بر اساس آن مرغداران و وارد کنندگان نهاده‌ها برای ترخیص کالاهای خود حتما باید تایید سازمان جهاد کشاورزی را داشته باشند. قبل از اجرای این دستور العمل به دلیل ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت، نهاده‌هایی که با ارز دولتی خریداری شده بود به بازار آزاد راه پیدا می‌کرد و در مرحله تحویل بار، به دست مرغداران و تولید کنندگان واقعی نمی‌رسید.

** بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای ایجاد بازار متشکل ارزی اولین جلسه هیئت مدیره تشکیل و مدیر عامل بازار متشکل ارزی انتخاب شد. همچنین در این جلسه با تصمیم هیئت مدیره مقرر شد همه صرافی های مجاز و بانک‌های عامل از درگاهی که متعاقبا اعلام می‌شود، نسبت به اخذ کد کارگزاری بازار متشکل ارزی اقدام کنند.

** "ایران و آذربایجان تفاهمنامه ایجاد واحد تولید تریلی امضا کردند"؛ در جریان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به جمهوری آذربایجان، تفاهمنامه ایجاد کارخانه مشترک تولید انواع تریلی بین دو کشور به امضا رسید.

** مدیرکل دفتر آفت کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی، امسال در مقایسه با سال های گذشته مجوز واردات سم حاصل از تکنیکال از افزایش چهار درصدی برخوردار شده تا کارخانجات تولید سموم داخل آن را فرموله و آماده مصرف کنند.

سعیده نوربخش با بیان اینکه متوسط مصرف سالانه سم در کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است، اظهار کرد: برای سموم آماده مصرف نیز چهار درصد کمتر نسبت به سال های گذشته مجوز واردات صادر کرده ایم.

** رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: عملیات بازار باز، اوراق بهادار دولتی را مشخصا به دارایی‌هایی بدون ریسک تبدیل می‌کند. در مورد عملیات بازار باز ذکر این نکته لازم است که این بازار امکان معاملات اوراق بهادار دولت را بین بانک‌ها و بین بانک مرکزی فراهم می‌آورد. همچنین عملیات بازار باز، اوراق بهادار دولتی را مشخصا به دارایی‌هایی بدون ریسک تبدیل می‌کند.

** مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تخصیص ۲۴ هکتار زمین برای آغاز بازسازی‌ها در پل دختر و خرم‌آباد خبر داد و گفت: بررسی‌های بیش‌تر برای تامین زمین در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر با همکاری بنیاد مسکن انجام می‌شود و سعی وزارتخانه و در مجموع دولت آن است تا مردم سیل‌زده در این زمینه دچار چالش نشوند.

** میزان استخراج معادن سرب و روی ایمیدرو (انگوران، مهدی آباد و نخلک) در سال ۱۳۹۷، افزایش یافت؛ این معادن در سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۲۸ هزار و ۱۹۹ تن ماده معدنی استخراج کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۹۶ (۸۸۵ هزار و ۵۲۸ تن)، ۱۶ درصد رشد نشان می دهد.

** سرپرست معاونت عملیات حفاری شرکت ملی حفاری از حفر هفت حلقه چاه نفت و گاز در نخستین ماه امسال خبر داد. از این هفت حلقه چاه، چهار حلقه توسعه‌ای و توصیفی و سه حلقه تعمیری و تکمیلی بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۴ هزار و ۴۶۶ متر حفاری از سوی ناوگان این شرکت به ثبت رسید، افزود: پنج حلقه چاه حفر شده در گستره شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دو حلقه در قالب پروژه‌ای بوده است.

** مدیر عامل صندوق بازنشستگی از پرداخت یک‌هزار وام ۲۰ میلیون تومانی ازدواج، جهت تسهیل ازدواج فرزندان بازنشستگان خبر داد. این وام با سود ۹ درصد بوده و به یک‌هزار نفر از بازنشستگان کشوری که عقدنامه‌ فرزند آنها در سال ۱۳۹۷ به ثبت رسیده است، اعطا خواهد شد.

** رییس اتحادیه مرغداران اصفهان گفت: کمبود نهاده‌های دامی همچون سویا و ذرت و کمیاب شدن آنها در بازار باعث شده که قیمت جوجه یک روزه کاهش یابد، اما احتمال افزایش قیمت جوجه یک روزه در روزهای آینده وجود دارد.

** مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گندم در سال زراعی جاری به رغم وقوع سیلاب های اخیر در استان های کشور حدود ۱۴ میلیون تن برآورد می‌شود.

** به دنبال عدم واریز ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق فروردین ماه در برخی دستگاه‌ها، رییس سازمان برنامه و بودجه طی بخشنامه‌ای تمامی دستگاه‌های اجرایی را موظف به پرداخت این مبلغ تا پایان هفته جاری کرد. وی این گونه اعلام کرده که این سازمان با وجود همه محدودیت‌های مالی در ماه نخست سال، تهمیدات لازم برای پرداخت ۴۰۰ هزار تومان مورد اشاره در قانون بودجه به صورت علی الحساب بابت افزایش حقوق فروردین ماه کارکنان دولت برای شاغلان و بازنشستگان را تخصیص اعتبار داشته و آن را به خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده است.

** معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارات به کشاورزان سیل زده اخیر پرداخت می کند.

** سفیر ایران در عراق با بیان اینکه سهم کنونی شرکت‌های ایرانی از بازار عراق سالانه ۱۰ میلیارد دلار است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان مبادلات تجاری میان دو کشور باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

** مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اعلام آمادگی همکاری با کشور ترکیه در زمینه بازآفرینی شهری، گفت: در دولت جمهوری اسلامی ایران این اراده جدی وجود دارد که ناپایداری و غیرمقاوم بودن بنای سکونتی در محدوده های هدف بازآفرینی، کمبود خدمات و سرانه‌های خدماتی و نارسایی زیرساختی آنها هرچه سریع‌تر برطرف شود.

** عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در مدیریت سیلاب اخیر کاستی هایی وجود داشت، گفت: روش های کنترل سیل در کشور ببشتر برای سدسازی هزینه شده و سایر روش های سازه ای مانند سامان دهی رودخانه ها مغفول مانده است. این استاد دانشگاه اختلال در تولید کالا و تولیدات صنعتی و کشاورزی را از دیگر خسارات غیرمستقیم سیل اخیر عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می شود به دلیل سیلاب خوزستان در تابستان آینده از نظر تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در کشور دچار مشکلاتی شویم.

** روز سه شنبه سوم اردیبهشت، قیمت نفت به بیشترین میزان ۵ ماه گذشته رسید و بشکه‌ای ۷۴.۶ دلار معامله شد؛  قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش روز گذشته (دوشنبه دوم اردیبهشت) را تکرار کرد و ۶۵ سنت در هر بشکه افزایش یافت و رقم ۷۴.۶ دلار در هر بشکه را ثبت کرد.

** باتوجه به لزوم احراز هویت صحیح مشتریان در نظام بانکی، شناسه‌ای تحت عنوان "شهاب" برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده است که به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند.

** رییس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان مستقر در پل دختر در گفت‌وگو با ایمنا، اعلام کرد: با عملیات شبانه روزی و استفاده از ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات، بیش از ۹۵ درصد گل‌و لای شهر پل دختر پاک سازی شده است.

** رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از رشد ۲.۵ برابری سمپاش‌های موجود در کشور طی شش سال اخیر خبر داد و اعلام کرد: با استاندارد سازی و همچنین تولید سمپاش‌های نوین به ویژه توربینی زراعی و باغی، آفت ملخ صحرایی قابل کنترل است.

کد خبر 374036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.