از ماجرای طغیان چوب‌های شناور تا نزول حقابه‌ها از آسمان

آبگیری دریاچه نمک قم، تالاب هامون، محکومیت به حبس دهیار متخلف،ماجرای حمله چوبهای شناور روی آب، مبارزه با ملخ ها، مرگ مشکوک مرال‌ها و گرامیداشت روز زمین را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۲۰درصد کل مساحت هامون طی ۴۵روز گذشته و براثر بارش برف و باران در افغانستان آبگیری شده است.گنجایش آبی کل تالاب هامون در دو بخش ایران و افغانستان بالغ بر ۱۱ میلیارد مترمکعب و اکنون ۲۰درصد از مساحت کل تالاب آبگیری شده است که عدد بالایی نیست البته با توجه به اینکه در دو دهه اخیر هامون با خشکسالی مواجه است، همین قدر آب هم به‌شدت در اکوسیستم تالاب و نشاط اجتماعی تأثیرگذار بوده آخرین‌باری که تالاب هامون ۲۰ درصد آبگیری کرد، سال ۹۱ بود. بعد از آن دوره ورودی آب هامون به‌تدریج کم شده است. 

ماجرای طغیان مارها در همدان

مهدی صفی‌خانی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ضمن تکذیب شایعه حمله مارها به این استان، افزود: پس از تحقیقات و پایش ها مشخص شد هیچ ماری وجود نداشته است، اینها چوب شناور بر روی آب‌های مواج بوده است که برای برخی این ذهنیت پیش آمده که مارها طغیان کرده اند.  حتی ممکن است در پی بارندگی‌های سیل‌آسا در کشور تعدادی از مارها در مناطق مختلف گیر کرده‌اند و یا براثر سیلاب و بارش شدید به سمت دشت‌ها حرکت کرده باشند، حتی شاید حدود چهار، پنج مار هم مشاهده شده باشد  که این مسئله‌ای غیرعادی نیست و نباید علت آن را ناشی از افزایش زاد و ولد و یا کوچ مارها دانست؛ چنین نیست.

توقف انتقال گور ایرانی به پارک ملی کویر

به گفته امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تا ایجاد یک مرکز تکثیر،نگهداری و رهاسازی کاملا استاندارد، انتقال گورخرهای جدید آسیایی به سایت نگهداری گورخر پارک ملی کویر متوقف می شود. وی همچنین از سلامتی همه گورخرهای ایرانی منتقل شده به پارک ملی کویر خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال در همین سایت نگهداری شاهد اولین زایمان گورخر ایرانی خواهیم بود. 

ثبت ۱۲ روز پاک در اصفهان

تا  پایان فروردین ماه ۹۸ برای کلانشهر اصفهان ۱۲ روز پاک  و ۱۹ روز قابل قبول ثبت شد.

دیدار معاون وزیر محیط زیست ترکیه با کلانتری

فاطما وارانک معاون وزیر محیط زیست و شهرسازی جمهوری ترکیه با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه در خصوص مسائل محیط زیست ایران و ترکیه دیدار و گفتگو کردند.

 مرگ مشکوک مرال های پارک سیاهداران تالش

شادکام رییس اداره حفاظت محیط زیست تالش از کشف لاشه دو راس مرال ماده دیگردر پارک سیاهداران تالش خبر داد و گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با دامپزشکی استان علت تلف شدن این گونه ها در دست بررسی است.تاکنون تعداد تلفات در این سایت به شش راس رسیده که پنج راس از آنها ماده و یک راس نر است.    
مرال های موجود در سایت توسط کادر دامپزشکی خون گیری ،واکسیناسیون  و کنه زدایی شدند.  نتایج آزمایشات و بررسی ها ، در اسرع وقت  به اطلاع عموم خواهد رسید. از سال ۸۵ مدیریت و مالکیت مرال های این سایت بر عهده شهرداری تالش بوده است.

گرامیداشت روز جهانی زمین پاک در سراسر استان اصفهان

مراسم گرامیداشت روز جهانی زمین پاک به همت ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانهای چادگان، آران و بیدگل، کاشان، گز، شهرضا خوانسار، نایین، خمینی شهر و فریدونشهر با حضور مردم و دانش آموزان برگزار شد.

امسال روز جهانی زمین "دوم اردیبشهت ماه برابر با ۲۲ آوریل"  حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک نامگذاری شد.

دریاچه نمک قم نفس می کشد

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: تاثیر مثبت بارش های اخیر بر رشد پوشش گیاهی،دریاچه نمک را از وضعیت بحران عبور کرده، بارندگی های اخیر اثرات خوبی بر روی اکوسیستم ها داشته اند و تراز آبی اکوسیستم های استان  بهبود پیداکرده است و به نوعی حقابه های زیست محیطی هم برای رودخانه ها و تالاب های استان  تامین شده است.
موسوی مشکینی  با بیان این که  ۱۰ درصد این استان را تالاب‌ها تشکیل داده است گفت: تالاب‌های حوض سلطان، مره، بهشت معصومه و گنبد نمکی با  دریاچه‌ای کوچک در دل خود، تالاب غدیر پس از گذشت حدود ۲ دهه از خشک شدن، آبگیری خوبی داشته‌اند.

وی افزود: این وضعیت مطلوب پایدار نیست چون سال های گذشته حقابه های دریاچه نمک قطع شده بود و آبی به آن نمی رسید، دریاچه نمک با توجه به ساخت و سازها و سد سازی های اطراف آن برای حقابه ها در واقع عملا حقابه زیست محیطی  مصوبه شورای عالی آب که ۱۵۰ میلیون مترمکعب باید به آن  تخصیص می یافت،عملی نشد.

نخستین لقاح مصنوعی یوزپلنگ آسیایی بر روی دلبر انجام شد

در جریان سفر گروهی از متخصصان بین المللی به ایران عمل لقاح مصنوعی بر روی یکی از دو ماده یوزپلنگ آسیایی به نام دلبر که در پردیسان تهران نگهداری می شود، انجام شد. در صورت موفقیت آمیز بودن این عمل و انجام لقاح، حدود یک ماه بعد از طریق آزمایش ادرار یا خون، باردار بودن دلبر مشخص می شود.

لایحه منع حیوان آزاری در حال تکمیل

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه فعالان حقوق حیوانات پیگیر جامع‌تر شدن لایحه منع حیوان‌آزاری هستند، گفت: بنابراین درخواست معاونت حقوقی ریاست جمهوری فرصتی برای تکمیل این لایحه درنظر گرفته است.

لایحه منع حیوان‌آزاری که از سال ۹۱ فرایند تدوینش آغاز شده بود به مرحله نهایی رسید و پس از گذشت مراحل تصویب این لایحه در دولت، این لایحه به مجلس ارائه شد.پنج تبصره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی ناظر بر این لایحه  به این قانون افزوده شده بود و در این مواد در خصوص حیوان‌آزاری، فشار آوردن به حیوانات، جنگ انداختن میان آنها، بهره‌کشی و گرسنه نگه داشتن حیوانات، قانون تدوین شده و به عنوان جرم قابل پیگیری است.
جرایم و مجازات‌هایی برای این تخلفات پیش‌بینی شده در حد جرم‌های رده هفت در قانون آیین دادرسی کیفری در نظر گرفته می‌شود. درجه هفت مجازات‌های تعزیری در قانون مجازات اسلامی شامل حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی تا ۲۰ میلیون ریال، شلاق از یازده تا سی ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه  است.

محکومیت یک دهیار به سه ماه حبس در نتیجه بی توجهی به مدیریت پسماند

یک دهیار در شهرستان اردل اقدام به رهاسازی فاضلاب از طریق انباشت غیراصولی و غیربهداشتی پسماندهای روستا و تهدید علیه بهداشت عمومی کرده بود به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به سه ماه حبس محکوم شد.

سم‌پاشی برای مبارزه با هجوم ملخها اجتناب ناپذیر است

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حمله ملخ با این حجم در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، گفت: این میزان حجم خسارات زیادی به جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی وارد می‌کند.وقتی تعداد ملخ‌ها از یک حد بیشتر شود باید از بین بروند و راه مبارزه با آن‌ها سم‌پاشی است اما در این میان عده‌ای اعتراض می‌کنند که سم‌پاشی نکنید تا از آن به‌عنوان غذا استفاده کنند اما وقتی سم‌پاشی می‌شود نباید خورده شوند.
به گفته وی علت هجوم این حجم از ملخ این است که در عربستان، سودان و مناطق اطراف آن رطوبت بالا رفته و از آنجا که تخم ملخ سال‌ها در زمین می‌ماند بعد از مرطوب شدن طغیان می‌کند، تفریغ می‌شود، بیرون می‌آید و اکنون این اتفاق افتاده است.

تالاب میل مغان به کنوانسیون رامسر ملحق می شود

محمد خداپرست مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز مطالعات و پایش‌ها برای پیوستن سد میل مغان به کنواسیون رامسر در آینده‌ای نزدیک خبر داد وبا تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۲۰ درصد تالاب‌های بحرانی احیا شود، افزود: ایران ۲۵ تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر دارد و در استان اردبیل نیز تالاب میل مغان برای پیوستن به این کنوانسیون در حال بررسی و مطالعه است.

صدور حکم رفع تصرف اراضی منطقه حفاظت شده کرکس

طی گزارش و تنظیم شکایت در مراجع قضایی از سوی حفاظت محیط زیست، دادگاه به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ متصرف را به تحمل شش ماه حبس تعزیری و رفع تصرف عدوانی و اعاده وضع به حالت سابق محکوم کرد . تصرفات عدوانی در اراضی ملی منطقه حفاظت شده کرکس نطنز به مساحت تقریبی پانصد متر مربع بود. 

کد خبر 374035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.