ناشران دولتی انگیزه‌ای برای تبلیغ و فروش کتاب ندارند

یک نویسنده کودک گفت: برخی ناشران فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ نسخه از یک کتاب می‌زنند که بگویند ما کتاب چاپ کرده‌ایم. ناشران دولتی که سر ماه حقوق به حسابشان واریز می‌شود انگیزه‌ای برای معرفی و فروش کتاب نمی‌بیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حال برگزاری است، این نمایشگاه به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی درباره کتاب شناخته می‌شود و در میان اهالی کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. سید محمد مهاجرانی نوینسده کتاب‌های کودک در گفت وگو با ایمنا درباره نمایشگاه کتاب گفت: صحبت درباره نمایشگاه را باید به بعد از نمایشگاه و ارائه آمار توسط ناشران و برگزارکنندگان موکول کرد.

وی که نوینسده آثاری چون "قهرمان مهربان" و  کتاب‌های دینی برای کودکان است ادامه داد: چند سال تجربه حضور در نمایشگاه را دارم و در چند سال اخیر هر سال ناشران معتقدند که اوضاع نمایشگاه از سال پیش بدتر و چند سالی می‌شود شیب نزولی در تقاضا و خرید کتاب گریبان نمایشگاه را گرفته است. بنابراین نمی‌شود انتظار داشت اتفاق خاصی در این نمایشگاه رخ دهد.

مهاجرانی سپس با اشاره به گران شدن هزینه چاپ کتاب خاطر نشان کرد: نوسانات بازار ارز و به تبع آن گران شدن کاغذ در کنار بالا رفتن قیمت زینک باعث شده تا هزینه چاپ کتاب به‌شدت افزایش یابد و ناشران را با مشکل مواجه کند. ناشران با توجه به این مشکلات دو راه بیشتر ندارند، افزایش قیمت یا کاهش کیفیت چاپ که هر کدام به شکلی باعث پس زدن و ریزش مخاطب می‌شود.

این نویسنده معتقد است: امسال شور و شوق لازم در نمایشگاه دیده نمی‌شود. هر سال پیش از نمایشگاه بسیاری ناشران با هم صحبت و تبادل نظر داشتند و برای حضور در نمایشگاه یکدیگر را تشویق می‌کردند، اما امسال حتی این فضا و شور و شوق نیز بین ناشرها وجود نداشت. امسال حتی خبری از اطلاع رسانی‌هایی که هر ساله در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی وجود داشت نبود.

وی سپس وقوع سیل در کشور را نیز یکی از عوامل کاهش سطح مخاطبان نمایشگاه دانست و اظهار کرد: حادث شدن بلایای طبیعی در سال جاری نیز باعث افت مخاطب نمایشگاه است. بسیاری مخاطبان ممکن است اولویت بندی کنند و به‌جای اختصاص دادن مبلغی برای خرید کتاب ترجیح می‌دهند آن‌ مبلغ را برای مردم مناطق سیل زده کمک کنند و اگر کسی با نیت کتاب نخرد کار منطقی و خوبی کرده است.

مهاجرانی در درجه دوم اطلاع رسانی ضعیف را نیز یکی دیگر از عوامل کاهش سطح فروش کتاب عنوان کرد و گفت: بسیاری از کتاب‌های خوب به علت اطلاع رسانی نامناسب در قفسه‌ها خاک می‌خورند. علت اینکه برخی کتاب‌ها فروش نمی‌روند بی‌انگیزگی و یا مشکلات اقتصادی مردم نیست بلکه اطلاع نداشتن افراد است.

این نویسنده با بیان این نکته که "صداسیما در اطلاع رسانی بسیار می‌تواند موثر باشد" تاکید کرد: برنامه "کتاب‌باز" تاثیر گذار بود و مشابه این برنامه می‌تواند در حوزه کودک ساخته شود و با نویسندگان و فعالان کودک گفتگو کند تا در زمینه کتاب‌خوانی فرهنگ سازی رخ دهد.

وی سپس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه انتظاری از دولت و وزارت ارشاد دارد تصریح کرد: از وزارت ارشاد انتظار حمایت از نویسندگان، تولیدکنندگان و ناشران کتاب را داریم. همچنین باید مردم به کتاب‌خوانی علاقمند شود و برای علاقمندان به کتاب نیز برنامه‌هایی در راستای تشویق به کتاب‌خوانی بیشتر اتفاق افتد.

مهاجرانی ادامه داد: دولت کاغد را با نرخ تعاونی در اختیار ناشران قرار داد که کار خوبی به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه کتاب‌های حوزه کودک ورق گلاسه بوده، تقاضا داریم مقداری از این جنس کاغذ را نیز در اختیار ناشران قرار دهند و یا حتی امکانات چاپ کتاب وزارت ارشاد را در اختیار ناشران نیز بگذارد.

این نویسنده با گلایه از برخی ناشران خاطر نشان کرد: اگر ناشری توانایی چاپ اثری را ندارد صادقانه بگوید. گاهی شده کتاب برای چند سال نزد ناشری مانده است. ناشر باید در جهت اطلاع رسانی و فروش کتاب تلاش کند. برخی ناشران فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ نسخه از یک کتاب می‌زنند که فقط بگویند ما کتاب چاپ کرده‌ایم. ناشران دولتی که سر ماه حقوق به حسابشان واریز می‌شود، انگیزه‌ای برای معرفی و فروش کتاب نمی‌بینند.

مهاجرانی تصریح کرد: گاهی یک نویسنده کتابی را پیش ناشر می‌برد و ناشر با چند ورق زدن و خواندن یکی دو پاراگراف دست رد بر کتاب می‌زند و نویسنده با جواب منفی مواجه می‌شود؛ از ناشران انتظار داریم در برخورد با ارزیابی کتاب عجول نباشند و ارزیابی یک اثر در شورایی که متشکل از افراد اهل فن باشد اتفاق بیفتد.

کد خبر 374017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.