شکوفایی شهرستان‌ها حاشیه‌نشینی اصفهان را از بین می‌برد

شهردار اصفهان گفت: شورای عالی استان‌ها آنقدر توان دارد که بتواند طرح‌ها و  نظرات این نهاد را به قانون تبدیل کند و  باید به این میزان قدرت، توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جمع روسای شوراهای شهرهای استان اصفهان با بیان اینکه طبق قانون اساسی، شوراها یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند، اظهار کرد: وقتی در قانون اساسی از ارکان مهم نام برده می‌شود، نام شوراها هم در این ارکان دیده می‌شود که این امر حکایت از جایگاه رفیع شوراها دارد.

وی با بیان اینکه تصمیمات شوراها برای استانداران، فرمانداران و مقامات دولتی لازم‌الاجراست، افزود: هر تصمیمی که شوراها بگیرند مقامات دولتی مکلف به اجرای آن هستند و واژه الزام در قانون اساسی در خصوص این امر آمده است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه شوراها برای تسریع اداره امور کشور فعالیت می‌کنند، افزود: شوراها می‌توانند در همه مسائل عمرانی، رفاهی، آموزشی و فرهنگی موثر واقع شوند و همه این‌ها جزو وظایف شوراها است؛ دولتی‌ها مکلف به حضور در جلسات شوراها هستند و قانونگذار نگاه ویژه‌ای به شوراها دارد، اما در فرایند کار، نقش رکنی و اداره امور جامعه توسط این نهاد اختلاف نظرهایی وجود دارد و نقش شوراها تنها به نقش نظارتی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه شوراها ماهیت سیاسی ندارند، افزود: این در حالی است که شوراها کارکرد سیاسی دارند و هم تراز مجلس هستند اما تنها منطقه جغرافیایی آنها محدود است.

تقویت نقش شوراها ضروری است

نوروزی با بیان اینکه شوراها خود را با تفاسیر تطبیق داده‌اند، گفت: شوراها به این باور نرسیده‌اند که می‌توانند در همه زمینه‌ها موثر باشند و از این رو ضروری است نقش شوراها تقویت شود؛ به دلیل وجود شوراهاست که شهرداری‌ها از چارچوب صحیح برخوردار هستند، چون وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی ظرفیت‌های بسیاری در خصوص شوراها وجود دارد که از آن استفاده نشده است، افزود: برای اینکه وحدت ملی و اراده حکومت مرکزی حفظ شود، شورای عالی استان‌ها راه‌اندازی شد که دلیل آن نبود وجود تبعیض و رعایت حقوق همه شهروندان کشور بود، این شورا می‌تواند طرح و لایحه به مجلس ببرد و بسیاری از مسائل را رفع کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید بررسی شود که چه تعداد از لوایح و طرح‌های ارسالی از سوی شورای عالی استان‌ها به قانون تبدیل شده است، ادامه داد: شورای عالی استان‌ها آنقدر توان دارد که بتواند طرح‌ها و  نظرات این نهاد را به قانون تبدیل کند و  باید به این میزان قدرت، توجه بیشتری داشته باشند.

وی  افزود: شهرداران در تعیین میزان بودجه نقش بسیاری دارند، همچنین شهرداری اصفهان با ارتباط خوب با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور هر کمکی که بتواند به شهرستان‌های استان خواهد کرد، چرا که بر این باوریم همسایگان ما باید آباد باشند تا از مهاجرت روبه افزایش جمعیت به شهر اصفهان بکاهیم، همچنین شکوفایی شهرستان‌ها حاشیه نشینی اصفهان را از بین می‌برد.

کد خبر 374013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.