لزوم تحقیق درباره نبود نگرش به آینده در طرح‌های توسعه شهری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: نبود نگرش به آینده در طرح‌های توسعه شهری و بلاتکلیفی حرکت به سوی این طرح‌ها باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد حسینی‌نیا در سی و چهارمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی کلانشهرهای کشور که در شهر مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع طرح‌های توسعه شهری، اظهار کرد: طولانی بودن فرایند تهیه، تصویب و ابلاغ طرح‌های توسعه شهری از جمله مسائلی است که می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا عملاً این مطالعات با آنچه که در زمان ابلاغ به کلانشهرها یا شهرها می‌شود، پاسخگوی نیازها نیست.

وی افزود: علی‌رغم اینکه شهرداری‌ها یکی از ارکان اصلی طرح‌های توسعه شهری به شمار می‌روند تا کنون در تهیه این طرح‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: تعارض ضوابط مصوب شهرسازی و معماری در طرح‌های جامع و تقصیلی با مصوبه ارگانهایی که توسط هیئت وزیران یا خود وزارتخانه‌ها تصویب می‌شود، تناقض ایجاد می‌کند که باید با افزایش هماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای رفع مسائل تداخلی در حریم اقدام شود.

وی با تاکید بر توجه به بلاتکلیفی ناشی از تعیین نشدن تکلیف نهایی بعضی از پهنه های شهری مانند پهنه های تاریخی و بلندمرتبه سازی‌هایی که در مصوبات طرح جامع به گونه‌ای دچار سرگردانی شده و تعیین تکلیف نشده است تصریح کرد: اجرایی نشدن کاربری‌های عمومی طرح‌های جامع از طرف سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌هایی همچون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان که ضرورت دارد در خصوص موضوع ماده واحده و مباحث مرتبط با آن تفکر شود.

حسینی‌نیا با بیان اینکه مشکلات مرتبط با مشاوران تهیه کننده طرح‌های توسعه شهری از نظر صلاحیت و بومی بودن آنها باید مورد بررسی قرار گیرد گفت: موضوع ضعف برنامه اجرایی شده از طرف اداره کل میراث فرهنگی برای بافت‌های تاریخی و اعلام نظر صرفاً از نظر محدودیت ارتفاعی و یک ترکیب زمان و بروکراسی که در این پروسه اتفاق می‌افتد از دیگر مباحث مورد تاکید است.

وی با اشاره به نارسایی قراردادهای تیپ ۱۲ اظهار کرد: قراردادهای تیپ ۱۲ از نظر مبانی نظری و توجه نداشتن به شرایط اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی همچنین موضوع توجه نکردن کافی به ظرفیت مناطق و محلات در تأمین نظام ارتفاعی ساختمانی و پهنه‌بندی آنها در طرح‌های توسعه شهری باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: طرح‌های توسعه شهری که تاکنون تهیه شده عملاً به سئوالات مهمی چون مباحث اجتماعی، اقتصادی و حرایم به نوعی پاسخ نداده و صرفاً به وجود کالبدی آنها پرداخته است.

وی ادامه داد: نبود ساختار و مکانیزم مشارکت شهروندان و بهره برداران اصلی طرح‌های توسعه شهری که در پروسه تهیه، اجرا و نظارت بر این طرح‌ها مشاهده می شود، همچنان با برنامه‌ریزی «از بالا به پایین» است و به عبارتی نظام برنامه‌ریزی از پایین به بالا که مردم می‌توانند در تهیه طرح ها مشارکت داشته باشند، عملا در ساختار تهیه طرح‌های توسعه شهری وجود ندارد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه پایگاه داده جامع که به صورت مستمر بتواند اطلاعات را به روز رسانی کرده و در طرح‌های توسعه شهری مورد بهره برداری قرار دهد وجود ندارد، گفت: آخرین موضوع در خصوص طرح‌های توسعه شهری نبود نگرش به آینده و بلاتکلیفی حرکت به سمت اجرای این طرح‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، در سی و چهارمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی کلانشهرهای کشور مقرر شد چهار کمیته با عناوین «کمیته طرح‌های توسعه شهری و محیط زیست، تاب آوری و حریم»، «کمیته ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری»، «کمیته طراحی و سیما و منظر شهری» و «کمیته بازآفرینی شهری» تشکیل شود.

در این نشست از جمله موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفت تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساختمانی بود که معاون شهرسازی معماری شهردار اصفهان در این موضوع تجربیات خود را (که در کمتر از یک ماه صدور پروانه ساختمانی انجام می‌شود) به حاضران ارائه کرد.

در سی و چهارمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی کلانشهرهای کشور همچنین مقرر شد چهار کمیته با عنوان کمیته طرح‌های توسعه شهری و محیط زیست، تاب آوری و حریم که شهرداری اصفهان دیروز عضو این کمیته شد، کمیته دوم موضوع ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، کمیته سوم طراحی و سیما و منظر شهری و کمیته چهارم موضوع بازآفرینی شهری بود.

در این نشست همچنین تصمیم گیری شد که از بین ۱۸ معاون شهرسازی و معماری کلانشهرها، سه معاون برای انجام مذاکره با «فرزانه صادق مالواجرد»  معاون شهرسازی و معماری وزیر و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای بیان در مشکلات طرح های توسعه شهری در کلانشهرها و رسیدن به راهکارهایی در این رابطه انتخاب شوند که معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به عنوان یکی از  نمایندگان معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها جهت بیان مسائل مربوط به طرح های توسعه شهری انتخاب شد.

کد خبر 374010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.