تیموری: میراث فرهنگی نیازمند حمایت قانونی است

معاون گردشگری کشور گفت: امیدواریم با همکاری و ورود کارشناسانه نمایندگان مجلس، بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری برطرف شود.

به گزارش ایمنا، ولی تیموری معاون گردشگری کشور با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینکه موضوع گردشگری به عنوان یکی از دغدغه های کشور مورد توجه قرار گرفته و در سطح کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده است برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت بسزایی دارد، چراکه ما برای توسعه گردشگری، به عزم و اراده ملی نیاز داریم و سازمان از این سطح اهتمام و توجه استقبال می کند.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مشکلات مطرح شده در این گزارش، موضوعات قانونی است، اضافه کرد: امیدواریم با همکاری و ورود کارشناسانه نمایندگان مجلس، بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری برطرف شود.

تیموری ادامه داد: از جمله نقاط قوت این گزارش، بررسی کارشناسانه و جمع بندی موضوعات این حوزه است که برای نخستین‌بار صورت گرفت؛ در این گزارش مطرح شده است که سازمان ابزار و اختیار لازم را برای اینکه مسئولیت حوزه گردشگری را انجام دهد، ندارد و این در حالی است که وقتی تکالیف و مسئولیت گردشگری از ما مطالبه می شود، باید ابزار و اختیار لازم هم داده شود.

وی تصریح کرد: برای نمونه، وقتی یک موافقت اصولی از سوی معاونت گردشگری صادر می شود، ما ۳ بار مجبور به تمدید آن می شویم تا تاییدیه دستگاه‌های دیگر برای اجرا و آغاز به کار سرمایه گذار بخش خصوصی به نتیجه لازم برسد، یا مثلا وقتی از ما خواسته می شود تصویرسازی درست از واقعیات کشورمان برای جذب گردشگران بیشتر صورت گیرد، ابزار و اختیار این اقدام دست ما نیست؛ وزارت امورخارجه، سازمان صدا و سیما و چند دستگاه دیگر باید به این موضوع ورود کنند.

معاون گردشگری افزود: براساس آنچه در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آمده، شاخص‌ها نشان می دهد تاثیر گردشگری بر تولید ناخالص داخلی(GDP) و اشتغال رو به افزایش است. تمام این موارد نشان می‌دهد حوزه گردشگری برغم شرایط خاص کشور، در حال رشد است و بانشاط پیش می رود، این در حالی است که کمتر حوزه ای را سراغ داریم که بعد از برخی اتفاقات اخیر، حرکت رو به جلو داشته باشد، هرچند که این نقاط مثبت، بازتاب لازم را در این گزارش نداشته است.

وی اضافه کرد: تداخل وظایف سایر دستگاه ها با حوزه گردشگری که در این گزارش به آن اشاره شده، یکی از مواردی است که ما هم همیشه به آن انتقاد داشتیم، وقتی قرار است موضوع گردشگری در حوزه اختیار یک سازمان باشد، نباید ۴۰ تکه شود، یک بسته سفر که کوچکترین سایز خدمات سازمان است در اختیار ۳ تا ۴ دستگاه قرار دارد، مجوز حمل و نقل، مجوز گردشگری سلامت، مجوز گردشگری ورزشی و یا زیارتی هر کدام در اختیار یک دستگاه و سازمان است.

تیموری گفت: ما با وجود شرایط فعلی، ۵۲ درصد رشد گردشگر ورودی داشتیم، در حوزه گردشگری داخلی هم موفق عمل کرده‌ایم و این محسوس است. در بخشی از این گزارش به عدم توازن ورودی و خروجی گردشگر اشاره شده، این در حالی است که در حال حاضر توزازن ورود و خروج گردشگر مثبت است و ورودی از خروجی بیشتر شده است.

تیموری افزود: در مجموع، سازمان میراث‌فرهنگی این گزارش را یک گزارش حمایتی می داند؛ ما این گزارش را یک گام به سمت جلو برای آسیب شناسی می‌دانیم و از این دغدغه و اهتمام نمایندگان مجلس برای توسعه گردشگری ارتقای جایگاه این صنعت استقبال می‌کنیم، سازمان میراث‌فرهنگی از ورود کارشناسی و مداخله نمایندگان مجلس در این حوزه حمایت می کند چراکه ما نیازمند حمایت های قانونی هستیم.

منبع: میراث آریا

کد خبر 373990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.