۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
لجبازی کودکان رفتار طبیعی است

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: لجبازی از خصلت‌های دوران کودکی است و بررسی ریشه‌های لجبازی طبیعی بودن این رفتار را اثبات می‌کند و نوع برخورد والدین می‌تواند باعث استمرار این حالت در کودکان می شود.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه لجبازی کودکان بین دو تا سه سالگی اختلال نبوده و یک رفتار طبیعی است، اظهار کرد: معمولاً این رفتار در بین کودکان به دلیل ابراز وجود بروز می‌کند و در سن دو سالگی بچه‌ها با کسب توانایی تکلم و راه رفتن می‌خواهند مستقلانه عمل کنند و خودمختاری خودشان را به نمایش گذارند.

وی با تاکید به اینکه بررسی ریشه‌های لجبازی طبیعی بودن این رفتار را اثبات می‌کند، افزود: در واقع این رفتار از خصلت‌های دوران کودکی است و نوع برخورد والدین می‌تواند باعث استمرار این حالت شود. معمولاً در چهار یا پنج سالگی حالت لجبازی بچه‌ها تغییر می‌یابد و ماهیت و کیفیت آن نیز متفاوت است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه نافرمانی مقابله‌ای کودک با لجبازی تفاوت دارد، اظهار کرد: معمولاً نافرمانی مقابله‌ای بچه‌ها با والدین در سن پنج سالگی است که از روی عمد و با آگاهی این لجبازی را انجام می‌دهد و قصد آزار والدین را دارند.

وی گفت: آنچه که باعث تثبیت لجبازی در بین کودکان می‌شود توجه افراطی اطرافیان به این نوع رفتار بچه‌ها است، در واقع یک مکانیزم شرطی اتفاق می‌افتد و کودک یاد می‌گیرد که برای جلب توجه والدین و اطرافیان لجبازی کند.

ناجی تصریح کرد: والدین وقتی به علت لجبازی کودک پی بردند، بهترین روش، تغییر رفتار است و هنگامی که فرزند کار مطلوبی انجام داد باید او را مورد توجه قرار دهند تا کودک برای جلب توجه بزرگ‌ترها به انجام رفتارهای مطلوب و خوشایند تشویق شود.

این مشاوره و روانشناس معتقد است که محروم کردن، تنبیه و مجازات کردن از تکنیک‌های منفی کاهش رفتار نامطلوب است که در کوتاه مدت جواب می‌دهد ولی از سوی دیگر باعث تولید خشم و ناکامی در بین کودکان می‌شود و عوارض جانبی دیگری را به همراه دارد و نباید سریع به سراغ این نوع تکنیک‌های منفی برای تربیت کودک رفت.

وی ادامه داد: از راهکارهای مهم برای کاهش لجبازی در بین کودکان دادن حق انتخاب به آنان در خوردن نوع غذا و بازی با اسباب بازی و موارد دیگر است که موجب افزایش قدرت تصمیم‌گیری در بین آن‌ها می‌شود. در سن دو و سه سالگی که لجبازی ناشی از خودمختاری و استقلال طلبی است ، باید تلاش کرد خودباوری آنها را بالا برد و استقلال‌شان را تقویت کرد که این اتفاق از طریق تمرین و کسب تجربه‌ها برای او فراهم می‌شود.

ناجی تاکید کرد: والدین می‌توانند با کودکانی که در سن هفت سالگی هستند به صورت استدلالی گفت‌وگو کنند تا فرزندان از انتظارهای والدین آگاه شده و قانع شوند. 

وی یادآور شد: بسیاری از رفتارهایی که در دوران رشد از بچه‌ها می‌بینیم مقتضیات زمان رشدشان است و بروز برخی از رفتارها در بین آنها نشانه اختلال نیست.

ناجی خاطرنشان کرد: باید والدین بیاموزند که "نه گفتن" به بچه‌ها را خیلی تشدید نکنند و همیشه با خواسته‌های فرزندان مقابله نکنند. مخالفت‌های مدوام والدین، لجبازی در بین فرزندان را تقویت می‌کند. بنابراین باید والدین با انعطاف و مدارا کردن و میدان دادن به کودکان از نهادینه کردن لجبازی در خزانه رفتاری بچه‌ها جلوگیری کنند.

کد خبر 373988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.