دفاع از کشت برنج در اصفهان/اعتراض به استخدام فرهنگیان بازنشسته

نمایندگان استان اصفهان در هفته ای گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند، اما اعتراض به استفاده مجدد آموزش و پرورش از فرهنگیان بازنشسته، منحصر کردن مدیریت آب به استان اصفهان و جلوگیری از کاشت برنج در استان اصفهان از مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسینعلی‌ حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی روز دوشنبه -دوم اردیبهشت-مجلس خطاب به پزشکیان که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: مدت ها است که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یک بسته مناسب برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور ارائه کرده است، لازم بود مسئولان و دولت را دعوت کنیم و بخواهیم تا این طرح ها را اجرایی کنند، یا این طرح ها قابل اجرا و خوب است یا نیست، اگر هم نیاز است من نامه پیشنهاد را در این خصوص به شما ارائه بدهم.

وی افزود: در راستای متناسب سازی حقوق، برای تمام نیروهای کشوری و لشکری در بودجه ۹۸ تصمیم گرفته شد و فقط در خصوص کارگران توجهی نشده است، دو سال از تصویب این قانون گذشته است.

پزشکیان خطاب به وی گفت: شما پیشنهاد را ارائه دهید، ما آن را پیگیری خواهیم کرد.

استفاده از فرهنگیان بازنشسته خیانت است

 سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس در تذکر شفاهی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس خطاب  به وزیر آموزش و پرورش، گفت: در آستانه هفته معلم قرار داریم و شما در جلسه رای اعتماد مجلس از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای حفظ کرامت معلمان سخن گفتید، اما هیچ اقدام عملی برای اجرایی کردن قول‌های وعده داده شده انجام ندادید. آیا دادن وعده پرداخت معوقات معلمان در هفته معلم به معنای حفظ کرامت معلم است؟ چرا از رفتن به دانشگاه و علم‌اندوزی معلمان جلوگیری می‌شود؟ آیا معلم برای آموختن نباید کسب دانش کند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس استان اصفهان را در صدر لیست خرید خدمات آموزشی و به کارگیری فرهنگیان بازنشسته دانست و افزود: خرید خدمات آموزشی و استفاده از فرهنگیان بازنشستگان خیانت در حق دانش‌آموزان و معلمان شاغل است. برنامه‌های وزیر برای حل این چالش چیست؟ ما در شهرضا مخالف استفاده از خرید خدمات و استفاده از فرهنگیان بازنشسته هستیم. در خانواده این بازنشستگان، نیروی بیکار جوان وجود دارد.

دست قضات را در مقابله با آمریکا باز بگذاریم

نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه- سوم اردیبهشت ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ماده ۴ این طرح با ۱۸۱ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در حاشیه بررسی این طرح سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر پیشنهادی را مبنی بر ضرورت اضافه کردن عبارت "سایر قوانین مربوطه" بعد از قانون مجازات اسلامی در متن ماده ۴ این طرح کرد و در بیان دلیل آن افزود: هم اکنون باید قوانین مربوطه که پیش از این در رابطه با اقدام متقابل علیه آمریکا مصوب کرده بودیم، نیز به این ماده اضافه شود تا قاضی بتواند بر اساس آن رأی داده و این ماده اجرایی شود، ضمن اینکه قاضی باید بتواند عهدنامه ها، مقابله نامه ها و قراردادهای بین المللی را نیز تحصیل کرده و براساس آن رأی دهد تا در پی آن منافع آمریکای تروریست که به مقابله با ایران برخاسته تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محکوم شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا قوه قضائیه را باید تنها به استناد به قانون مجازات اسلامی منحصر کنیم آن هم در شرایطی که نمی تواند به تنهایی پاسخگوی زیاده خواهی آمریکای خبیث باشد. نمایندگان مجلس با پیشنهاد وی با ۱۲۵ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

علت تاخیر در بررسی‌های کمیسیون عمران درباره سقوط هواپیما در یاسوج مشخص شود

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه روز سه شنبه مجلس با استناد به بند ۷ ماده ۲۲ آیین‌نامه مجلس در خصوص مسئولیت و نظارت بر رعایت اوقات قانونی گفت: ۲۹ بهمن ماه سال ۹۶ یک هواپیمای مسافربری در یاسوج سقوط کرد، در صحن علنی موضوع مطرح و مقرر شد کمیسیون عمران به آن رسیدگی کند. کمیسیون گزارش خود را در تاریخ ۱۱ شهریور ماه سال ۹۷ به معاونت نظارت تقدیم کرده است، اما هشت ماه است این گزارش حادثه در صحن علنی بیان نشده است. همچنین آقای رییس در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۷ در خصوص حادثه هواپیمای ۷۰۷ ارتش به کمیسیون عمران دستور دادند که موضوع را بررسی کرده و گزارش آن را تقدیم کنند که این موضوع هم هنوز انجام نشده است.

وی افزود: وقتی اینگونه به مسائل رسیدگی نشود باید ببینیم چه اتفاقاتی بعد از آن رخ می‌دهد، این حق نمایندگان است که بدانند چه اتفاقی رخ داده است، این موضوع تضییع حقوق مردم است. با متخلفین برخورد شود.

علی مطهری رییس وقت جلسه علنی مجلس در پاسخ به وی گفت: «تاخیر موضوع سقوط هواپیمایی که در یاسوج سقوط کرد را در هیئت رییسه بررسی می‌کنیم. نامه‌ای در این خصوص ارائه دهید تا موضوع فراموش نشود.»

چرا سخت گیری‌ها برای مدیریت آب فقط محدود به استان اصفهان می شود؟

زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس در نطق میان دستور عصر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: مردم و مسؤولان استان اصفهان به ویژه شهرستان مبارکه بار دیگر در مدیریت بحران، سنگ تمام گذاشتند. با توجه به شرایط جنگ اقتصادی مردم از خادمان‌شان در خانه ملت انتظار انجام اقدامات به‌هنگام و همراه با سعه صدر و مطالعه کامل و کافی برای اخذ بهترین تصمیمات را دارند.

وی با اشاره به موقعیت خاص زمین‌های کشت برنج در شهرستان مبارکه گفت: سطح کشت برنج در استان اصفهان با تلاش های مدیران وزارت نیرو از طریق کاهش پرداخت تسهیلات به کشاورزان و پر کردن چاه‌های آب کشاورزی از ۵۰۰۰ هکتار در چهار سال گذشته به ۱۵۰۰ هکتار در سال جاری کاهش یافت، اما چرا سخت گیری‌ها برای مدیریت آب فقط محدود به استان اصفهان می شود؟

در شهرستان مبارکه به جز برنج امکان کشت هیچ بذری وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: آمایش سرزمین، مدل بومی زمین، نوع خاک و مدل کشت در فرایندهای علمی و استانداردهای وزارت جهاد کشاورزی هیچ جایگاهی ندارد. سطح آب در زمین‌های بستر رودخانه زاینده رود خصوصاً در شهرستان مبارکه به جز برنج اجازه کشت هیچ بذری را نمی دهد. در این زمین ها گندم و ارزن هم کاشته شد، اما به دلیل قرار گرفتن آب روی سطح زمین زراعی ریشه این محصولات خفه شد و محصول آن‌ها به بار ننشست.

وی از مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی پرسید: به نظر شما در زمینی که سطح آبش بالاست چه کشتی به جز برنج می‌توان کاشت؟ وقتی آب زاینده رود رها می شود خواسته یا ناخواسته زمین‌های در بستر حریم به رودخانه تا ارتفاع ۳۰ سانتی متری از آب اشباع می شود، چه محصولی به جز برنج که پانصد سال است در این زمین ها کاشته می شود، قابل کشت است؟

امیدوارم طومار شیخ بهایی عملی شود

 سید محمد جواد ابطحی در تذکر شفاهی در جلسه عصر روز سه شنبه مجلس با یادآوری روز شیخ بهایی گفت: امروز روز این بزرگ مرد تاریخ است و جا داشت در مجلس از وی تقدیر می شد؛ البته امیدوارم طومار شیخ بهایی که درباره زاینده رود نوشته شده، عملی شود.

وی با مخاطب قرار دادن رییس جمهور و وزیر امور خارجه گفت: دیگر دست از اعتماد به اروپا و آمریکا بردارید. وادادگی در عرصه سیاست خارجی، بس است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش، خواستار اجرایی شدن بخشنامه تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و نهضت سوادآموزی شد و افزود: حداکثر دو ماه بعد از تصویب قانون باید آیین نامه آن نوشته می‌شد، اما نشد و به جای آن به تازگی بخشنامه خلاف قانونی به اجرا در آمده است که در افکار عمومی معلمان حق التدریسی و نهضت سوادآموزی تشویش به وجود آورده است. آقای وزیر آموزش و پرورش سریعتر اجرای این بخشنامه را متوقف کنید.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس از بطحایی پرسید: چرا نظام رتبه بندی معلمان از دولت به کمیسیون برگشته است؟ آقای وزیر موضوع را پیگیری کنید.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

دوشنبه-۲ اردیبهشت

حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر صمت، آقای وزیر بی تفاوتی و عدم اراده جدی شما در رفع مشکلات مردم بیشتر از گرانی و تورم لجام گسیخته، مردم را اذیت می کند، صرفا تماشاگر نباشید.

ناهید تاج الدین همراه با خدیجه ربیعی فرادنبه و علی اصغر یوسف نژاد  به وزیر آموزش و پرورش، تسریع در پرداخت مطالبات فرهنگیان.

ناهید تاج الدین به وزیر اقتصاد و وزیر صمت، جلوگیری از واگذاری شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران.

حسینعلی حاجی دلیگانی و اکبر رنجبرزاده به وزیر اقتصاد، ظاهراً فراموش کرده اید که وزیر اقتصاد و متولی مستقیم امور اقتصادی کشور هستید. در این مدت چه اقدامی درخصوص کنترل نقدینگی، کاهش تورم و در یک کلام ساماندهی اقتصاد کشور و عمل به وعده های زمان اخذ رأی از مجلس کرده اید؟.

 حسینعلی حاجی دلیگانی، علی اصغر یوسف نژاد و اکبر رنجبرزاده به وزیر صمت و کار، پوشش بیمه زنان خانه دار و قالیباف در جهت حمایت از زنان به عنوان رکن خانواده و توسعه صنایع دستی و جامعه زنان یک ضرورت است.

کد خبر 373985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.