پژوهش محققان ایران شناسی اتریش در مورد صفویان شرح داده می شود

موسسه ایران شناسی مرکز آکادمی علوم اتریش به عنوان یکی از فعال ترین و با سابقه ترین موسسات در مطالعات ایران شناسی فعالیت می کند که در همایش بین المللی صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا شرکت دارد.

علی اکبر جعفری، دبیر اجرایی همایش بین المللی صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این همایش طی سه روز و در سه تالار صائب، ربانی و مهرعلیزاده در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و در قالب سه پنل، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان برگزار می شود.

وی با اشاره به برنامه های جنبی این همایش، افزود: این برنامه ها شامل برنامه های بازدید براساس علاقه مندی مهمانان خارجی است و سعی شده تا با رویکرد نوینی برگزار شود.

دبیر اجرایی همایش خاطر نشان کرد:  در این بازدیدهای تخصصی از اماکن معروف و مشهور اصفهان از جمله میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، خانه مشیر الدوله بازدید می شود، اما در راستای رویکردی نوین، از مکان هایی که ارتباطی با عصر صفویه دارند نیز بازدید صورت می گیرد.

جعفری تاکید کرد: بررسی ارتباطات ایران عصر صفوی و ایران شیعه و اقلیت های مذهبی نیز از جمله برنامه های مورد نظر در این همایش است.

وی افزود: اولین مهمان خارجی این همایش روز جمعه وارد اصفهان می شود و روز یک شنبه نیز آقای رودی متی یکی از پژوهشگران شاخص در حوزه مطالعات صفوی برای شرکت در همایش وارد اصفهان می شود.

جعفری با اشاره به همکاری موسسه ایران شناسی مرکز آکادمی علوم اتریش، گفت: از بین موسسه های ایران شناسی خارج از کشور، این موسسه یکی از فعال ترین و با سابقه ترین موسسات در مطالعات ایران شناسی است و همچنان نقش شاخصی در برگزاری برنامه ها و همایش هایی از این دست در جهان دارد.

وی افزود: گروه تاریخ دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۰، تفاهم نامه  همکاری با این موسسه منعقد کرده است، در اردیبهشت ۱۳۹۵ نیز یک نشست تخصصی در موسسه ایران شناسی مرکز آکادمی علوم اتریش با حضور چهار استاد ایرانی برگزار شد.

دبیر اجرایی همایش افزود: این مراودات زمینه همکاری با پژوهشگران ایران شناسانی، صفویه شناسی و انعقاد تفاهم نامه در دو نوبت را فراهم‌ کرد.همچنین نزهت احمدی،مسئول کمیته روابط بین الملل همایش اظهار کرد: برنامه ریزی برای برگزاری این همایش دو سال زمان برده است اما بر خلاف سایر همایش ها که تنها از طریق فراخوان انجام می شد؛ این همایش با مشارکت موسسه ایران شناسی مرکز آکادمی علمی اتریش و گروه تاریخ دانشگاه اصفهان برگزار شد.

وی افزود: تقسیم کار خوبی بین دو کشور اتریش و ایران برای برگزاری این همایش انجام شده است و داوری مقالات مهمانان حاضر در همایش نیز در موسسه ایرانشناسی اتریش انجام شده است.

مسئول کمیته روابط بین الملل همایش اظهار کرد: مدیریت قبلی موسسه با مهاجرت از آلمان به اتریش موجب پویایی انستیتیو انسان شناسی اتریش شد و در حال حاضر نیز دکتر فلورین ای شووارتس رئیس این موسسه هستند.

احمدی خاطر نشان کرد: آقای جرجیا بوتا معاون سابق موسسه، خانم کریستین نون کریمی معاون موسسه ایران شناسی، رودی متی از دانشگاه گلاور آمریکا و نگار حبیبی از دانشگاه ژنو جزو مهمانان این همایش هستند.

به گزارش ایمنا، این همایش ساعت ۸:۳۰، روز یک شنبه با سخنرانی علی اکبر کجباف دبیر علمی همایش، خانم کریستین لول کریمی مدیر موسسه ایران شناسی مرکز آکادمی علمی اتریش، ریاست دانشگاه اصفهان و مدیر راهبردی وزارت امور خارجه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

کد خبر 373952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.