۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
صفویه شناسان به اصفهان می آیند

همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا با شرکت پژوهشگران و صاحب نظران عصر صفوی از دانشگاه های داخل و خارج کشور از جمله کشورهای آمریکا، ایتالیا، اتریش و ترکیه در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

علی اکبر کجباف، دبیر همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران،‌ اظهار کرد: این همایش بین المللی با رویکرد روابط، سیاست و مناسبات خارجی از دو سال گذشته به منظور شناسایی متخصصان و صاحب نظران برگزار می شود.

وی افزود: در این همایش نظرات و دیدگاه های جدید پژوهشگران صفویه شناس در زمینه مناسبات و روابط فرهنگی ایران و اروپا شناسایی شده و ترسیمی از پژوهش های صفویه شناسی با تاکید بر مسائل فرهنگی و تمدنی انجام می شود.

دبیر علمی همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا خاطر نشان کرد: بررسی جایگاه صفویه در ادوار مختلف، میزان تاثیرگذاری این سلسله در بخش مناسبات جهانی، مناسبات دینی و مذهبی و موضوعاتی در ارتباط با پویایی تمدن و فرهنگ ایران اسلامی از جمله موضوعات مورد بررسی این همایش است.

کجباف خاطر نشان کرد: شناسایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل اصفهان در جهت تحقق مرجعیت ایران و اصفهان در پژوهش های صفویه شناسی، مراجع و مراکز داخل و خارج از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی تصریح کرد: دانشگاه اصفهان، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و قطب علمی صفویه شناسی به منظور شناسایی مولفه های فرهنگی و تمدنی صفویه و همچنین الگویابی و الگوپذیری در راستای تمدن نوین اسلامی از این دوره تاریخی، این همایش را برای علاقه مندان و پژوهشگران برگزار می کند.

دبیر علمی همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا افزود: حوزه فعالیت پژوهشگران صفویه شناس از جمله در حوزه ایران شناسی به دلیل خاص بودن پژوهش ها و چند بعدی بودن آنها بسیار گسترده است.

کجباف با اشاره به تاثیرات سلسله صفوی در ادوار آینده آن، گفت: این تاثیرات از نظر سلبی و ایجابی از جهات متفاوت در تبیین اهمیت صفویان در بخش مناسبات جهانی و در حوزه گرایش های دینی و مذهبی همچنین موضوعاتی که حکایت از پویایی و انحطاط تمدن و فرهنگ ایران اسلامی داشته حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: این همایش در بازشناسی و جهت بخشی به این پژوهش ها بر مبنای نظام مهندسی مبتنی بر اصالت، صداقت،عدالت و بی طرفانه بودن است.

کجباف افزود: این همایش بین المللی  با مشارکت موسسه ایران شناسی آکادمی علوم اتریش، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و قطب علمی صفویه شناسی با تاییدیه کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود.

وی ادامه داد: مهمانان و ارائه کنندگان مقاله از کشورهای مختلف دنیا همچون آمریکا، اسپانیا، آلمان، اتریش، ترکیه و دانشگاه های دیگر هستند.

دبیر علمی همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا گفت: همایش در دو روز متوالی و در تاریخ  هشتم و نهم اردیبهشت در قالب پنل های مختلف و میزگرد تخصصی برگزار می شود، در این میزگرد از دیدگاه ها و پژوهش های پژوهشگران صفویه شناس استفاده و نکاتی به علاقه مندان عرضه خواهد شد.

کجباف ادامه داد: در این راستا دیدگاه های صاحب نظران و پژوهش شناسان درباره دو موضوع  چشم اندازی نوین در منبع شناسی و موضوع یابی در خصوص صفویه شناسی با رویکرد مسائل تمدنی و با تاکید بر مناسبات خارجی، مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: طی این دو روز علاقه مندان و  پژوهشگران صفویه شناس در دانشگاه های ایران حضور پیدا می کنند، ۱۹۰ چکیده مقاله به این همایش ارسال شده است و کمیته داوران با رعایت استانداردهای علمی از این تعداد، ۱۳۰ چکیده را در مجموعه چکیده مقالات تایید و برای چاپ ارسال می کنند.

دبیر علمی همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا تاکید کرد: از مجموع مقالات ارسال شده به همایش، ۶۴ مقاله از ایران و ۱۰ مقاله از دانشگاه های خارج از ایران رسیده است. تعداد ۴۶ مقاله طی دو روز همایش و در سه بخش ارائه خواهد شد.

وی افزود: نکوداشت دو نفر از بزرگان، حسین میر جعفری صفویه شناس در ایران و جهان و لقمان دهقانی صفویه شناس در بخش مناسبات، سیاست خارجی و روابط جهانی برگزار و از آنان تجلیل می شود.

کد خبر 373946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.