اینجا ایران است، صدای ما را از رادیو می‌شنوید

چهارم اردیبهشت سالروز تولد رادیو ایران است. در سال ۱۳۱۹ برای اولین بار، رسانه صوتی ایران با عنوان "رادیو تهران" آغاز به کار کرد. رسانه‌ای که برای بسیاری از اقشار جامعه قابل دسترس و همدم سکوت بسیاری از مردم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درسال ۱۳۰۵ مقدمات ورود بی سیم به ایران توسط وزارت جنگ آماده شد و در این سال ایران مجهز به استفاده از بی سیم برای برقراری ارتباط شد. توسعه تجهیزات رادیویی ایران در مهر ماه سال ۱۳۱۳ موجب تصویب تشکیل رادیو شد. پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت پست و تلگراف، برای مدیریت برنامه‌های رادیویی، سازمان پرورش افکار تشکیل شد که شامل کمیسیون‌های مطبوعات، سخرانی، نمایش‌های رادیویی و موسیقی بود.

در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ در جاده قدیم شمیران که محل کنونی وزارت ارتباطات است، اولین بی سیم فرستنده رادیویی نصب شد و به دلیل کوتاه بودن موج‌های ارسالی، فقط ساکنین تهران قابلیت شنیدن رادیو را داشتند به همین دلیل این رسانه صوتی، "رادیو تهران " نام گرفت. رادیو در ابتدا فقط هشت ساعت برنامه داشت که شامل موسیقی، اخبار و گفتارهای تاریخی و مذهبی و سیاسی بود. سه سال بعد، رادیو تهران بخش‌های خود را افزایش داد و ساعت پخش برنامه نیز سه ساعت برای صبح‌ها بیشتر شد. دو سال بعد نیز رسانه صوتی ایران، برای جمعه‌ها و روزهای تعطیل نیز برنامه‌هایی را تدارک دید و در سال ۱۳۲۷ در میدان ارگ، استودیویی برای بخش اخبار رادیو احداث شد. در سال ۱۳۳۶ نام رادیو تهران به "رادیو ایران" تغییر یافت.

مسئولیت اداره رادیو در ابتدای تشکیل خود به اداره کل انتشارات و تبلیغات، به مدیریت دکتر عیسی صدیق، وزیرفرهنگ وقت، واگذار شد و اهداف آن تعیین سیاست خط و خط مشی رادیو، توسعه فرهنگ عمومی و آشنایی مردم با زندگی نوین، شرح تحولات کشور، تأسیس مدرسه‌ای برای تربیت خطیب، قصه گو و شاهنامه خوان و در نهایت، تأسیس مدرسه‌ی هنرپیشگی بود.

"خبرگزاری پارس"، مسئول تهیه و پخش اخبار بود که در ابتدا، تکه‌هایی از روزنامه‌ها بریده می‌شد و در اختیار گویندگان قرار می‌گرفت، اما پس از مدتی این بخش تبدیل به یک خبرگزاری جدی شد که خودش مشغول تهیه و پخش اخبار شد و رفته رفته، فرستندگان سیاری نیز در سطح شهر شروع به فعالیت کردند و مصاحبه‌ها و اخبار را به صورت زنده برای رادیو مخابره می‌کردند. اخبار خارجی نیز توسط "تله تایپ" که نقش خبرنگار را داشت، به دست رادیو می‌رسید و همانجا توسط مترجمان ترجمه می‌شد و در اختیار گویندگان قرار می‌گرفت.

پس از انقلاب اسلامی، نام سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تغییر نام یافت. ریشه‌های بسیاری از هنرهای نمایشی امروزه، به رادیو برمی گردد که به لطف احداث آن، هنرجویان حرفه‌ای را هم برای بازیگری و هم برای گویندگی تربیت کرده است و امروز ۷۹ سالگی آن را جشن می‌گیریم.

کد خبر 373926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.