۶۶۰ گلوگاه در محلات اصفهان وجود دارد

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شهر اصفهان حدود ۶۶۰ گلوگاه در محلات وجود دارد که می‌تواند به لحاظ کالبدی، اجتماعی و ایمنی، شهر و شهروندان را دچار مخاطره کند، از این رو توجه به بازگشایی این گلوگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در برنامه رادیویی «صدای شهر» ضمن تبریک سالروز تولد شیخ بهایی دانشمند اصفهانی، فرارسیدن این روز را به جامعه معماران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: مسیری که شیخ بهایی ۴۰۰ سال پیش در این شهر روشن کرد، همیشه پایدار بماند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته درکمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: از مهم‌ترین موضوعاتی که از ابتدای فعالیت این کمیسیون در شورای پنجم در دستور کار قرار گرفت، تسهیل امور مردم بود.

تسهیل صدور پروانه ساختمان

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تسهیل در فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی در این راستا انجام شد، تاکید کرد: هدف تسهیل گری، هم برای مردم و هم برای انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بود که نتایج قابل توجهی به همراه داشت.

وی بررسی طراحی ایستگاه‌های قطار شهری، توجه به بافت‌های تاریخی و فرسوده ، پیگیری ضوابط تشویقی در بافت‌های فرسوده، در نظر گرفتن سند جامع برای شهر، سند زیباسازی شهر اصفهان و برنامه راهبردی برای طراحی ایستگاه‌های خط دو قطار شهری اصفهان را از دیگر اقدامات انجام شده طی سال گذشته در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد.

طغیانی با بیان اینکه در سال‌جاری از مهم‌ترین موضوعات در دستورکار، توجه به پروژه‌های محرک توسعه در داخل محلات و بازگشایی گلوگاه‌های محلات شهر است، گفت: در شهر اصفهان حدود ۶۶۰ گلوگاه در داخل محلات وجود دارد که می‌تواند به لحاظ کالبدی، اجتماعی و ایمنی،  شهر و شهروندان را دچار مخاطره کند، از این رو توجه به بازگشایی این گلوگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پراکندگی این گلوگاه‌ها در محلات مناطق ۱۵ گانه شهر وجود دارد که توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رصد شده و بررسی‌های کارشناسی برای بازگشایی آنها صورت گرفته است.

آغاز بازگشایی گلوگاه ها در سال جاری

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: یکی از الزاماتی که در بودجه ۹۸ برای هر کدام از مناطق ۱۵ گانه شهر در دستور کار قرار گرفته، این است که در سال‌جاری هر منطقه حداقل بر روی چهار یا پنج گلوگاه متمرکز شود و با استفاده از مشارکت مردم، مبنای بازگشایی این گلوگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: اگرچه ممکن است بازگشایی گلوگاه‌ها در حد پروژه‌های کلان شهری، شوی شهری برای مدیران مناطق ۱۵ گانه نداشته باشد، ولی نتایج آن می‌تواند در ارتقاء کیفیت محلات و زندگی ساکنان آن مؤثر باشد.

طغیانی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری اصفهان در تعریف پروژه‌های عمرانی بزرگ و کوچک مقیاس در بودجه ۹۸ ، گفت: از ابتدای فعالیت دوره پنجم شورای شهر اصفهان یکی از موضوعات مورد توجه این بود که شهر اصفهان تنها نیاز به پروژه‌های عمرانی بزرگ ندارد، از این رو پروژه‌ها را به سه دسته کلان، بزرگ مقیاس و کوچک دسته‌بندی کردیم.

وی با بیان اینکه مصداق بارز پروژه‌های کلان، رینگ حفاظتی شهر به طول ۷۸ کیلومتر است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر عملیات عمرانی دو نقطه آن از جمله تقاطع غیر همسطح در بزرگراه شهید اردستانی و مجموعه پلها و تقاطع غیر همسطح نصف جهان در حال اجرا است.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پروژه‌های بزرگ مقیاس مثل بلوار فرزانگان در منطقه ۱۴ است که مشکلات ترافیکی شمال اصفهان را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده پروژه‌های شهری اصفهان، پروژه‌های کوچک مقیاس بود که خود را به صورت کتابخانه و فرهنگسرا نشان می‌داد، تاکید کرد: از این رو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با نظر تمام اعضاء بر این موضوع متمرکز شد که برای تحقق عدالت اجتماعی، پروژه‌های کوچک مقیاس را در سطح محلات شهر تعریف کند.

حمام نقاشی پروژه محرک توسعه است

طغیانی اظهارکرد: برای اولین بار در مدیریت شهری بر روی پروژه‌های محرک توسعه متمرکز شدیم و معتقدیم این پروژه‌ها فضای زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت آنها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت پروژه‌های محرک توسعه، تصریح کرد: این پروژه‌ها زودبازده هستند و علاوه بررفع مشکل کالبدی به سمت مباحث اقتصادی و توسعه محلات حرکت می‌کند.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان از "حمام نقاشی" در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان به عنوان یکی از پروژه‌های محرک توسعه نام برد و ادامه داد: با مرمت دقیق حمام و تبدیل آن به یک نقطه گردشگری، ضمن حفظ اصالت آن، می‌توان به ارتقاء شرایط اقتصادی و تعاملات اجتماعی کمک کرد.

کد خبر 373873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.