نگاه مهندسی را به نگاه اجتماعی تبدیل می کنیم/به کمک های انسان دوستانه خود ادامه می دهیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه سیاست‌های شهری را به سمت اجرای عدالت پیش می‌بریم، گفت: مدیریت شهری عدالت اجتماعی را با نگاه به مناطق محروم محقق می کند تا امکان استفاده از امکانات برای همه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان صبح امروز در نشست خبری حاضر شد و به پرسش خبرنگاران در خصوص مسائل مختلف شهر پاسخ داد.

وی در این نشست گفت: با توجه به تلاقی ایام فرخنده نیمه شعبان با هفته فرهنگی اصفهان و زادروز شیخ بهایی و روز معمار امیدواریم بتوانیم این حس و روحیه شادابی و فضای مطلوب را تا پایان سال داشته باشیم تا در راستای خدمات رسانی به شهروندان اصفهانی بیش از پیش دستاوردهای خوبی را حاصل کنیم.

شهردار افزود: مردم و خبرنگاران باید در جریان وقایع، رویدادها و پیشرفت های شهر قرار گیرند و از سویی دیگر مدیران شهر نیز باید از نقطه نظرات خبرنگاران به عنوان نمایندگان مردم برای ارتقاء سطح خدمات رسانی به شهروندان استفاده بیشتری ببرند.

از تفکرات سازه‌ای حاکم بر شهرداری فاصله می‌گیریم

شهردار اصفهان گفت: طبق شعارهایی که در ابتدای مدیریت داشتیم پیش می رویم و تلاش می کنیم که از نقطه نظرات و تفکرات سازه ای که در شهرداری حاکم است فاصله بگیریم و نگاه مهندسی را به نگاه اجتماعی تبدیل کنیم، اقدامات صورت گرفته از ابتدا تاکنون نیز بر همین اساس بوده است.

نوروزی ادامه داد: در ابتدای فعالیت‌مان در مدیریت شهری از ما سوال پرسیده می‌شد چرا در شهر کارهای عمرانی صورت نمی ‌گیرد این در حالی بود که ما با برنامه سکان مدیریت شهر را بر عهده گرفتیم بنابراین در ابتدا باید مسائل را بررسی و سپس فعالیت‌های عمرانی را آغاز می‌کردیم.

فعالیت های عمرانی در سال ۹۷ به اوج خود رسید

وی اضافه کرد: اقدامات عمرانی شهر در سال گذشته به اوج خود رسید، به طوری که امسال به ما گفته می شود چرا فقط به کارهای عمرانی در شهر رسیدگی می کنید این در حالی است که مدیریت شهری هم به کارهای عمرانی و آبادانی در شهر و هم به نرم افزارها و مسائل فرهنگی توجه می‌کند؛ اگر بخشی از کار به تندی پیش رود و بخش دیگری متوقف شود توازن در کار وجود ندارد و باید به همه موارد همزمان پرداخت.

شهردار اصفهان با اشاره به هفته فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از برنامه های شهر در هفته فرهنگی برای همدردی با ملت سیل زده ایران تعطیل شد، اما برنامه های مختلفی از این هفته در حال انجام است و مواردی که خاص بوده را با تغییر رویکرد اجرا می کنیم.

همه باید از محور چهارباغ مراقبت و پاسداری کنند

نوروزی در ادامه به ساماندهی محور چهارباغ اشاره کرد و گفت: محور چهارباغ با حساسیت ویژه به عنوان یک کار عمرانی فرهنگی در دستور کار است؛ برای اجرای این طرح فراخوانی داده شد تا از نقطه نظرات همه مردم و معماران استفاده کنیم در این راستا روز گذشته به دنیال سلسله نشست های اصفهان فردا با معماران شهر جلسه ای داشتیم، زیرا اعتقاد داریم همه باید از محور چهارباغ مراقبت و پاسداری کنند؛ تمامی این برنامه ها تصادفی نیست و نیاز به برنامه دارد.

افزایش ۳۷درصدی بودجه شهر

شهردار اصفهان با اشاره به افزایش بودجه‌ شهر، تصریح کرد: امسال تنها شهرداری اصفهان در کشور توانسته بودجه‌ شهر را ۳۷ درصد افزایش دهد، البته جذب این بودجه کار ساده‌ای نبوده است بودجه سه هزار میلیارد تومانی سال ۹۷ امسال به چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که این اقدام نیاز به برنامه‌ریزی، تدبیر، کار مداوم و شبانه روزی همراه با همراهی و تعامل مردم داشت.

وی با اشاره به ادغام اداره خلاقیت و پژوهش خاطرنشان کرد:  اطمینان داریم در این حوزه در سال ۹۸ اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

شهر اصفهان تاب آور است

نوروزی با اشاره به وقوع سیل و مهاجرت برخی از مردمان شهرهای دیگر به اصفهان گفت: سال گذشته همه نگران خشکسالی و نابودی زاینده رود و مهاجرت مردم از اصفهان بودند، اما اتفاقات پیش بینی نشده‌ای همچون سیل در کشور رخ داد که همه نگران مهاجرت مردم از شهرهای دیگر به اصفهان هستیم و اینکه چگونه این بلای طبیعی را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: البته مدیریت سیل نیاز به برنامه ریزی دقیق و مدونی دارد، برنامه هایی برای بازسازی مادی‌ها و جوی‌های اصفهان داریم و تنها نگرانی امروز ما این است که اتفاق غیرمترقبه دیگری رخ ندهد تا معادلاتمان را برهم بزند. اکنون مادی ها و انشعاباتی که در شهر وجود دارد برای پشتیبانی از رودخانه زاینده رود آماده شده و خوشبختانه اصفهان تاب آوری لازم برای مقابله با سیل را دارد.

زیرساخت‌ها را برای تسهیل امور فرهنگی فراهم می‌کنیم 

نوروزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه ادامه برنامه‌های فرهنگی و تفریخی شهرداری گفت: شهرداری همان گونه که خدمات ارائه می دهد؛ زیرساخت‌ها را برای تسهیل امور فرهنگی فراهم می کند و زمینه سازی برای احداث سینما نیز از همین موارد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سینما ساحل اصفهان را با کمک بخش خصوصی تجهیز و تنها سالن این سینما را به ۹ سالن تبدیل کردیم، ادامه داد: هدف این بود که در این سالن اتفاقات خوبی رخ دهد و اخلاق و موازین شرعی ترویج یابد، البته مردم باید در فضایی مناسب شاد باشند، اما اینکه در این سینما چه چیزهایی تولید و ارائه می شود نیاز به نظارت دستگاه های مربوطه دارد؛ ما نمی توانیم خیابان بسازیم و مواظب باشیم در آن خیابان شهروندان مرتکب گناه نشوند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: هدف شهرداری این است تا جوانان و مردم اوقات فراغت خود را درست سپری کنند؛ ماموریت شهرداری توسعه فضاهای فرهنگی است و در این راستا امیدواریم بتوانیم مراکز فرهنگی و سینماها را افزایش دهیم.

از تمامی امکانات برای شادی شهروندان استفاده می‌کنیم

نوروزی با اشاره به راه اندازی سینمایی در رهنان طی سال گذشته تصریح کرد: علی‌رغم گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی نه تنها سینمایی در شهر اضافه نشده بود، بلکه یکی از سینماهای شهر نیز تعطیل شده بود، اما در یک سال گذشته در رهنان و خوراسگان سینما راه اندازی کردیم، از همه امکانات استفاده می‌کنیم تا شادابی در بین شهروندان وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های شاد در شهر برگزار شود، گفت: قرار بود چهار سینما در سطح شهر راه اندازی شود، اما با وجود برنامه‌های سنگینی که وجود داشت موفق به ایجاد دو سینما در شهر شدیم البته در این راستا به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد.

شهردار اصفهان افزود: اگر احداث سینما، ساماندهی چهارباغ و توسعه فضاهای فرهنگی و بازسازی آن‌ها را دور از اقدامات ارزشمند برای ارتقاء سطح فرهنگی جامعه بدانیم این موضوع با واقعیت سازگاری ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد: شهرداری اصفهان بتواند در سال‌های آینده در هر منطقه محروم شهر یک سالن سینما احداث کند و مراکز فرهنگی را با توجه به نیاز جامعه امروز افزایش دهد.

راهکارهای خوبی برای حفظ سبزینگی فضای سبز داریم

نوروزی با اشاره به وضعیت فعلی فضای سبز شهر اصفهان گفت: دیر زمانی ۱۲ هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود داشت که البته بخش زیادی از آن باغات بود که امروز تبدیل به مجتمع‌های مسکونی و خیابان‌های عریض و طویل شده است به طوری که امروز تنها پنج هزار هکتار فضای سبز در شهر وجود دارد که ۳۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است.

وی ادامه داد: در شرایط کم آبی، حفظ فضای سبز و درختان شهر دغدغه شهرداری بود از این رو سال گذشته ستاد مبارزه با خشکسالی برای نجات فضای سبز و درختان که بخشی از هویت شهر به شمار می‌رود، تشکیل شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای نجات درختان شهر سال گذشته ۳۳ هزار تانکر آب خریداری کردیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته دو تصفیه خانه در جنوب و شمال شهر اصفهان راه اندازی شد که امسال نیز این اقدامات استمرار خواهد داشت تا آب تصفیه شده را برای فضای سبز و درختان استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: امسال نیز باتوجه به بارندگی‌هایی که داشتیم شهرداری راهکارهای خوبی برای حفظ سبزینگی فضای سبز شهر اصفهان در نظر دارد.

نوروزی با بیان اینکه برای مناطق ۱۲ و دو شهرداری اصفهان در سال گذشته تصفیه خانه شمال با همکاری یک شرکت دانش بنیان افتتاح شد، گفت: همین خشکسالی و فشارها باعث شد امسال در نقطه دیگری از شهر، تصفیه خانه ایجاد کنیم و بخشی از پساب را در اختیار گرفتیم.

به سمت توسعه فضای سبز پایدار حرکت می‌کنیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته علی رغم خشک شدن چاه‌های آب، شهرداری اصفهان توانست سه هکتار فضای سبز در سالن اجلاس ایجاد کند، گفت: نگاه ما به توسعه فضای سبز دیگر مانند گذشته نیست چرا که نمی توانیم از درختچه‌ها و درختانی که آب زیادی نیاز دارد استفاده کنیم، بنابراین ناگزیریم اقدامات علمی انجام داده و از درختان و گیاهان مقاوم به کم آبی برای حفظ فضای سبز شهر استفاده کنیم.

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۷ هزار مترمربع چمن مقاوم به کم آبی را جایگزین چمن های پرآب شهر کردیم، گفت: در سال جاری اعتبار زیادی برای توسعه فضای سبز در بودجه پیش بینی کردیم به طوری که ۵۲۰ هزار مترمربع فضای سبز هدف گذاری شده همچنین برای سال آینده نیز ۹۳۶ هزارمترمربع پیش بینی شده است.

وی تأکید کرد: هدف شهرداری اصفهان حرکت به سوی فضای سبز پایدار و مقاوم در برابر خشکسالی است چراکه می توانیم با این سیاست فضای سبز جدید مورد نیاز شهر را ایجاد کنیم؛ البته امیدواریم سال ۹۸ سالی پرخیر و برکت تر از سال گذشته باشد.

۸۸.۴ درصد بودجه شهر در سال گذشته محقق شد

شهردار اصفهان تصریح کرد: سال گذشته شهرداری اصفهان موفق به تحقق ۸۸.۴ درصدی بودجه شد که در این راستا در بین کلان شهرهای کشور از وضعیت بسیار خوبی در خصوص تحقق بودجه برخوردار بود.

نوروزی ادامه داد: سال گذشته در این موقع خیلی ها فکر می کردند که شهرداری اصفهان نمی تواند بودجه سه هزار میلیارد تومانی را تحقق بخشد، اما با توجه به شناخت از توانمندی مجموعه مدیریت شهری، خوشبختانه در پایان سال ۸۸.۴ درصد بودجه تحقق یافت آن هم در شرایطی که بسیاری از کلان شهرها با مشکل بزرگ عدم تحقق بودجه مواجه شدند.

وی افزود: باتوجه به تحقق بودجه، موفق شدیم حقوق تمام کارگران و کارمندان خود را به روز پرداخت کنیم و تحقق این مهم موفقیت بزرگی برای شهرداری اصفهان بود.

تا حدامکان در بخش‌های فرهنگی هزینه کرده‌ایم

شهردار اصفهان با بیان اینکه تا حدامکان در بخش‌های فرهنگی هزینه کرده ایم، گفت: در ابتدای فعالیت دوره جدید مدیریت شهری برخی اظهار نظر کردند که بودجه مساجد را قطع کردیم در حالی که بودجه‌های مساجد منطقی و دقیق شد به گونه‌ای که اثر بخش باشد، البته تمام تعهدات را پرداخت کردیم، اما مواجه بودیم با عمل به قول‌های داده شده بی‌حساب یا حقوق عقب افتاده کارگران که در این راستا هر انسان عاقلی می‌داند که باید به فریاد کارگران برسیم، اما خوشبختانه سال ۹۷ همه چیز روال منطقی پیدا کرد و به مساجد و موسسات فرهنگی نیز کمک‌هایی شد و ۷۰ درصد آنچه تعهد داشتیم را عملی کردیم، امیدواریم در چهارچوب بودجه امسال نیز باز هم این سیاست را ادامه دهیم.

نقد رسانه‌هایی که جایگاه حقوقی دارند و شناسنامه‌دار هستند می‌تواند تأثیرگذار باشد

وی با بیان اینکه قانون مطبوعات حقوقی برای خبرنگاران در نظر گرفته است، اظهار کرد: آزادی واژه‌ای است که باید از آن درست استفاده کرد، حق آزادی نباید موجب ضرررساندن به دیگران شود، البته قانون برای آزادی محدودیت ایجاد کرده بنابراین باید آزادی در چهارچوب قانون باشد و هرکسی خارج از این چهارچوب اظهار نظر کند، فرد یا دستگاه متضرر، حق درخواست رسیدگی از سوی دستگاه قضایی را دارد و انتظار می‌رود که دستگاه قضایی براساس عدالت و قانون عمل کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت شهرداری اصفهان از یک کانال تلگرامی گفت: ما معتقد به رعایت اصل قانون هستیم، آنچه برای ما مهم است اینکه اصل حاکمیت قانون برای همه وجود دارد یعنی همه در برابر قانون برابر هستند و انتظاری که از این اصل وجود دارد اینکه هرکسی مرتکب تخلف شد دستگاه قضایی عادلانه رسیدگی کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نقد رسانه‌هایی که جایگاه حقوقی دارند و شناسنامه‌دار هستند می‌تواند تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: افرادی که اساسنامه، شناسنامه و چارچوب دارند اگر نقد می‌کنند حق به طرف مقابل نیز می‌دهند که از حقوق خود دفاع کند.

مباحث حقوق شهروندی باید به گفتمان همگانی تبدیل شود

نوروزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر توجه و رسیدگی به فضای سبز شهر اصفهان در برابر اقدامات ناشایستی که از سوی عده‌ای از شهروندان انجام می‌شود مانند روشن کردن آتش در فضای سبز، اظهار کرد: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از اقدامات ناپسندی که گاهی در برخی نقاط شهر صورت می‌گیرد جلوگیری کند، اینکه شهروندان در ناژوان چوب‌های خشکیده را بسوزانند یا در پارک‌ها و فضای سبز طباخی کنند، فرهنگ غلطی است که باید اصلاح شود و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد تا از امکانات و موهبت‌های ایجاد شده در راستای رفاه عمومی استفاده کنیم.

وی افزود: اگرچه مراقبت‌های ویژه‌ای از فضای سبز شهر صورت می‌گیرد، اما وقتی تعداد افرادی که مرتکب اشتباه می‌شوند، افزایش یابد باید با بسیج همگانی و نهادینه کردن فرهنگ صحیح در بین افراد جامعه از این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه باید حق طبیعت را رعایت و به حقوق یکدیگر تجاوز نکنند، گفت: باتوجه به راه اندازی خانه حقوق باید مباحث حقوق شهروندی به یک گفتمان همگانی تبدیل شود. 

درصدد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذشته هستیم

نوروزی اظهار کرد: زمانی که ما آمدیم بسیاری از پروژه‌های شهر تعطیل یا نیمه کاره رها شده بود این حقیقتی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند؛ پروژه میدان امام علی (ع) اگر سال قبل گفته می شد ۱۴ ساله؛ امسال می‌گویند پروژه‌ای ۱۵ ساله؛ اما کسانی که در آن محل کسب و کار داشتند می‌دانند که در یک سال و نیم گذشته چه اتفاقاتی برای این پروژه رقم خورده است به طوری که دیوار بلند بی اعتمادی بین کسبه آن محل و شهرداری بسیار کمرنگ شده است.

 وی ادامه داد: پروژه میدان امام علی (ع) تحریم مردمی شده است ما معتقدیم هرکاری صورت می‌گیرد باید با رضایت مالکان آن محل باشد و باید با دریافت برنامه و مشارکت مردمی برنامه‌ ریزی شود؛ در ابتدای کار در این محل رضایت مردمی و کسبه وجود نداشته و همچنین ابزارهایی که یک مجموعه بزرگ برای اجرای پروژه نیاز داشته فراهم نبوده است.

شهردار اصفهان اضافه کرد: از مالکان پروژه امام علی (ع) بپرسید که این پروژه در حال حاضر در چه مرحله ای است آیا ما در تخریب و شکل گیری مراحل بعدی این پروژه از نظرات مردم استفاده کرده‌ایم یا خیر؛ ما با دریافت نظرات و رضایت کسبه توانستیم دیوار بی اعتمادی بین آن ها و شهرداری را کم کنیم. برای احداث بازار روز، نمایشگاه و ... در فضایی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع با یک شرکت خارجی وارد مذاکره شدیم.

وی ادامه داد: پروژه اجلاس زمانی که ما مدیریت شهر را به عهده گرفتیم تعطیل بود و همچنین میلیاردها تومان بدهکاری داشت؛ امروز ۲۳ پیمانکار با ۳۰۰ قرارداد و ۲۰۰ مهندس و کارگر در آنجا مشغول کار هستند، آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور سخت‌تر شده و در مقابل بخشی از بدهی پیمانکاران را تا جایی که در توان‌مان بود پرداخت کردیم.

وی ضمن دعوت از خبرنگاران برای بازدید از این پروژه گفت: چند پل از جمله پل شهید روح الامین، شهید بالایی و ... در این محل احداث شده است، خوشبختانه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در پروژه شهید کشوری استقبال کرده‌اند چرا که می دانند قرار است چه اتفاقاتی در آن محل بیفتد و بازار خرید و فروش چه ارتقائی خواهد داشت.

شهردار اصفهان به پروژه چهارباغ اشاره کرد و گفت: پروژه چهارباغ برای همه دغدغه است و البته حق دارند که نسبت به چهارباغ حساس باشند.  هرلاین چهارباغ ۱۱۰۰ متر است که ۳۰۰ متر آن زمانی که ما آمدیم ساخته شده بود، اگر من از ابتدا می‌خواستم آن را آماده کنم مدل کنونی را نمی پسندیدم اما اکنون این امکان وجود ندارد تا ما اصلاحات و تغییراتی برای آن ۳۰۰ متر ساخته شده انجام دهیم، اما برخی تغییرات و اصلاحات را برای گودبرداری ها در آن محل در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: طی فراخوانی از تمام معماران با هماهنگی میراث فرهنگی دعوت کردیم تا طبق برنامه میراث فرهنگی هماهنگ و هم گام باشند؛ اگر شهروندان نظرات دقیق و کارشناسی داشته باشند ما می پسندیم و استفاده می کنیم.

شهردار اصفهان گفت: چهارباغ پروژه نیست، بلکه یک برنامه است؛ زیرا برنامه قابل اصلاح و تغییر است و پروژه چهارباغ در مسیر جدید آمادگی اصلاح دارد.

املاک بلاتکلیف پیگیری می‌شود

شهردار اصفهان گفت: بعضی از پروژه‌ها که احداث شده و به پایان رسیده متأسفانه مالکان آن مشخص نیست و ما هر روز درگیر مسائل حقوقی آن هستیم از جمله پل اشکاوند که با وجود اینکه این پروژه به پایان رسیده بود، اما مالکان آن مشخص نبودند و هر متری از آن ۱۰ مالک دارد که با قولنامه به شهرداری مراجعه می‌کنند و بلاتکلیف هستند که در حال پیگیری این موارد هستیم.

پروژه‌های بزرگ شهر روی ریل توسعه

وی با اشاره به پروژه میدان استقلال اظهار کرد: برای بخش اجرایی این پروژه برآورد ۱۵۰ میلیارد تومانی شده بود که ما برای ادامه خط یک روی پل، ۱۰ میلیارد تومان تا الان پرداخت کرده ایم، ۱۶ میلیارد تومان هم به قرارگاه سازندگی بدهکار هستیم، ۱۵ میلیارد تومان نیز سهم ۱۰ درصد می شود که تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان باید بپردازیم.

نوروزی با اشاره به اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح در اتوبان شهید اردستانی گفت: باتوجه به جدول زمانبندی که برای اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح در اتوبان اردستانی در نظر گرفته شده بود اکنون جلوتر هستیم چراکه زیرساخت‌ها برای آسفالت ریزی آن فراهم شده و قول می‌دهیم این پروژه را طی ۱۰ ماه به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به رینگ حفاظتی شهر تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد کلنگ زنی پل ها و تقاطع غیر همسطح نصف جهان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه ها در کنار کارخانه قند بودیم که امیدواریم ۱۸ ماهه این پروژه را نیز به پایان برسانیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای احداث پل تقاطع غیر همسطح نصف جهان به تهران رفتیم و پس از آزادسازی زمین آن و اقدامات قانونی آغاز به کار کردیم، آزادسازی زمین این پروژه ۲۳ میلیارد تومان هزینه داشت و با احداث حلقه حفاظتی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های موثر در توسعه و محرک توسعه شهر را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: شاید صدای ما به همه نرسد، اما شما اصحاب رسانه و خبرنگاران صدای ما را به گوش همه مردم برسانید و بگویید چه اقدامات بزرگی در شهر در حال انجام است.

تراموا به اصفهان می‌آید

نوروزی با بیان اینکه راه اندازی تراموا در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: مکاتباتی با بخش خصوصی برای راه اندازی تراموا انجام داده‌ایم چراکه شهر اصفهان نیازمند تراموا است، حال اگر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها به گونه‌ای روند خود را طی کند که ما بتوانیم این وسیله حمل و نقل را در خدمت رسانی به مردم قرار دهیم این اقدام را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

 هیچ پروژه‌ای در شهر تعطیلی ندارد

وی با بیان اینکه امروز هیچ پروژه‌ای در شهر تعطیلی ندارد، ادامه داد: طرح جامع شهر را به صورت مسئله محور در مراجع رسمی پیش می‌بریم و اگر مراحل نهایی را طی کند، مسائل شهر را رفع می‌کند.

یک سوم از بودجه را به حمل ونقل عمومی اختصاص داده‌ایم

شهردار اصفهان افزود: در سال جاری یک سوم بودجه یعنی یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه را به حمل ونقل عمومی اختصاص داده‌ایم، ۵۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت برای مترو دریافت کرده‌ایم که ۲۵۰ میلیارد تومان از این اوراق مشارکت را باید دولت بپردازد، گرفتن اوراق مشارکت هنر است که ما توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اضافه کرد: ۲۸ اسفند ۹۷ ساعت هشت شب دولت به بانک مرکزی ابلاغ کرد که ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل اتوبوسرانی در نظر بگیرد، اما زمانی این ابلاغ به بانک مرکزی داده شد که عملا همه جا تعطیل بود و پس از اتمام تعطیلات نوروز پیگیر این مسئله شدیم، اما به ما گفتند این بودجه سال ۹۷ بوده و نمی‌توان آن را عملی کرد؛ تلاش‌های بسیاری کردیم تا این ۲۰۰ میلیارد تومان از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که در حمل ونقل گذاشته بودیم را به بودجه سال ۹۸ اضافه کنیم که در اصل این مبلغ که از بودجه سال ۹۷ بود را به بودجه سال ۹۸ اضافه کنیم، تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا بالاخره روز گذشته خبر رسید که این رقم تصویب شده و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه ۹۷ را به درآمد ۹۸ اضافه کرده‌اند.

نوروزی خاطرنشان کرد: امروز صبح که برای حضور در این نشست با مترو آمدم یکی از شهروندان گفت به اتوبوس‌های شهر رسیدگی کنید، باید اعلام کنیم تاکنون ۵۰ اتوبوس نو خریداری کردیم همچنین ۱۵۰ اتوبوس را هم بازسازی کرده‌ایم و حال ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه شده را نیز در این مسیر استفاده خواهیم کرد.

اصفهان در حوزه حمل و نقل مسیر خوبی را طی می‌کند

وی با بیان اینکه اصفهان در حوزه حمل و نقل مسیر خوبی را طی می‌کند، گفت: در حال حاضر ایستگاه‌های جدید مترو را با شیوه‌های جدید در زیرزمین احداث می‌کنیم، پنج ایستگاه در حال ساخت است، TBM زیرزمین با طول صدمتری با کارترهای جدید کارآمد در زیرزمین در حال کار هستند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اقدامات انجام شده دیدنی است، به همین دلیل درصدد هستیم اردویی یک روزه برای دیدن پروژه‌های عمران و آبادانی شهر بگذاریم تا از نزدیک شاهد تحولات در شهر باشید، تاکید کرد: کارترهای دوم که هرکدام ۱۶ تن وزن دارد را از گمرک آزاد کرده‌ و برای عقب نماندن از کار، از دو جبهه حرکت می‌کنیم، یکی از میدان امام حسین (ع) به سمت زینبیه و دیگری از سمت کهندژ به میدان امام حسین (ع).

وی با بیان اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه مسئول احترام به حقوق شهروندان هستند و همانطور که نقاط ضعف را بازتاب می‌دهید باید نقاط قوت شهرداری را هم به گوش مردم برسانید، تصریح کرد: شهرداری اصفهان توانسته در بودجه‌ها از همه شهرداری‌ها در کشور جلو بزند که این موضوع بسیار مهمی است، همچنین خودش را در معرض قضاوت و سنجش دستگاهی قرار داده است و افتخار دیگری که برای شهرداری اصفهان رقم خورده است موفقیت در جشنواره‌ای است که اخیراً در تهران برگزار شد و شهرداری اصفهان با کسب سه ستاره صاحب درجه شد و در میان کلانشهرها لوح تقدیر به شهرداری اصفهان تعلق گرفت.

آیندگان قضاوت می‌کنند

نوروزی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام در شهر، گفت: در حوزه عمرانی، ترافیک و شهرسازی ۱۵ پروژه نیمه تمام است که البته در حال تکمیل بوده و هرکدام از این پروژه‌ها اگر زودتر به اتمام رسیده بود ما می‌توانستیم پروژه‌های جدیدی را آغاز کنیم یا اگر پروژه‌ها در زمان خود به اتمام می‌رسید هزینه کمتری را در برداشت، هر کیلومتر از مترو در ۱۰ سال گذشته، ۵۰ میلیون دلار نیاز داشته و امروز هم همان ۵۰ میلیون دلار را نیاز دارد ، اما تفاوت نرخ دلار آن زمان با امروز بسیار زیاد است.

وی گفت: آیندگان قضاوت می کنند که مدیران شهری کنونی چه کارهای شایسته‌ای برای شهر اصفهان انجام دادند.

اصفهان زیبا تخلفی در زمینه جذب آگهی ها مرتکب نشده است

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واگذاری توزیع آگهی های شهرداری به اداره ارشاد گفت: تا جایی که اطلاع دارم یک رأی در دیوان عدالت اداری صادر شده که البته رأی وحدت رویه نیست که جایگزین قانون باشد، اما هیئتی در دیوان عدالت اداری به صورت تخصصی رأی صادر کرده و به استناد آن همه را ملزم کرده آگهی ها را تحت نظارت ارشاد اسلامی ارائه کنند که ما این موضوع را قبول نکردیم زیرا استناد رأی به یک مصوبه منسوخه مربوط به عهد پهلوی دوم بود.

نوروزی افزود: ما می توانیم به استناد رأی دوره قاجار هم عمل کنیم اما مصوبه منسوخه قابل استناد نیست از این رو به وزیر کشور استدلال حقوقی خود را اعلام کردیم مبنی بر اینکه تصمیم دیوان عدالت اداری اشتباه است. ما تشخیص دادیم استدلال رأی صحیح ولی استناد آن به یک تصمیم منسوخه، اشتباه، سست و بی بنیان است از این رو نمی توانیم آن را اجرایی کنیم.

شهردار اصفهان یادآور شد: در حال حاضر اگر مراجع  ذی صلاح، قانونی ابلاغ کنند که انجام یک تکلیف را به عهده ما گذاشته باشد، موظف به اجرا هستیم اما تاکنون چیزی که لازم الاجرا باشد به ما ابلاغ نشده است.

نوروزی با تأکید بر اینکه روزنامه اصفهان زیبا در این زمینه تخلفی مرتکب نشده است، گفت: به عنوان حقوق دان تأکید می کنم خلافی نکرده ایم و اگر در آینده اثبات شود که تخلفی صورت گرفته پای آن می ایستیم. 

سیاست‌های مدیریت شهری به سمت اجرای عدالت است

وی با اشاره به افزایش نرخ بلیط مراکز تفریحی شهر در ایام نوروز اظهار کرد: واژه «عدالت»، واژه ای وسیع است و در این راستا ذائقه های مختلف نظرات متفاوتی دارد اما حقیقت این است که ما عدالت اجتماعی را یکی از ارکان خدمات رسانی می دانیم؛ اصول متعددی در قانون اساسی از عدالت اجتماعی سخن گفته و دولت را مکلف کرده که به عدالت اجتماعی جامه عمل بپوشاند.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان باید در تأمین نیازهای ضروری شهروندان و ارائه خدمات همگانی، عدالت اجتماعی را مورد توجه قرار دهد، گفت: وقتی شهرداری مترو، همچنین اتوبوس و سایر وسایل حمل ونقل عمومی را به نسبت نیاز همگانی فراهم می کند، این یعنی عدالت اجتماعی، اما گاهی بخش هایی از خدمات در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد و نمی توانیم بگوییم به دلیل اینکه آن شرکت نرخ بلیت خدمات خود را افزایش داده عدالت اجتماعی نقض شده است، زیرا این اقدام ناشی از شرایط عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: در برخی مواقع سال همین شرکت ها به دانشگاه ها و مدارس برای بازدید و استفاده از مراکز تفریحی سوبسید می دهند و این رویه ریشه دار در مباحث اقتصادی در خصوص عرضه و تقاضا وجود دارد، چرا که این شرکت ها منافع عمومی را نمی بینند و به منافع خصوصی توجه می کنند، اگرچه باید ثبات ایجاد کرد و به سمت مسیری حرکت کنیم تا فردی که افزایش قیمت ها را در آبان ماه دید در ایام نوروز به ناگهان تعرفه های جدید نبیند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سرانه هزینه هر شهروند اصفهانی در سال جاری دو میلیون و صد هزارتومان است، گفت: شاید همه نتوانند از این سرانه استفاده کنند اما سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که آن هایی که محروم تر بودند بیشتر از این سرانه ها بهره مند شوند چرا که همه بودجه را به سمت مناطق محروم بردیم.

نوروزی ادامه داد: اگر نخستین ایستگاه خط دو قطار شهری اصفهان در دارک احداث می شود یا تعداد سه پایانه در خیابان غفاری ، روبروی زندان و صمدیه در حال ساخت است گویای آن است که ما عدالت اجتماعی را با نگاه به مناطق محروم و توسعه فضاها پیش می بریم تا امکان استفاده از امکانات برای همه فراهم شود. در واقع سیاست ها را به سمت اجرای عدالت پیش می بریم.

با ساخت و سازهای غیر قانونی برخورد کرده ایم

نوروزی با اشاره به ساخت و سازهای غیر قانونی تصریح کرد: وقتی به شهرداری اصفهان آمدیم با حجم سنگینی از تخلفات در سطح شهر مواجه بودیم.

وی افزود: ارتش  یکی از دستگاه هایی است که بیشترین مذاکرات را با آن در خصوص ساخت و سازها داشته ایم و اکنون در حال رسیدن به توافقاتی با این ارگان هستیم که در آن بخشی از مشکلات حلقه حفاظتی و ساخت و سازهای آینده رفع می شود.

وی با تأکید بر اینکه تخلفات از گذشته بوده و ما با آن برخورد کردیم، اظهار کرد: تمام این موارد نظام مند شده  است؛ به عنوان نمونه با نجات شهرک امیرحمزه و خیابان های ارتش در این مناطق از حجم فشاهای قبلی کاسته شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به تخلفات خارج از شهر اظهار کرد: ما نمی توانیم به تخلفاتی که در محدوده شهر نیست ورود پیدا کنیم، اما اگر آن ها هم به نوعی به شهر صدمه بزنند پیگیری خواهیم کرد.

در برابر معلولان احساس تکلیف می کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شهرداری به موضوع مناسب سازی برای تردد معلولان چگونه است؟ تصریح کرد: با داشتن یک مشاور جوان که از جامعه معلولان است درباره مشکلات این قشر به ویژه سهولت تردد آن ها جلسات و گفت وگوهای بسیار داشته ایم. سخت بودن عرصه برای آن ها را احساس می کنیم و به همان میزان در مقابل آن احساس تکلیف می کنیم.

 شهردار افزود: مقایسه ای بین شهرهای اصفهان و بارسلونا در زمینه مناسب سازی برای معلولان انجام دادیم که امیداوریم به صورت مقاله علمی در مجلات معتبر درج شود.

نوروزی با بیان اینکه باید با نگاه حقوق شهروندی به ساخت و سازها نگاه کرد، تصریح کرد: یکی از مولفه های رعایت حقوق شهروندی این است که همه شهروندان از امکانات شهری بهره مند شوند و در این راستا باید حقوق معلولان را بیشتر رعایت کرد و باید در هر طرح و برنامه ای این پیوست نانوشته برای دفاع از حقوق شهروندی و توجه به قشری که بیشتر نیازمند کمک هستند را داشته باشیم.

به کمک های انسان دوستانه خود ادامه می دهیم

نوروزی با اشاره به برنامه های آینده برای تحقق دیپلماسی شهری پس از گذر از بحران اظهار کرد: با افتخار اعلام می کنم که شهرداری اصفهان اولین شهرداری بود که در همان روزهای ابتدایی وقوع سیل در لرستان حضور پیدا کرد و تنها شهرداری بود که توجه همه اهالی خرم آباد را به خود جلب کرد که چگونه ۵۰۰ خانه را از سیل نجات دادیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم درخصوص کمک رسانی به سیل زدگان تأکید بسیار داشتند، تصریح کرد: شورای شهر اصفهان در همان ابتدا حضور شهرداری در مناطق سیل زده و حتی کمک نقدی به این مناطق را تصویب کرد که در این راستا ۳۰۰ میلیون کمک نقدی مصوب شد و اعلام می کنیم که به کمک های انسان دوستانه خود ادامه می دهیم و موظف هستیم اگر جان انسانی درخطر است جان آن ها را نجات دهیم و در این راه از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر از مردم شهر بپرسیم که آن ها به این اقدامات رضایت دارند صد درصد همه راضی هستند، گفت:  هیچ کس نمی گوید چرا جان بخشی از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفری اهالی اهواز را نجات دادید و امروز در اهواز، خرم آباد و پلدختر از نقش موثر اصفهانی ها می گویند و این افتخار بزرگی برای شهروندان اصفهانی است.

اجازه نمی‌دهیم آسیبی به آثار تاریخی وارد شود

نوروزی با اشاره به خیابان آقانورالله و کمک به حفاظت از میراث فرهنگی اظهار کرد: تصمیم گیری در موضوع خیابان آقانورالله در سال ۸۵ انجام شده بود و حتی بخش هایی از آن را هم اجرا کرده بودند و ما ادامه کار را انجام دادیم در حالی که هیچ کس آن را ندید، اما تا فرصت به تکمیل آن رسید همه ابراز نارضایتی کردند که میراث تاریخی از بین رفت؛  هنوزهم هیچ تصمیمی درباره این خیابان گرفته نشده و این موضوع را به شورای عالی شهرسازی فرستادیم تا مرجع قانونی درباره آن نظر دهد و شهروندان و میراث دوستان بدانند که اجازه نمی دهیم میراث بزرگ تاریخ بشری و ابنیه آن در میدان امام آسیبی ببیند.

وی با تأکید بر اینکه در خیابان آقا نور الله نجفی در زمان مدیریت ما به هیچ خانه تاریخی آسیبی وارد نشده و در آینده هم نمی شود، افزود: ما طرفدار تاریخ، تمدن، محیط زیست و حفظ هویت ایرانی و اسلامی این شهر هستیم و دیروز هم به مناسبت روز معمار به معماران این موضوع را گوشزد کردیم که اگر این تاریخ و هویت نباشد، اصفهانی نخواهد بود.

برای ایمنی و رونق شهر رویاها تلاش می کنیم

شهردار اصفهان در خصوص توسعه گردشگری در مجموعه کوه نخودی و شهر رویاها اظهار کرد: باتوجه به اینکه کوه نخودی در کنار شهر رویاها قرار دارد تصمیم گرفتیم این دو را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا سبب آبادانی و توسعه آن شود، اما هنوز اقدامی  انجام نشده و خودمان در حال توسعه هستیم و برای ایمنی بیشتر و رونق بیشتر شهر رویاها تلاش می کنیم.

همه ایستگاه ها و خطوط مترو در مقابل زلزله ایمن است

وی با اشاره به وضعیت ایمنی مترو شهر گفت: در مترو استانداردهای بین المللی رعایت شده، مثلا در هیچ جای دنیا در مترو سرویس بهداشتی وجود ندارد و شاید این امر خود یک نکته امنیتی است، البته فضاهایی در ایستگاه های مترو وجود دارد که برای توسعه اقتصادی از آنها استفاده خواهیم کرد.

نوروزی تاکید کرد: همه ایستگاه ها و خطوط مترو در مقابل زلزله ایمن است و آن هایی که از مترو استفاده می کنند در این خصوص مطمئن باشند چرا که مطالعات پدافند غیرعامل صورت گرفته و همه نکات مورد توجه بوده است.

افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی با بقیه گرانی ها فاصله دارد

نوروزی در پاسخ به افزایش نرخ کرایه‌های مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی گفت: نرخ کرایه مترو را از ۷۰۰ تومان به هزارتومان رساندیم که در اصل نرخ اصلی آن پنج هزار تومان است که باید چهار هزارتومان آن را از طریق یارانه پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: کرایه اتوبوس و تاکسی براساس مصوبه شهر گران شده، اما با سایر گرانی ها فاصله زیادی دارد ما باید شهر را اداره کنیم که این اداره شهر از طریق بودجه دولتی نیست، زمانی که قطعه ای از یک دستگاه اتوبوس را باید چهار برابر نسبت به گذشته خریداری کنیم یا برای خرید روغن اتوبوس هزینه ای چند برابری پرداخت کنیم باید شاهد چنین افزایشی هم در نرخ کرایه ها باشیم که البته این افزایش ریتم آرامی دارد که فاصله آن با گرانی های دیگر زیادتر است.

کد خبر 373868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.