آمریکا در رویای صفر شدن نفت ایران/ بار نفت بر دوش بودجه

اظهارات بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مجلس، درگذشت بهمن کشاورز و چشم انداز وضعیت فروش نفت ایران پس از تحریم‌های جدید آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز چهار شنبه -چهارم اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، جامعه حقوقی کشور روز گذشته به سوگ چهره‌ای نشست که یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌هایش درباره موضوعات مختلف حقوقی برای بسیاری از مخاطبان  رسانه‌ها و خوانندگان مطبوعات آشناست. بهمن کشاورز، وکیل دادگستری و حقوقدان برجسته کشور صبح دیروز  (سه‌شنبه) در ۷۵ سالگی به علت عارضه قلبی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت. بهمن کشاورز متولد ۱۳۲۳ در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ ریاست اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) را برعهده ‌داشت، او همچنین یک دوره هم رئیس کانون وکلای مرکز بود.  

 هرچند کشاورز به دلیل وکالت غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین پایتخت در جریان دادگاه موسوم به پرونده شهرداری تهران که یک سال پس از انتخابات دوم خرداد ۷۶ و پیروزی اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۷۷ برگزار شد، نزد افکار عمومی ایران شناخته شد اما یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌های مستمر و متعددش در رسانه‌ها و مطبوعات کشور از او چهره حقوقدانی ساخت که به فعالیت در پشت میز وکالت بسنده نمی‌کرد و ابعاد حقوقی موضوعات و مسائل اجتماعی و سیاسی را در رسانه‌ها مورد نقد و واکاوی قرار داد.

روزنامه آرمان امروز صفحه نسخت امروز  خود را به درگذشت بهمن کشاورز اختصاص داد و در عکس یک خود نوشت:«خداحافظ وکیل برجسته» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داد:نه فقط به این دلیل که بهمن کشاورز از چهره‌های فعال صنف وکالت بوده، درگذشت او مایه تاسف است، کشاورز دارای سابقه عضویت در هیات‌مدیره، ریاست کانون وکلا و مدیریت اتحادیه کانون‌های وکلا بود، اما این همه هم مرگ او را غمناک‌تر نمی‌کند. آنچه درگذشت بهمن کشاورز را اندوهبار می‌کند این است که او از جمله وکلایی بود که برای مردم چهره‌ای شناخته شده بود. او وکیلی بود که با متانت و درایتی که در دفاع از کرباسچی نشان داد، به چهره‌ای مقبول در بین مردم تبدیل شد؛ ویژگی ممتازی که برای کمتر وکیلی قابل دستیابی است.

روزنامه ابتکار صفحه نخست خود را به عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«سکوت دولت در غبار شایعه» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد:ماجرا باز هم بر می‌گردد به تیم رسانه‌ای دولت حسن روحانی؛ در واقع مدت‌ها است ضعف تیم رسانه‌ای دولت در بسیاری موارد داد همگان را در آورده است. تیمی که اخیرا یک منبع آگاه جایگزین آن شده است. روز گذشته خبر آمده که تمام سفرهای هفته جاری روحانی لغو شد. در واقع به فاصله چند ساعت سه برنامه حسن روحانی پیاپی لغو شد. سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به دو استان کردستان و کرمانشاه که قرار بود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری صورت گیرد، لغو شد. پیش از این نیز اعلام شده بود که رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته سه‌شنبه ۳ اردیبهشت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر می‌شود که این برنامه نیز به‌دلیل برنامه پیش‌بینی‌نشده، بدون حضور حسن روحانی برگزار شد. 

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به حضور  بیژن زنگنه  وزیر نفت  در  صحن علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی اختصاص داد در تیتر یک خود به نقل از وزیر نفت  نوشت: «رؤیای امریکایی صفر شدن نفت ایران تعبیر نمی‌شود» بیژن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر دیروز و در جریان سؤال هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه در مجلس از وزیر نفت با بیان اینکه بخش گاز درخشان‌ترین عملکرد را در حوزه صنعت نفت در کشور داشته‌است، گفت: در سال ۹۱ متوسط تولید گاز ۶۲۰ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۳۰ درصد افزایش رسیده‌است. وی افزود: قطعاً خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم امریکا عمل می‌کنیم. وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده‌است. بیانیه امریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان‌دهنده نگرانی آن‌ها از بی‌ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیرقابل پیش‌بینی است.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به بررسی سهم نفت در بودجه ۹۸ باتوجه به تحریم های آمریکا پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«استقلال ۷۳ درصدی از نفت» روزنامه خراسان در ادمه تصریح کرد:کلیدواژه اصلی دولتمردان آمریکا این است که با صفر کردن صادرات نفت ایران، "مهم ترین منبع درآمدی دولت" را قطع می کنیم. این جمله را طی همین چند روز اخیر از ترامپ، پمپئو و جان بولتون بسیار شنیده ایم. اما آن ها در این باره هم اشتباه می کنند. هم اکنون وابستگی بودجه دولت ایران به نفت به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است که برخی از مصارف آن نیز حیاتی نیست و قابل کاهش است. 

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به برسی راهکار های مقابله رژیم سیاسی با  محدودیت های خارجی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«خطوط قرمز در زمان تحریم» روزنامه دنیای اقتصاد در ادام توضیح داد: درحالی‌که هنوز آثار تحریم‌های پیشین از چهره اقتصاد کشور رخت نبسته بود، دونالد ترامپ به‌صورت یک‌جانبه برجام را کنار گذاشت تا بار دیگر سایه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور سنگینی کند. بسته شدن گشایش‌های حاصل از برجام، اقتصاد ایران را بار دیگر در وضعیتی شبیه به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ قرار داده است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که رژیم سیاستی مناسب برای مهار قدرت تخریب تحریم‌ها چیست؟ نگاه به تجربه دوره پیشین تحریم‌ها نشان می‌دهد که اتخاذ رویکرد کج‌دار و مریز، نداشتن تصویر درست از میزان امتداد آثار تحریم و نبود بسته سیاست هماهنگ و همه‌جانبه در حوزه پولی، مالی و تجاری باعث شد تا واکنش سیاست‌گذار در برخی از موارد خود به عاملی برای تشدید آثار تحریم‌ها تبدیل شود. بنابراین سیاست‌گذار باید با شناخت خطوط قرمز در دوره کنونی، بسته سیاستی خود را از اشتباهات گذشته تصفیه کند تا استراتژی مبارزه با تحریم به صحنه رفت‌وآمد تصمیمات متناقض تبدیل نشود. علاوه بر این با بررسی مختصات بخش‌های اقتصادی در دوره پیشین تحریم‌ها، فرصت‌های بالقوه تعدیل تکانه تحریم در اقتصاد ایران را شناسایی کنند. فرصت‌هایی که بهره‌برداری از آنها نیازمند کنار گذاشتن تردیدها در اجرای سیاست‌هایی است که کارشناسان سال‌هاست بر آن اصرار دارند.

روزنامه کیهان در گزارش تحلیلی امروز خود به  مخالفت شرکای ایران با تحریم نفتی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«دنیا با توطئه آمریکا همراهی نکرد مخالفت شرکای ایران با تحریم نفتی» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داد: اقدام اخیر آمریکا واکنش منفی چند مشتری بزرگ نفت ایران را نیز به همراه داشته است. مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی این اقدام آمریکا را برای ثبات و امنیت منطقه بسیار خطرناک دانست و همچنین تاکید کرد که «برای ترکیه و دیگر کشورها ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان نفت به آسانی ممکن نیست».

او با لحنی تند از واشنگتن انتقاد کرد و گفت: «آمریکا تصمیمی یکجانبه گرفته و به دیگر کشورها نیز می‌گوید که باید تبعیت کنید و هزینه بپردازید. پیشنهاد خرید نفت از کشور دیگری به جای ایران، گنده‌گویی است.» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت که تصمیم آمریکا «در بازار جهانی انرژی و در خاورمیانه آشوب و بحران ایجاد خواهد کرد». وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های چین با ایران شفاف، قانونی و مشروع بوده و لذا باید محترم شمرده شود، افزود دولت چین متعهد به حفظ منافع و حقوق مشروع شرکت‌های چینی بوده و نقش مثبت و سازنده‌ای در حفظ ثبات بازار جهانی انرژی ایفا خواهد کرد.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به پیامد های  تحریم کامل نفت ایران توسط آمریکا اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«رکورد قیمت نفت شکست شد » روزنامه مردم سالاری در ادامه  افزود:قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از این که واشنگتن اعلام کرد همه معافیت‌های نفتی ایران تا ماه مه خاتمه پیدا خواهد کرد و واردکنندگان را برای توقف خرید از تهران تحت فشار قرار داد، نزدیک به بالاترین رکورد سال ۲۰۱۹ ایستاد.بهای معاملات نفت برنت با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه، به ۷۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسید در حالی که در اینروز تا مرز ۷۴.۵۲ دلار پیش رفته بود.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به ۶۵.۹۵ دلار در هر بشکه رسید.آمریکا روز دوشنبه از خریداران نفت ایران خواست خریدهای خود را تا اول ماه مه متوقف کنند در غیر این صورت با تحریم‌ها مواجه خواهد شد و به شش ماه معافیت‌هایی که به مشتریان بزرگ نفت ایران اجازه داده بود به وارداتشان در حجم محدودتر ادامه دهند، پایان داد.بانک بارکلیز در یادداشتی نوشت: پس از اعلام تصمیم آمریکا، بسیاری از فعالان بازار نفت غافلگیر شدند و این اقدام به محدود شدن شدید عرضه در بازار منجر خواهد شد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز  به بررسی چشم انداز اقتصاد بعد از قطعی شدن تحریم پرداخت ودر تیتر یک خود نوشت:«بار نفت بر دوش بودجه» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد: رز و بودجه، بیشترین تاثیر را از تحریم‌ نفتی ایران خواهند دید. » این مطلب اظهار نظر یک کارشناس اقتصادی است. کامران ندری، در حالی به «همدلی»، این مطلب را می‌گوید که کمتر از ۱۰ روز دیگر صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی به صفر خواهد رسید. بسیاری از آگاهان اقتصادی با این عضو پژوهشکده پولی و مالی موافق هستند که در کشوری مانند ایران که تار اقتصادش با پود پول نفت گره خورده است، تحریم نفتی بدون شک پیامدهایی چون ناتوانی دولت در ایجاد اشتغال پایدار، تمدید رکود تولید، افزایش ناگهانی نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش قدرت خرید دهک‌های درآمدی مختلف جامعه را در پی خواهد داشت.

کد خبر 373862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.