احداث حلقه حفاظتی، شتاب قطار توسعه و آبادانی شهر

افزایش ترافیک در مبادی ورودی شهر و در بزرگراه‌های رینگ سوم ترافیکی، مدیران شهری را بر آن داشت تا رینگ چهارم را به عنوان حلقه حفاظتی شهر احداث کرده و ضمن حفاظت از حریم شهر به کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند.

به گزارش ایمنا، رینگ حفاظتی یا حلقه چهارم ترافیکی شهر مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و تقاطع های غیرهمسطح را شامل می‌شود که از شرق اصفهان سمت تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند آغاز، شمال اصفهان را دور می‌زند و به شهرهای اطراف اصفهان همچون خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم می‌رسد.

حلقه حفاظتی شهر یکی از پروژه‌های مهم شهرداری در برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» به منظور حفاظت از حریم شهر و کاهش ترافیک است، پروژه‌ای که کل هزینه اجرای آن دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و در این دوره فعالیت مدیریت شهری، شهرداری اصفهان در یک اقدام شجاعانه به آن ورود پیدا کرده است.

افزایش ترافیک در مبادی ورودی شهر، ترافیک سنگین در بزرگراه‌های رینگ سوم ترافیکی، اثرات منفی ترافیک شهر نظیر آلودگی هوا، اتلاف وقت و تصادفات از جمله معضلاتی است که ضرورت احداث رینگ حفاظتی شهر را دوچندان کرده است.

عوامل زیادی همچون افزایش جمعیت و وسایط نقلیه درون شهر و نیاز مبرم آن‌ها به انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر، افزایش ترافیک سراسری بین استانی و عبور آن از شهر اصفهان با توجه به مرکزیت استان اصفهان و تداخل آن با ترافیک شهری، اشباع‌شدن ترافیک در بعضی از خیابان‌های درون شهری به خصوص مسیر رینگ سوم در آینده نزدیک نیاز به احداث این رینگ حفاظتی را برای همه آشکار می‌سازد.

با توجه به مطالعات طرح جامع شهر اصفهان، کاهش بارترافیک در مبادی ورودی به شهر اصفهان، حذف ترافیک بین شهری از داخل شهر، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم و تامین یک ترافیک ایمن، راحت، سریع و ارزان در کلانشهر، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر که هم اکنون مشکلاتی را برای ساکنان مناطق ۷، ۱۲ و ۱۴ ایجاد کرده از دیگر اهداف مهم اجرای این طرح به شمار می رود.

عزم راسخ مدیریت شهری برای احداث حلقه حفاظتی شهر

علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه ظرفیت رینگ سوم ترافیکی اصفهان تکمیل شده و بزرگراه‌های این رینگ همچون بزرگراه خرازی زیر سلطه عبور خودروهاست، ضرورت اجرای رینگ حفاظتی شهر اصفهان به خوبی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بهره‌برداری از حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان ایجاد ۲۲ تقاطع غیرهمسطح و هفت پل در دستور کار است اظهار می‌کند: این پروژه ۸۷ کیلومتر است که ۴۵ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان و مابقی در محدوده دیگر شهرهای اطراف قرار دارد.

نصراصفهانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان تا کنون برای اجرای دو پروژه در حلقه چهارم ترافیکی ورود پیدا کرده است ادامه می‌دهد: یکی از این پروژه‌ها پروژه تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی بود که آذرماه سال گذشته کلنگ زنی شد و قرار است در بازه زمانی ۱۰ ماهه تحویل شود.

وی تصریح می‌کند: دومین پروژه در دستور کار برای حلقه حفاظتی شهر اصفهان، مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند است که در شورای نامگذاری عنوان"نصف جهان" برای آن انتخاب شد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری در سال گذشته توافق‌ با مسئولان کارخانه قند برای احداث مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح نصف جهان را در دستور کار داشت، افزود: این توافق در سال‌جاری انجام و هفته گذشته کلنگ این پروژه عظیم به زمین زده ‌شد.

وی عنوان می‌کند: اجرای چنین پروژه‌ای هزینه‌ بَر است و باید همه شهرهای درگیر با آن به صورت همزمان عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کنند.

نصر اصفهانی گفت: امیدوارم درآمد شهرداری بهتر شود و بتوانیم از کمک‌های دولت بهره‌مند شویم، زیرا این ابر پروژه نیازمند تسهیلات دولتی است.

توجه به ارکان توسعه پایدار اصفهان

مهرداد کیهان‌فر، دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری معتقد است: «از سلسله اهدافی که مدیریت شهری برای توسعه و عمران شهر باید به آن توجه کند، برنامه‌ریزی مدون و پویا، متناسب با نیازهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی شهروندان است.»

وی اظهار می‌کند: کلانشهر اصفهان با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی خود، همچنین وجود شهرها، شهرک‌ها و حتی روستاهای اطراف خود نیازمند اقداماتی است که زمینه را برای ارتباط مؤثر در راستای ایجاد فرصت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌های متعدد مالی، فرهنگی و اجتماعی فراهم کند.

این دانشجوی رشته برنامه‌ریزی شهری ادامه می‌دهد: یکی از این اقدامات، تسهیل در رفت و آمد با شرایط ایمن، ارزان و با کیفیت برای همه اقشار جامعه است که به نظر می‌رسد حلقه حفاظتی شهر اصفهان یا به عبارتی رینگ چهارم می‌تواند این نیاز را تا حد زیادی برآورده کند.

وی تصریح می‌کند: یکی از معضلات شهرها به خصوص کلانشهرها رشد افقی و خود به خودی و بدون برنامه و نظارت است که بعضاً بسیاری از اراضی قابل برنامه‌ریزی و ارزشمند را تبدیل به اراضی بی‌کیفیت و مستعد بروز تخلفات می‌کند به ویژه در حوزه شهرسازی که رشد قارچ‌گونه سکونتگاه‌های غیررسمی منشأ بسیاری از معضلات متعدد دیگر از جمله تخریب محیط زیست و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی شده است.

کیهان‌فر اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد با احداث حلقه حفاظتی شهر علاوه بر کاهش مشکلات ترافیکی، آلودگی‌های صوتی و تنفسی، این پروژه در راستای ارتقا دادن کیفیت کالبدی و سیما و منظر شهری که یکی از ارکان توسعه پایدار شهر اصفهان به شمار می رود موثر باشد.

تکمیل بخش شرقی حلقه حفاظتی شهر تا پایان سال ۹۹ 

ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه ظرفیت رینگ سوم زودتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته از عبور و مرور خودروها اشباع شد، شهرداری اصفهان در صدد احداث یک حلقه حفاظتی در دور تا دور شهر که به نوعی محدود کننده توسعه شهر است، برآمد تا بتواند سربار ترافیک رینگ‌های اول، دوم و سوم شهر را در خود جای دهد.

وی تصریح کرد: با انجام مطالعات حلقه حفاظتی شهر، شهرداری اصفهان از نیمه دوم سال گذشته به صورت جدی به احداث این حلقه ورود پیدا کرد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه حلقه حفاظتی شهر به طول ۷۸ کیلومتر است که ۴۵ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان و مابقی آن در حریم شهر و شهرستان‌های اطراف قرار دارد اظهار می‌کند: حلقه حفاظتی شهر از تقاطع غیر همسطح کارخانه قند آغاز و از سمت خیابان شهید خاتون‌آبادی، بزرگراه شهید اردستانی، خیابان آیت‌ الله غفاری، خیابان بعثت، بزرگراه معلم، میدان استقلال، خیابان لوله (واقع در خمینی‌شهر)، خیابان آتشگاه، اتوبان ذوب‌آهن (محدوده زندان)، جنوب سپاهان شهر و کمربندی شرق اصفهان در جوار مرکز همایش‌های بین‌المللی، نمایشگاه بین‌المللی(سایت جدید)، شهر رؤیاها، میدان مرکزی میوه و تره‌ بار عبور و به تقاطع کارخانه قند در خیابان جی منتهی می‌شود.

وی تاکید می‌کند:  نخستین عملیات اجرایی شهرداری در ۴۵ کیلومتری حلقه حفاظتی شهر اصفهان از کیلومتر صفر در مجاورت کارخانه قند به طول ۹ کیلومتر است که مناطق ۱۵، ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان را پوشش داده و به ادامه بلوار فرزانگان متصل می‌شود.

مظفر با بیان اینکه ادامه رینگ چهارم در منطقه ۱۴ باید به سمت شهر دولت آباد برود که مستلزم آزادسازی مسیر در آن شهر است ادامه می‌دهد: شهرداری اصفهان برای رفع معضلات ترافیکی شمال اصفهان، احداث ادامه بلوار فرزانگان را به طول ۵.۵ کیلومتر آغاز کرده و تاکنون عملیات اجرایی آن بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی که یکی از تقاطع‌های بزرگ حلقه حفاظتی است نیز از آذرماه سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از آغاز عملیات احداث مجموعه پل‌ها و تقاطع نصف‌جهان در مجاورت کارخانه قند که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و تا ۲۰ ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد می‌گوید: ادامه فعالیت برای اجرای حلقه حفاظتی شهر از کارخانه قند تا بزرگراه شهید اردستانی به طول شش کیلومتر است که نیمه دوم امسال آغاز می شود و قرار است ظرف ۱۸ ماه یعنی تا پایان سال ۹۹ تقاطع نصف‌جهان، مسیر حلقه حفاظتی در مناطق ۱۴ و ۱۵ همچنین تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی به طور کامل بهره‌برداری شود.

وی هزینه کل اجرای پروژه حلقه حفاظتی شهر اصفهان را دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: شهرداری اصفهان نمی‌تواند تمام بودجه این پروژه بزرگ را تأمین کند و به همکاری استانداری و شهرداری شهرهای در مسیر رینگ چهارم نیاز دارد.

مظفر با ابراز خرسندی از اینکه تا پایان سال ۹۹ حلقه حفاظتی شهر در شرق اصفهان احداث می‌شود تصریح می‌کند: برای احداث بخش دیگری از مسیر این پروژه باید توافقاتی با ارتش برای آزادسازی زمین انجام شود تا در ادامه از سمت منطقه ۱۳، شهر ابریشم، جنوب سپاهان شهر و اتصال آن به کمربندی شرق در محدوده کارخانه قند اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای احداث کامل حلقه حفاظتی شهر یک برنامه هشت ساله تدوین شده است می‌گوید: سعی داریم ظرف پنج سال بتوانیم قسمت عمده‌ای از رینگ را در مدار بهره‌برداری قرار داده و معضلات ترافیک شهر را کاهش دهیم.

کد خبر 373860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.